Supplementen tijdens de zwangerschap

SONY DSCDe goede voedingsstoffen binnenkrijgen is sowieso een goed idee, maar helemaal wanneer je zwanger bent. Tenslotte voed je je lichaam met voedingsstoffen, zodat alle weefsels, organen en cellen krijgen wat ze nodig hebben om goed te functioneren. En met een groeiend kindje in je buik is dat extra belangrijk. Want die heeft ook weer een eigen portie voedingsstoffen nodig. Sinds ik zwanger ben ik vind groene smoothies echt niet te drinken. Ik krijg het niet eens voor elkaar wat te maken, laat staan te drinken. Ik heb er gewoon zware geen-zin in πŸ˜‰ In die groene smoothies deed ik nog wel eens wat extra supplementen, maar nu dus niet.

Multivitamine

Je hebt speciale multi’s voor zwangeren. Hier zit geen vitamine A in, omdat teveel synthetische vitamine A niet gezond is voor het kindje. Helaas hebben ze deze regel direct doorgetrokken naar alle vitamine A, maar vitamine A in natuurlijke variant is wel degelijk belangrijk voor de ontwikkeling van een baby (zie hier). Hoe dan ook, multivitamine kun je slikken voor wat extra voedingsstoffen. Ikzelf heb ze wel, maar ik vergeet ze wel heel vaak.

Magnesium

Sinds het lezen van Magnesium, de oplossing ben ik overtuigd geraakt dat magnesium een belangrijk supplement is tijdens de zwangerschap, voor zowel de moeder als het ongeboren kindje. Hoeveel vrouwen hebben niet last van kuitkrampen en andere spierkrampen? Juist, heel veel. Een magnesiumtekort. Een magnesiumsupplement zal je per direct verlossen van het ongemak (magnesiumrijke voeding overigens ook, zoals amandelen, broccoli en andere noten). Het is wel belangrijk dat je een goed supplement hebt, niet de ‘goedkope’ variant. Voor meer info kun je hier kijken. Je kunt ook smeren met magnesiumolie, want magnesium wordt goed door de huid opgenomen, of een badje nemen.

Vitamine D

Vitamine D is een zeer belangrijke vitamine en zeker in de winter essentieel. Ik was me er eerst niet zo van bewust, maar toen ik me besefte (dankzij dit boek) dat het echt noodzakelijk is, ben ik het direct gaan suppleteren. Zeker bij zwangere vrouwen en bij lactactie is het zeer belangrijk, evenals bij jonge kinderen. Ik heb vitamine D druppels met 2000iu per druppel.

Vitamine C

Ik neem niet standaard vitamine C (1000mcg), maar als ik me wat minder ok voel of iemand anders in huis, neem ik het wel. Vitamine C helpt de weerstand en helpt om geen virussen op te lopen, dus daarom neem ik het graag op die momenten πŸ™‚

Foliumzuur

Het bekende foliumzuur, het supplement dat algemeen wordt aangeraden (zelfs door instanties). Vanaf het moment dat je zwanger wilt worden tot in elk geval de eerste drie maanden. Foliumzuur verkleint de kans op open ruggetje.

Welke supplementen slikken jullie?

2014-01-23T10:15:20+00:00

Over

Mijn leven in getallen: 31 jaar oud, 9 jaar getrouwd met Sebastiaan. Moeder van Keela (5), Judah (3) en Vanna (maart 2017). Niet perfect. Leert elke dag. Ik houd van grote dromen, nieuwe dingen, mooie mensen, lekker eten, persoonlijke ontwikkeling en uitdagingen.

6 Reacties

  1. Eva januari 23, 2014 om 6:35 pm- Antwoorden

    Nog gefeliciteerd met je tweede zwangerschap. Ik slik naast een multivitamine, vitamine d in hoge dosering en magnesium ook visolie. Dit is heel erg belangrijk voor een goede hersenontwikkeling van je kindje en voor je eigen (mentale) gezondheid.

  2. Anne januari 23, 2014 om 8:13 pm- Antwoorden

    Mocht je last krijgen van de poeperij (ja, niet populair om het over te hebben ) dan werkt magnesium ook heel goed.
    Bij mijn zwangerschap maakte het ook nog verschil of ik magnesium citraat slikte, dit werkte bij mij vele malen effectiever tegen spierkramp, wordt sneller opgenomen. En idd. niet de 3 halen 2 betalen variant nemen van de bekende ketens! Om bloedarmoede te voorkomen nam ik sinaasappelsap met tarwegras (hielp ook goed bij de poeperij). Later overgestapt op chlorellapoeder voor de varaiatie maar tot op heden krijg ik dat echt nergens mee weg, wat viiiieees! Inmiddels is dochterlief al weer 8 maanden en ik heb nog steeds baat bij supplementen, zeker met borstv (visolie, levertraan, vitakruid dag&nacht combi).

    Succes met zwangeren!

  3. Femke juli 5, 2014 om 10:24 pm- Antwoorden

    Bedankt voor je verhelderende info en tips! Mag ik vragen welke foliumzuur zonder rotzooi is? Als ik het goed heb bevat de magnesiumpoeder 200 mg foliumzuur/b11?

    • sharon juli 6, 2014 om 7:35 pm- Antwoorden

      Meestal van de otrhomoleculaire merken (in de natuurwinkel verkrijgbaar), zoals AOV, Solgar, Orthica πŸ™‚

  4. wendy augustus 6, 2014 om 5:00 pm- Antwoorden

    Hallo,
    Is het noodzakelijk, wanneer ik gezond en gevarieerd eet, nog extra mulit vitaminen slik? Of kies je ervoor dit te slikken wanneer het eten moeizaam gaaf?
    Ik heb al wel foliumzuur besteld van solgar.

    Groetjes Wendy

    • sharon augustus 8, 2014 om 10:22 am- Antwoorden

      hai Wendy! Ik vind het moeilijk antwoord te geven op zo’n vraag omdat er heel veel meningen bestaan, zeker niet eenduidig en per persoon verschillend. Ik heb het zelf in mn eerste zwangerschap wel gedaan (als ik het niet vergat) en mn tweede zwangerschap ben ik overgestapt op levertraan, boterolie en nog wat dingetjes die hierboven staan. Binnenkort zal ik er meer over schrijven, maar het is dus ook echt een persoonlijke afweging πŸ™‚

Geef een reactie