Wat eet je bij een ijzertekort?

Wat eet je bij een ijzertekort?
juni 14, 2013 sharon

popeyeEen tekort aan ijzer komt vrij veel voor. Een tekort kan tot gevolg hebben: bloedarmoede, duizeligheid, hoofdpijn, je zwak voelen, verminderde concentratie. Vooral zwangeren en lacterende vrouwen hebben extra kans op een ijzertekort. Tijdens de zwangerschap wordt dit ook getest.

Welke voeding bevat veel ijzer?

IJzer vindt je terug in: (rood) vlees, lever, mosselen, groenten (o.a. spinazie, snijbiet, kool, postelein), peulvruchten (bonen), volkoren producten, noten.

Zuivelproducten remmen de opname van ijzer. Vitamine C maakt de opname van ijzer uit plantaardige bron juist gemakkelijker!

Supplement

Daarnaast kun je denken aan een supplement. Deze kun je krijgen bij de dokter, of je kunt zo’n drankje nemen. Wat ik altijd prettig vind bij supplementen, is dat er geen suiker, zuivel of vreemde toevoegingen in zitten. Maar gelukkig bestaat er ook een Kruidenelixer van bijv. Floradix die geen vreemde ingrediënten heeft.

Hoe ik daar zo op kom? Mijn zwangere schoonzusje stelde me deze vraag, dus ik dacht, ik kan het net zo goed even delen 😉

Comments (5)

  1. Albertine vd Belt 5 jaar geleden

    Ja ik heb nu, zo’n last, ga zo bloed laten prikken.

  2. Jouke 5 jaar geleden

    Leuk artikel! Verkijk je alleen niet op spinazie, daar zit ijzer in, maar dat is maar heel erg weinig, in tegenstelling tot wat veel mensen denken . Volgens mij zitten ijzer trouwens ook in andere typen vlees.

    • Auteur
      sharon 5 jaar geleden

      Ja dat geldt voor de meeste groenten, maar alles bij elkaar… 😉 Je hebt helemaal gelijk over vlees, dat is fout gegaan, ik pas het nog even aan. (stom, stom)

  3. Suzanne 5 jaar geleden

    Vergeet chiazaad niet! Tevens rijk aan vitC dus dat is helemaal mooi.

    • Auteur
      sharon 5 jaar geleden

      geweldig goed!! Bedankt voor de tip 🙂

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*