Zwangerschapskwaal: wat te doen met misselijkheid?

zwangerschapsmisselijkheidIn de eerste drie maanden kun je misselijk zijn. Gemiddeld gezien dan. Ik ken ook iemand die de eerste 6 maanden alles wat ze at, er weer uit gooide. Je bent dan niet heel fit, na 6 maanden. Je moet dan zelfs naar het ziekenhuis. Ik heb het niet zo erg. Bij mijn eerste zwangerschap had ik nergens last van. Tijdens die eerste drie maanden ben ik zelfs nog 3,5 week naar India geweest op doorreisvakantie. Ging prima. Met deze zwangerschap moet ik er niet aan denken. Waarschijnlijk had ik vooral veel hotel gezien, verder niet. Deze baby maakt me misselijk. En echt, het is me wat!

Mama, ik wil ook eten

Dan loopt er ook nog een kleine gup rond die verzorging nodig heeft. Ze kan nog niet haar eigen eten verzorgen of wat dan ook. Ook die combi is gewoon best zwaar. Het hoort erbij, het is geen drama, maar zwaar is het wel.

Ochtendmisselijkheid of misselijkheid

Sommigen noemen het ochtendmisselijkheid, ik noem het misselijkheid. Mijn ervaring beperkt zich niet tot de ochtenden. Het gaat de hele dag door, tot ’s avonds laat. Er zijn betere dagen en minder goede dagen. Hier geen overgeven, gelukkig, maar ik moet wel mijn best doen om het niet zover te laten komen.

Wat kun je doen tegen die misselijkheid?

  • De hele dag door kleine beetjes eten. Wat je dan moet eten? Nou ja, als je keuze hebt is dat heel luxe, dan kies je wat je verantwoord en gezond vindt. Veel zwangeren hebben helaas last van vervelende hormonen die zorgen dat je bepaalde dingen heel graag wilt eten en bepaalde dingen niet. Bij mij is het brood voor en brood na. Of soms rijstwafels, kan ook nog. Ik eet normaal geen brood, dus dit is voor mij echt een offer. Maar van al het andere word ik misselijk. Ik geef er dus aan toe. Alleen brood haalt dat misselijke gevoel tijdelijk weg. Tot het tijd is voor de volgende boterham.
  • Zelfgemaakte gemberthee. Gemberthee is antimisselijkheid en daarbij is gember sowieso heel gezond. Maak dus dagelijks een goede portie, als je zin hebt! Kijk hier voor een recept, maar voeg eventueel muntblaadjes toe. Dit bevalt mij heel goed tijdens de misselijkheidsuren.
  • De ‘Morning Wellness Tea’ van Earth Mama Angel Baby. Deze thee is niet alleen heerlijk, maar is speciaal gemaakt voor mama’s die misselijk zijn in hun eerste trimester. En ja, bij mij helpt het. Ik kan er niets anders van maken. Ik voel me misselijk, ik drink het, en de misselijkheid zakt. Heerlijk vind ik dat. De thee is niet goedkoop, maar toch hoort deze thee standaard in huis in deze periode. Qua ingrediënten lijkt het op de zelfgemaakte gemberthee. (Biologische gember, biologische groene munt blad, biologische kamille bloem, biologische sinaasappel schil, biologische citroenmelisse blad, biologische pepermunt blad)
  • Voldoende rust! Ga op tijd naar bed, zorg dat je niet oververmoeid raakt. Schakel desnoods hulp in als je nog meer kinderen hebt rondwandelen. Knuffel je bed dus echt voldoende.
  • Magnesium. Dit mineraal –of liever gezegd- een tekort eraan, schijnt ervoor te kunnen zorgen dat je misselijk wordt. Magnesium is heel belangrijk, voor iedereen, maar zoals gewoonlijk nog wat belangrijker voor een zwangere. Je deelt je mineralen tenslotte met een groeiend minimens. En minimens neemt de benodigde portie, jij moet maar uitzoeken of je nog genoeg over hebt. Magnesium zit in noten en zaden, bijvoorbeeld amandelen. Zie ook hier meer over magnesium.
  • Water. Je moet voldoende drinken. Al vind ik dit normaal een ‘koekie’ om te doen, de eerste maanden viel het niet mee. Ik werd er gewoon erg misselijk van. Ik kon maar een paar slokjes per keer drinken. Ik heb zelf dagen diksap moeten toevoegen, omdat ik anders echt voelde dat ik veel te weinig dronk. Geen fijn gevoel. Maar goed, het is dus wel belangrijk. In het boek ‘Water, het goedkoopste medicijn’ staat ook dat ochtendmisselijkheid kan ontstaan vanwege een vochttekort. Nu was dit in mijn geval niet zo, maar wellicht helpt het anderen weer wel.

Jammer van die boterhamverslaving

Geen hele spannende tips, maar ze helpen me wel. Gewapend met boterhammen en thee en voldoende slaap merk ik een aanzienlijk verschil. Ik ben niet per se trots op mijn boterhamverslaving, maar ik heb er tegen gevochten, maar ik kwam heel misselijk en beroerd uit het gevecht. Het heeft geen zin. Inmiddels is de misselijkheid weer geweken en kan ik weer ‘normaal’ eten. Jeej!

Wat doen jullie nog meer om de misselijkheid te onderdrukken?

2013-11-22T11:19:52+00:00

Over

Mijn leven in getallen: 31 jaar oud, 9 jaar getrouwd met Sebastiaan. Moeder van Keela (5), Judah (3) en Vanna (maart 2017). Niet perfect. Leert elke dag. Ik houd van grote dromen, nieuwe dingen, mooie mensen, lekker eten, persoonlijke ontwikkeling en uitdagingen.

2 Reacties

  1. Miranda november 25, 2013 om 10:45 am- Antwoorden

    Jij ziet het misschien als een offer, maar in mijn ogen ben je nog steeds heel verantwoord bezig, haha. Al die standaardtips hielpen niets bij mij. Deze theeleut kon zelfs thee niet meer verdragen (en gemberthee al helemaal niet, bah!). Voor mij alleen maar zeer onverantwoorde en vette kost die eerste maanden (en zelfs dat hielp niets tegen de misselijkheid).
    Het is inderdaad een stuk zwaarder om een kind te dragen als je ook nog de zorg voor (een) ander(e) kind(eren) hebt, zeker als je ze op een leeftijd hebt dat ze nog heel hulpbehoevend zijn. Geniet er nog maar even van dat je buik nog niet in de weg zit met tillen enzo 😉

  2. Ren november 25, 2013 om 11:05 am- Antwoorden

    Pepermuntolie op een beetje suiker. Helpt uren! (ik heb het uit een oude Hongaarse boek over vrouwkwalen)

Geef een reactie