Voorkom een ijzertekort tijdens de zwangerschap

Elke zwangere krijgt met 30 weken een ijzercheck. Bij mij bleek opeens dat mijn hb veel te laag was. Natuurlijk viel ik bijna van mijn stoel. Eet je zo gezond en bewust, heb je toch een ijzertekort? Is dat mijn dank voor al die gezonde inspanningen? Zulke klachten voerde ik tegen mijn lichaam aan. Nu ben ik heus niet heilig, ik eet niet elke dag supergezond. Dat moest het dan vast zijn. Tijdens mijn vorige zwangerschap heb ik nergens last van gehad, en toen was ik ook niet heilig. Wat het precies is, weet ik dus niet. Wellicht een poging tot nederigheid dat voeding veel doet, maar niet alles. Soms zijn er momenten dat je het niet alleen met voeding red. Geloof me, ik zou het graag willen, en het kan ook, maar helaas. Vandaag niet.

Even die voeding aanpassen

Natuurlijk weet ik nu wel wat ‘zwakke schakels’ in mijn patroon nu ik dat hele ijzergebeuren uitgespit heb. En die zal ik in een eventuele volgende zwangerschap zeker meenemen. Maar voor nu had het geen zin meer. Ik ben heel eigenwijs, dus ik ging dat wel even met voeding alleen oplossen. Ik kreeg van die pillen mee, maar die wilde ik niet slikken. Ik heb toch zeker geen pillen nodig!!! Ik doe research en pas m’n voeding aan en dan komt alles goed.

Kom maar op met die pillen

Twee weken later voelde ik me beroerder en beroerder. Duizelig, moe, energie ver te zoeken, buiten adem van één trap, levenloze momenten op de bank. Het gevoel van algehele zwakheid en alsof je lijf te zwaar is voor je benen. Tintelende handen en oren. Ik liep samen met de peuter terug naar huis van de peuterspeelzaal, en besloot dat het genoeg was. Ik met mijn eigenwijze ideeën. Ik had de pillen wel gehaald, maar niet gebruikt. Die dag nam ik een pil. En dat doe ik nu al een aantal weken. De eerste check die volgde was teleurstellend – 0,1 omhoog. Dat zet geen zoden aan de dijk. Nu, weer twee weken later, had ik net goed nieuws. IJzer ging de goede kant op! Sinds kort, dat wel, want de ijzervoorraad is nog steeds bagger. Ik ga dus braaf door met die vervelende pillen. En het is zo. Ik heb ze echt nodig.

Voorkom een ijzertekort!

Tja, het leven van een zwangere gaat niet altijd over rozen. Het kan natuurlijk, maar met een laag hb zeker niet. Het is gewoon niet fijn. Gelukkig gaan we de goede kant op. Ook al was het voor mij niet voldoende, toch deel ik graag alle info die ik gevonden heb over een ijzertekort. Probeer als zwangere niet je tekort zo aan te vullen, dat is echt heel erg lastig. Voor zwangeren is het nu eenmaal veel moeilijker dan voor ‘normale’ mensen. Maar wat pas echt een goed streven is, is proberen het tekort te voorkomen. En dat kan natuurlijk wel. Daar ga ik ook zeker mee verder als ik straks met de pillen stop en zeker na de bevalling de lactatieperiode in!

Dierlijk en plantaardig ijzer

Het mineraal ijzer zit zowel in dierlijke producten als in plantaardige producten. Het ijzer in dierlijke producten is beter op te nemen. IJzer in plantaardige producten wordt minder goed opgenomen en werkt het beste in combinatie van vitamine C. In het algemeen werken zuivelproducten, koffie en thee, oxaalzuur en fytinezuur de opname van ijzer tegen.

