Zitten er insecten in de Fristi van je kind?

fristiDat was een tijdje geleden helemaal hot. Dat de roze (en rode) kleur in vele etenswaren roze gekleurd werden door insecten. Niet alleen Fristi, maar ook roze koeken, roze muisjes, tomatensoep, e.d. Is dat nu echt zo? En hoe dit dat dan precies? Is dat net zo vies als het klinkt? En wat zit er eigenlijk nog meer in Fristi? Toen ik laatst eventjes iets ging drinken met mijn dochter (1,5), zag ik een klein jongetje aan de Fristi. Deze vragen kwamen in me op, dus ik ging op onderzoek.

Fristi rood fruit

Magere gefermenteerde melk, melkbestanddelen (weipermeaat), water, multifruchtensap uit geconcentreerd sap 5% (2,5% druif, 1,7% appel, 0,8% bes, 0,01% aardbei, 0,01% framboos, 0,01% braam, 0,01% kers), suiker, fructosestroop, stabilisator: pectine, stabilisator (guargom), stabilisator dikaliumfosfaat, stabilisator: trinatriumcitraat, aroma, calciumlactaat, kleurstof (karmijnzuur), koemelkeiwit

Fristi rood fruit: geen suiker toegevoegd

Magere gefermenteerde melk, melkbestanddelen (weipermeaat), water, multifruchtensap uit geconcentreerd sap 5% (2,5% druif, 1,7% appel, 0,8% bes, 0,01% aardbei, 0,01% framboos, 0,01% braam, 0,01% kers), voedingsvezel (bevat polydextrose en/of inuline), stabilisator: pectine, stabilisator (guargom), aroma, calciumlactaat, kleurstof (karmijnzuur), zoetstoffen: acesulfaam-K, sacharine en sucralose

Multifruchtensap?

Wat is dat nou? Het valt wel een beetje op, multifruchtensap. Met een f. Is dat een speciaal soort vrucht? Maakt verder niet uit, maar soms staan er gekke dingen op een etiket 😉

Karmijnzuur met insecten

Het is de aanwezige karmijnzuur dat gelinkt wordt aan de insecten. De kleurstof wordt van schildluizen gemaakt. Het schijnen de achterlijfjes van de vrouwelijke luizen te zijn. Superinteressant natuurlijk, en apart. Het klinkt ook vies. Maar we eten wel vaker gekke dingen. Sterker nog, ik weet wel vreemdere dingen te bedenken die ontzettend ongezond zijn. Geraffineerde suiker bijvoorbeeld, of magere melk. Niets natuurlijks aan, die luizen zijn natuurlijker 😉

Goed, terug naar de schildluizen. Karmijnzuur heeft e-nummer 120. Dat het gemaakt wordt van schildluizen klinkt misschien vies, maar dat zegt niet zoveel. In andere landen staan insecten regelmatig op het menu. Overigens zegt ook dat niet veel 😉 Ik raadpleeg mijn boekje ‘Wat zit er in uw eten‘ over e-nummers. E120 is rood: vermijden. Verder vertelt het me dat het vervaardigd wordt uit fijngemalen insecten, of via een chemisch proces. Hyperactiviteit, astma, eczeem, slapeloosheid. Resultaten van onderzoek naar bijwerkingen op lange termijn is nog niet beschikbaar. Mogelijk kankerverwekkend. En als klapper op de vuurpijl: ZEKER VERMIJDEN VOOR KINDEREN.

Dat er schildluizen in Fristi en andere roze etenswaren verwerkt zijn, dat is niet hetgeen dat ik vreselijk vind. De bijbehorende verschijnselen rondom het e-nummer, die vind ik wel opmerkelijk en vervelend.

Calciumlactaat

Op zich niet een heel vreselijk e-nummer (e327) maar het net genoemde boekje beschrijft dat het soms wordt afgeraden voor zwangeren, lacterenden en kleine kindjes met een melkallergie. Nu zullen kindjes met een melkallergie geen Fristi drinken, dat scheelt.

De magere melk

Magere melk is niet natuurlijk. Vette melk, uit de koe, is natuurlijk. Dan laat ik de vraag of het natuurlijk is dat een mens koemelk drinkt even in het midden. Maar die melk wordt gepasteuriseerd (zeer hoog verhit), gehomogeniseerd (onder hoge druk geperst zodat het ÊÊn gezellige massa wordt) en dan wordt ook nog eens het vet eruit gehaald. Dit is een zeer bewerkte versie van melk. Ik denk niet dat een kalf het erop zou kunnen volhouden. Magere melk dus, geen noemenswaardige voedingswaarde meer. Zelfs het calcium is twijfelachtig. Want melk bevat ook veel fosfor, wat ervoor zorgt dat calcium zeer slecht wordt opgenomen. Het kan er dus wel in zitten, maar als het niet kan worden opgenomen, wat heb je er dan aan?

