Wat eet je bij een ijzertekort?

popeyeEen tekort aan ijzer komt vrij veel voor. Een tekort kan tot gevolg hebben: bloedarmoede, duizeligheid, hoofdpijn, je zwak voelen, verminderde concentratie. Vooral zwangeren en lacterende vrouwen hebben extra kans op een ijzertekort. Tijdens de zwangerschap wordt dit ook getest.

Welke voeding bevat veel ijzer?

IJzer vindt je terug in: (rood) vlees, lever, mosselen, groenten (o.a. spinazie, snijbiet, kool, postelein), peulvruchten (bonen), volkoren producten, noten.

Zuivelproducten remmen de opname van ijzer. Vitamine C maakt de opname van ijzer uit plantaardige bron juist gemakkelijker!

Supplement

Daarnaast kun je denken aan een supplement. Deze kun je krijgen bij de dokter, of je kunt zo’n drankje nemen. Wat ik altijd prettig vind bij supplementen, is dat er geen suiker, zuivel of vreemde toevoegingen in zitten. Maar gelukkig bestaat er ook een Kruidenelixer van bijv. Floradix die geen vreemde ingrediënten heeft.

Hoe ik daar zo op kom? Mijn zwangere schoonzusje stelde me deze vraag, dus ik dacht, ik kan het net zo goed even delen 😉

2013-06-14T13:03:18+00:00

Over

Mijn leven in getallen: 31 jaar oud, 9 jaar getrouwd met Sebastiaan. Moeder van Keela (5), Judah (3) en Vanna (maart 2017). Niet perfect. Leert elke dag. Ik houd van grote dromen, nieuwe dingen, mooie mensen, lekker eten, persoonlijke ontwikkeling en uitdagingen.

5 Reacties

  1. Albertine vd Belt juni 14, 2013 om 10:02 am- Antwoorden

    Ja ik heb nu, zo’n last, ga zo bloed laten prikken.

  2. Jouke juni 14, 2013 om 10:40 am- Antwoorden

    Leuk artikel! Verkijk je alleen niet op spinazie, daar zit ijzer in, maar dat is maar heel erg weinig, in tegenstelling tot wat veel mensen denken . Volgens mij zitten ijzer trouwens ook in andere typen vlees.

    • sharon juni 14, 2013 om 1:02 pm- Antwoorden

      Ja dat geldt voor de meeste groenten, maar alles bij elkaar… 😉 Je hebt helemaal gelijk over vlees, dat is fout gegaan, ik pas het nog even aan. (stom, stom)

  3. Suzanne juni 14, 2013 om 11:09 pm- Antwoorden

    Vergeet chiazaad niet! Tevens rijk aan vitC dus dat is helemaal mooi.

    • sharon juni 15, 2013 om 8:21 am- Antwoorden

      geweldig goed!! Bedankt voor de tip 🙂

Geef een reactie