Eiwitten tijdens (1e trimester) zwangerschap: tegen misselijkheid, cravings én (bulk)eten

eieren eiwittenAl eerder schreef ik over vervelende en irritante zwangerschapscravings. Ik heb me er behoorlijk aan geïrriteerd. Vooral omdat ik de hele tijd alleen maar brood wilde eten, de hele dag door, dag in dag uit. Niet alleen vond ik dat brood eten irritant, want dat eet ik normaal niet zoveel, ook was ik er de hele dag mee bezig, moest ik het zelfs meenemen onderweg en zodra ik die misselijkheid voelde opkomen, moest ik het zo snel mogelijk naar binnen werken. Ik ben niet gewend om zo overdreven met eten bezig te zijn en na een aantal weken werd ik er echt gek van. Simone stuurde me een uiterst boeiend plaatje, die ik eerst naast mij neerlegde, zo van ‘ik ben nu eenmaal zwanger, niks aan te doen’, maar ik werd echt gek, ik kon geen brood meer zien (maar toch wel, snappie), dus ging ik er toch maar eens serieuzer naar kijken. En dat bracht direct verschil. Ik ben soms koppig, gelukkig drijft wanhoop soms tot nieuwe inzichten 🙂

Het plaatje: food cravings en wat ze eigenlijk betekenen

food cravings

Eiwitten!!!

Er staat duidelijk, bij brood cravings wil je eigenlijk eiwitten. Het is ook best logisch. Een zwangerschap vraagt veel van het lichaam. Eiwitten zorgen voor langdurige verzadiging. Maar brood voelt heel erg verzadigend. Behalve dan dat je na een half uur alweer honger hebt, omdat het helemaal niet verzadigd, zeker niet enkel brood. Eiwitten daarentegen, zorgen voor een veel betere verzadiging. Nadat ik overtuigd was het te proberen, ben ik direct gaan ontbijten met nog steeds een heerlijke spelt zuurdesem boterham, maar in plaats van iets onnuttigs, deed ik er nu maar liefst twee gebakken eieren op. Op één boterham, creatief he! Daarnaast heb ik wat zuivel toegevoegd voor extra eiwitten, ik nam nog een kommetje schapenkwark. Ik lust namelijk geen geitenproducten en schapenspullen zijn beter te doen voor mij. En ja hoor, voor het eerst in weken kon ik opeens 3 uur zonder eten. Wat heerlijk! Ik voelde me niet misselijk, niet hongerig, ik had geen rare cravings meer. Heerlijk!

Letten op de eiwitinname

Sinds die ontdekking zorgde ik dat ik bij elke maaltijd voldoende eiwitten binnenkreeg, om dit heerlijke relaxte gevoel vast te houden. Dit zorgde ervoor dat ik na weken broodverslaafd per direct weer ‘normaal’ was, zelfs bij 9-10 weken al. Zoals je begrijpt is dit wat eerder dan doorgaans, daarom denk ik dat het echt geholpen heeft. Inmiddels is alles weer normaal, met mijn 16 weken zwangerschap, maar ik let nog steeds erg goed op mijn eiwitinname. Wat een heerlijke rust!

Plantaardige eiwitten kan natuurlijk ook!

Natuurlijk kan dit ook wanneer je vegetarisch eet, dan moet je de vega eiwitbronnen goed gebruiken 🙂 Ik neem die moeite niet, omdat ik wél dierlijke producten eet, dus ik heb de hele makkelijke weg gekozen. Begrijp me niet verkeerd, ik eet geen kilo’s kwark, vlees, vis en eieren. Ook ik maak graag gebruik van plantaardige eiwitbronnen ter aanvulling, omdat ik voorstander ben van variatie en van groenten, noten, pitten en zaden. Daar zitten ook weer andere voedingsstoffen in, die ook heel belangrijk zijn. Alles voor die baby he 😉

Elk lichaam is anders!

Daarnaast is elk lichaam anders en is het niet geheel duidelijk waar zwangerschapsmisselijkheid vandaan komt. Wat voor mij werkt, hoeft (helaas) voor een ander niet te helpen. Maar ik hoop dat je net als ik geluk hebt dat het al zo snel ophoudt met die gekke misselijkheid!!

Chia zaad tijdens zwangerschap

Overigens neem ik geen chia zaad (staat ook in het rijtje), omdat ik er niet goed tegenkan. Daar word ik pas misselijk van. Dit geldt voor sommige mensen, die een soort van intolerantie of iets dergelijks hebben. Gezien ik daar last van heb, kies ik ervoor om het nu tijdens de zwangerschap helemaal niet te nemen, met wellicht de uitzondering van een bakprojectje, maar die zijn niet wekelijks 😉 Lees hier meer over zwangerschap en chia zaad.

Hoe ben jij van je zwangerschapsmisselijkheid afgekomen?

2013-12-09T11:51:47+00:00

Over

Mijn leven in getallen: 31 jaar oud, 9 jaar getrouwd met Sebastiaan. Moeder van Keela (5), Judah (3) en Vanna (maart 2017). Niet perfect. Leert elke dag. Ik houd van grote dromen, nieuwe dingen, mooie mensen, lekker eten, persoonlijke ontwikkeling en uitdagingen.

Geef een reactie