5% geconcentreerd sap

5% geconcentreerd sap zegt me eigenlijk heel erg weinig. Het betekent sowieso dat van de 200 ml dat een pakje bevat, 10 ml geconcentreerd sap is. Dat is niet echt veel. Sap wordt gemaakt van fruit en dat wordt op lage temperatuur ingedampt. Voor het indampen was het waarschijnlijk iets van 80 ml sap. Op zich is dat best mooi, maar als je een sapcentrifuge of juicer hebt, weet je dat het vrij weinig voorstelt vergeleken met het ‘echte’ werk. Zelfs wanneer je zelf sap maakt, zeggen ze dat je dat het beste binnen een half uur kunt consumeren, zodat de vitaminen niet vervliegen. Deze geconcentreerde sap (ook niet biologisch) is natuurlijk verre van dat. Er is geen drama, maar dit is geen product om de vitaminevoorraad van je kind aan te sterken, helemaal niet zelfs.

Lekker, suiker!

Er zit namelijk ook suiker in de eerste. Geraffineerde suiker en fructosestroop. Om geraffineerde suiker te kunnen verwerken, heeft het vitaminen en mineralen nodig. Gezien die eruit geraffineerd zijn, onttrekt het lichaam die om de suiker te kunnen verteren. Daarnaast zorgt geraffineerde suiker voor pieken in de bloedsuikerspiegel, terwijl het beter is om die stabiel te laten.

Of anders zoetstoffen?

Maar je kunt natuurlijk ook kiezen voor de variant zonder suiker. Nog erger 😉 Die zoetstoffen zijn synthetisch en faken het hele effect van suiker. Niet alleen qua smaak, ook voor het lichaam van je kind. Alledrie de gebruikte zoetstoffen (acesulfaam-K, sacharine en sucralose) zijn rode e-nummers in het boekje Wat zit er in uw eten.

Claims?

Op de website probeert Fristi me niet helemaal te overtuigen dat het supergezond is, alleen dat calciumverhaal blijft er natuurlijk in zitten. Alsof je calcium uit melk haalt. Het enige noemenswaardige, meer grappige, vind ik dat er staat: ‘In elk pak zitten maar liefst zeven vruchten en daarom smaakt Fristi zo lekker zoet’. Zeven vruchten? Is 0,01% kers, 0,01% braam, etc, nu echt noemenswaardig zijn? Blijkbaar! En blijkbaar is de reden dat Fristi zo lekker zoet smaakt, omdat die 7 vruchten erin zitten (die 0,01% voegt toch veel toe dan!!!!). Hihi.

Fristi voor kinderen?

Fristi is geen drankje voor kinderen. Het is niet voedzaam, maar doet eerder afbraak aan het lichaam van je kind. Daarnaast is het leeg vullend, waarmee ik bedoel dat het weinig tot geen voedingsstoffen bevat, maar je kind er wel vol van kan zitten, waardoor het geen ruimte heeft om iets echt voedends te eten, waar wÊl voedingsstoffen in zitten.

Zelf vruchtenmelk maken is ook makkelijk en wel voedzaam

Zelf maken is supersimpel. Een handje frambozen (of andere rode vruchten), een scheutje amandelmelk, eventueel nog een beetje kaneel/vanille en bruine amandelpasta en blenden maar! Beetje ijs erbij, superlekker! En daadwerkelijk voedzaam en vers. Dan zit je kindje ook vol, dus het is meer een soort maaltijd of groot tussendoortje.

Vind je het jammer dat de smaak van Fristi niet hetzelfde is als zo’n zelfgemaakte smoothie? Ik vond dat in het begin ook wel jammer, maar nu weet ik wel waarom: je eigen gemaakte smoothie is vers. Fristi niet, en dat zal het nooit worden. Net zoals sinaasappelsap uit de winkel nooit zal smaken naar verse sinaasappelsap.

Maar in dit huis kiezen we voor vers 🙂

2013-05-05T08:56:39+00:00

Over

Mijn leven in getallen: 31 jaar oud, 9 jaar getrouwd met Sebastiaan. Moeder van Keela (5), Judah (3) en Vanna (maart 2017). Niet perfect. Leert elke dag. Ik houd van grote dromen, nieuwe dingen, mooie mensen, lekker eten, persoonlijke ontwikkeling en uitdagingen.

4 Reacties

  1. Wouter De Laender september 4, 2013 om 9:56 am- Antwoorden

    Beste,

    een pasteurisatie is, in tegenstelling tot wat hierboven wordt neergeschreven, GEEN hoge verhitting. De Fristi waarvan sprake is UHT behandeld, en dus NIET GEPASTEURISEERD! Een zeer belangrijk verschil.

  2. Rafke december 14, 2014 om 9:47 am- Antwoorden

    Kun je in plaats van het boekje “Wat zit er in uw eten?” niet beter een geverifieerde, wetenschappelijke bron gebruiken voor een blog? Het ziet eruit als een willekeurig iemand die E-nummerangst heeft. Daar zou ik mijn mening niet op baseren. En sowieso is het altijd nodig om 2 bronnen te gebruiken, liefst van deskundige mensen op dat gebied 🙂

    • sharon december 14, 2014 om 10:31 am- Antwoorden

      Nee, ik doe het graag zo. Het boekje maakt onderscheid tussen e-nummers en is niet algemeen e-nummerangstig, maar raadt wel aan sommigen te vermijden. Erg handig boekje! Over elke mening kun je wel wetenschappelijk onderzoek vinden 😉

Geef een reactie