IJzerrijke tips

  • Lever en leverproducten: vol met ijzer! Kippenlever schijnt het beste te zijn. Zoals ik altijd vind, is het alleen gezond om dierlijke producten te eten die ook een gezond leven hebben gehad, met gezonde voeding en daarmee een gezond lichaam hadden. Wanneer je leverproducten eet, kies dan voor lever afkomstig van biologische, grasgevoerde dieren. Houd er rekening mee dat roompaté e.d. gemaakt wordt met room (calcium – zuivel) wat de opname van ijzer juist kan remmen
  • Eigeel: lekker veel eieren eten
  • Vlees, vis en kip: eet regelmatig vlees, vis en kip. Dit is een goede bron van ijzer. Het betekent niet dat je het dagelijks hoeft te eten, en ook geen kilo’s per keer.
  • Groentesapjes met bladgroen en vitamine C (bijvoorbeeld citroen of sinaasappel)
  • Fruit, voor extra vitamine C
  • Gedroogd fruit als snack
  • Floradix kruidenelixer: hoewel geclaimd wordt natuurlijk te zijn, weet ik niet in hoeverre de ijzer zelf ook echt natuurlijk is, ik heb gemixte berichten gelezen. Wel is het zo dat het al veel mensen wel degelijk geholpen heeft met de ijzerinname

Luister naar je lichaam!

Als laatste, luister altijd naar je lichaam. Ik had op de ergste dagen en momenten heel erg behoefte aan sinaasappels. Tot in het extreme. En als ik die dan at, voelde ik me ook echt beter. Als je zulke dingen hebt, luister en eet, zou ik zeggen 😉

2014-04-28T09:37:34+00:00

Over

Mijn leven in getallen: 31 jaar oud, 9 jaar getrouwd met Sebastiaan. Moeder van Keela (5), Judah (3) en Vanna (maart 2017). Niet perfect. Leert elke dag. Ik houd van grote dromen, nieuwe dingen, mooie mensen, lekker eten, persoonlijke ontwikkeling en uitdagingen.

11 Reacties

  1. Marlies april 28, 2014 om 10:44 am- Antwoorden

    Leverproducten zitten niet alleen vol met ijzer, maar ook met vitamine A en omdat dit schadelijk kan zijn voor de foetus, mag lever slechts in heel beperkte mate gegeten worden tijdens de zwangerschap! Misschien goed om dit in het stukje erbij te zetten?

    • sharon april 28, 2014 om 7:57 pm- Antwoorden

      Dat wordt inderdaad gezegd, iedereen moet zelf weten hoe ze daarmee omgaan. Uiteindelijk zijn deze uitspraken namelijk gebaseerd op synthetische vitamine A en niet op natuurlijke vit A die in lever zit. Daartegenover staat dat vitamine A noodzakelijk is voor de ontwikkeling van de foetus en een zwangere zelfs een verhoogde behoefte heeft, waarbij rekening gehouden moet worden dat beta caroteen niet altijd even goed kan worden omgezet naar vit a. http://www.degezondemama.nl/zwangerschap/vitamine-a-tijdens-de-zwangerschap-essentieel/ Persoonlijk vind ik lever een hele goede en rijke voedingsbron essentieel voor zwangeren, maar zoiets kun je alleen gewoon eten als je het zelf helemaal onderzocht hebt denk ik 🙂

  2. Anne-Marie april 28, 2014 om 12:53 pm- Antwoorden

    Ook hier chronisch ijzergebrek tijdens mijn zwangerschappen. Nu bij mij 3e zwangerschap ben ik het, hopelijk, voor. Ik ben vanaf dag 1 dat ik wist dat ik zwanger ben, begonnen met Gentle iron van Solgar, ken je Solgar? Al hun supplementen zijn op natuurlijke basis.
    Een absolute aanrader! Geen last van bijwerkingen als harde ontlasting en dat soort akelige zaken…

    • sharon april 28, 2014 om 7:53 pm- Antwoorden

      Hai! Dat is inderdaad een goeie als je van tevoren weet dat je problemen hebt met ijzer! Ik ga nu ook overstappen op deze, nu het allemaal weer een beetje bijgetrokken is 🙂 Bedankt voor de aanvulling!

