Vitamine A tijdens de zwangerschap: essentieel!

Vitamine A tijdens de zwangerschap: essentieel!
december 19, 2013 sharon

leverworstAls zwangere wordt aangeraden om heel voorzichtig te zijn met vitamine A. Een teveel aan vitamine A kan namelijk schadelijk zijn voor het ongeboren kind. Daarbij  mogen zwangeren niet meer dan 3000 mcg vitamine A per dag binnenkrijgen en is het beter om leverproducten te vermijden. Dit is de bovengrens, maar 1000 mcg wordt aangeraden.

Vitamine A algemeen

Je hebt vitamine A uit plantaardige bronnen, bètacaroteen, ook wel provitamine A genoemd. Deze bètacaroteen kan in je lichaam worden omgezet naar vitamine A. Deze vorm vind je onder andere in groenten en fruit. Vitamine A uit dierlijke producten is over het algemeen beter opneembaar. Deze vorm zit in vlees, vis, zuivelproducten en eieren.

‘Ik wil lever!!!’

Ik zit nu in mijn tweede zwangerschap en voornamelijk de eerste drie maanden heb ik nu al 2 keer een hele duidelijke, onbedwingbare zin in leverproducten. Leverworst, leverkaas, lever alles. Sowieso is dit niet het gezondste product vanwege alle toevoegingen, maar ik vond het zeer opmerkelijk dat ik zo’n zware behoefte heb, tot twee keer toe! Normaal geloof ik dat het te maken heeft met dat je lichaam precies weet wat het nodig heeft, en daarnaar vraagt. Maar in dit geval vond ik het lastig, want waarom moet ik nu weer precies ‘nodig hebben’  wat op de verboden lijst staat? Nou ja, je mag het wel af en toe eten, met mate, maar het wordt wel afgeraden. Balen!

Vitamine A is essentieel

In the Nourishing Traditions Book of Baby & Child care lees ik juist dat uit onderzoeken van Weston Price is gebleken (op verschillende dieren) dat wanneer er bij conceptie of vroege zwangerschap een vitamine A tekort is, dit kan leiden tot spontane miskramen. Dat niet alleen, ook meer kans op een langere bevalling (he jakkes), overlijden van moeder en/of kind tijdens de bevalling, defecten aan de ogen, ‘mis’plaatsing van organen en doofheid vanwege degeneratie van het zenuwstelsel. Nu is dit geen dagelijkse koek, maar vitamine A is dus óók heel belangrijk!

De noodzaak van vitamine A

Vitamine A is verantwoordelijk voor het differentiëren en ordenen van alle cellen (en weefsels en organen) in het lichaam. Daarnaast speelt het een belangrijke rol bij de ontwikkeling van de communicatie tussen hersenen en bepaalde organen. De aanbevolen hoeveelheid is vrij laag voor zwangere vrouwen. Zij raden gewoon aan leverproducten te eten, levertraan (zeer rijk aan vitamine A) te nemen en al dat soort dingen.

Synthetisch vs. natuurlijk

Nu denk ik wel dat het fijn is onderscheid te maken tussen synthetische vitamine A en natuurlijke vitamine A in leverproducten. Toen ik zo’n zin had in lever, at ik dat ook (met beetje schuldgevoel). Toen ik dit las, ben ik gewoon gaan eten waar ik behoefte en zin in had. Het grappige is dat ik na een paar dagen genoeg had en er ook niet meer naar verlangde. Het was voorbij.

Met synthetische vitamine A ben ik wel voorzichtiger. Kijk, met leverproducten kan ik de signalen van mijn lichaam volgen, ik heb er behoefte aan of niet. Bij synthetische middelen (supplementen) is dit anders, dat neem je gewoon. Dan hoef je niet per se ‘zin’ te hebben in vitamine A.

Nu alles weer ok!

Dit is mijn conclusie geweest op basis van de info die ik toen las en hierboven kort beschreven staat, maar iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen informatie en eigen conclusie. Het is al moeilijk om tegen de richtlijnen voor jezelf nieuwe dingen te doen, maar als je de verantwoordelijkheid hebt over een kleine baby in de buik, is dit des te moeilijker. Ik voel me er nu goed bij en vind het verbazingwekkend dat ik opeens helemaal geen behoefte aan leverproducten meer heb. Het voelt alsof tekorten zijn aangevuld en dat het nu weer ok is.

Comments (3)

  1. Leonie 4 jaar geleden

    Interessant! Ik heb ook al een paar keer behoefte gehad aan lever en hier niet aan toe gegeven. Nu ik dit lees toch maar eens in overweging nemen. Bedankt:)

  2. defni 3 jaar geleden

    Ik ben me ook aan het verdiepen in Weston Price en heb ook gelezen dat vitamine A zo belangrijk is. Nu zit ik te twijfelen om toch aan de levertraan te gaan beginnen (ik ben 26 weken zwanger).
    Nu vroeg ik me af heb jij het zelf ook genomen of heb je alleen af en toe lever gegeten? En dan in de vorm van smeerleverworst of ook echte lever?

    • Auteur
      sharon 3 jaar geleden

      Hai! Ik heb idd levertraan van Green Pastures genomen en de high vitamin butter oil voor de vitamine k. Allebei tijdens zwangerschap en nu ook tijdens borstvoeding natuurlijk 🙂

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*