  3. Gabriëlle Brinkman april 28, 2014 om 1:08 pm- Antwoorden

    Al ben ik (nog) geen moeder.. ik vind je blog altijd weer leuk om te lezen, dank daar voor!
    Wat ik me af vroeg wat betreft ijzer…
    Zelf drink ik zo’n 5 keer in de week een rauwe cacao ‘shot’, te weten een flinke eetlepel rauwe cacao poeder met rijsten-kokos melk. Ook voeg ik daar wel eens hennep of chia aan toe. Heerlijk. En aangezien rauwe cacao de hoogste bron van natuurlijk ijzer/magnesium is, denk cq hoop ik dat mijn ijzer/magnesium aanvulling daardoor goed is. Er zit van nature vitamine c in rauwe cacao, maar idd, ivm de goede opname van het magnesium wil ik er nog wel eens een klein lepeltje camu camu bij doen (de hoogste bron van vit c)
    Wellicht wist je het al….. en anders misschien een id.. :))

    • sharon april 28, 2014 om 7:52 pm- Antwoorden

      Haha dankjewel voor de aanvulling!!

  4. Sylvia april 28, 2014 om 3:51 pm- Antwoorden

    Hallo,
    Mijn ijzer was ook erg laag, maar had veel te maken met een veel te lage vitamine B12 (hoe het precies zit weet ik niet meer). Heel veel mensen hebben dat, maar weten het niet. Terwijl het voor ontzettend veel klachten zorgt! Ook schijnt het een rol bij onvruchtbaarheid te kunnen spelen. Kijk voor meer info op http://stichtingb12tekort.nl

    Ik heb het in beide zwangerschappen gehad. Ik kreeg spuiten met vitamine B12 en daarna ging het een stuk beter: ook met mijn ijzer. Dus ik zou zeggen: laat je vitamine B ook even prikken!

    • sharon april 28, 2014 om 7:50 pm- Antwoorden

      Hai! Een laag hb kan idd ook door een vit B12 tekort komen. Meestal als het hb niet omhoog gaat krijg je een bloedonderzoek en dan vissen ze dat er wel uit 🙂 Is idd heel goed om te weten!

  5. Lou april 29, 2014 om 11:22 am- Antwoorden

    Een ander tip waar veel ijzer is zit en wat een natuurlijk kruid is, is Fenegriek. Dit is in verschillende vormen te verkrijgen, oo.a. als zaden, waar je thee van kan trekken of poeder, dat kan je bv mixen in sapjes. Het wordt in veel landen ook als smaakversterker in eten verwerkt en heeft een lichte kerriesmaak.Ik was zelf ook bekend met lage hb, zelf gebruik ik nu , tijdens de menstruatie, vroeger had ik veel kramp en pijn tijdens de eerste dagen waarbij geen gangbare pijnstillers afdoende was, en heb over dit kruid gelezen , schijnt ook door ijzertekort kan komen rondom die periode, daarom poging gewaagd. Ik kan zeggen, er heeft nog nooit iets zo goed gewerkt, ik neem afhankelijk vd pijn een halve/ volle theelepetje fenegriek en mix dit een laagje appelsap (zodat de kerrie smaak niet overheerst), goed voor een halve dag pijnvrij, meestal neem ik het 2 dagen (ochtends en savond) en heb de rest van de week nergens last van.Ook nog gezond door tal van andere goede eigenschappen, waaronder goed voor borstvoeding, dus ja echt een wondermiddel.Is gewoon via internet te bestellen (bv gekruid.com)

  6. Simone mei 2, 2014 om 4:49 pm- Antwoorden

    Hoi,

    Ik las dat je tijdens de zwangerschap o.a. (bio-) kippenlever aanraadt om je
    ijzer mee op peil te houden. Prima maar pas hier wel mee op!
    Je mag dit dan niet dagelijks eten omdat orgaanvlees zorgt voor een hoog
    vitamine A gehalte dat schadelijke gevolgen hebben voor het ongeboren kind.

    • sharon mei 2, 2014 om 5:02 pm- Antwoorden

      dat weet ik, zie eerdere reactie op Marlies 😉 xx

Geef een reactie