Wel of niet vegetarisch tijdens de zwangerschap?


keuzes
Al meer dan 15 jaar eet ik vegetarisch, voor mij betekende dat geen vlees en vis. Tja, en toen ik zwanger was van mijn dochter en toen kwam de grote vraag ‘wel of niet vegetarisch tijdens de zwangerschap?’.  Ik las ik dat vis belangrijke voedingsstoffen voor een ongeboren baby bevatte (hier ook nog een blog over vis eten tijdens de zwangerschap). Hoewel ik tijdens mijn jaren als vegetariër geen tekorten had, besloot ik toch tijdens mijn zwangerschap vis te eten. Ik wilde dat mijn baby niks tekort kwam en kon ook geen alternatieven vinden die mij overtuigden.

Eiwitten

Er zijn al in een aantal blogs beschreven hoe belangrijk eiwitten tijdens de zwangerschap zijn. Ik haal mijn eiwitten uit eieren, peulvruchten, noten, groenten (o.a. broccoli, champignons, spinazie). Maar daarnaast neem ik ook regelmatig een kommetje kwark (ik haal mijn kwark lokaal bij een bio-boer).

IJzer

Gelukkig zijn mijn ijzerwaardes nog erg goed. Maar ik let wel op mijn ijzer inname, ook daarom eet ik peulvruchten, noten en zaden, gedroogd fruit (zoals abrikozen).  Omdat ijzer moeilijk door het lichaam wordt opgenomen helpt vitamine C een beetje.

Let wel op dat je geen ijzer houdende producten in combinatie met zuivelproducten eet of drinkt. Zuivelproducten remmen de opname juist weer af. Een heerlijk kopje van dit gember/citroen drankje, glaasje sinaasappelsap of een glaasje water met wat citroensap helpt het lichaam weer met de opname van vitamine C. Daarnaast neem ik ook nog Floradix tijdens de zwangerschap, dit is een kruidendrankje dat ijzer (ferrogluconaat) bevat.

En vlees?

Vlees is nog wat moeilijk voor mij, ik weet dat lever een belangrijke voedingsbron voor ijzer en vitamine A is (lees hier meer over vitamine A tijdens de zwangerschap). En heb het ook geprobeerd, in ieder geval leverworst. Heb een stuk bij de bio-boer gehaald en thuis wel en hele tijd naar de leverworst zitten staren voordat ik het stuk weer terug in de koelkast legde. Uiteindelijk heb ik het wel geprobeerd, en probeer het nog…..

Supplementen

Ik was ook altijd ervan overtuigd dat wanneer ik gevarieerd eten en mijn maaltijden zo samenstel dat ik geen supplementen nodig heb. Maar toch, nadat ik veel erover gelezen heb ben ik toch van mening dat ik tijdens mijn zwangerschap toch goed doe aan het nemen van supplementen. Ik zie hoe belangrijk bepaalde vitamines zijn voor de zwangere en het ongeboren kindje en daarom heb ik toch een aantal supplementen in mijn kast staan:

  • Gefermenteerde levertraan: Levertraan bevat vitamine A, D en omega-3 vetten (hier meer over levertraan).
  • Boterolie: Boterolie neem ik dus in combinatie met de gefermenteerde levertraan. Door deze combinatie wordt de vitamine K (hier meer over vitamine K en boterolie) beter opgenomen.
  • Floradix: Neem ik omdat het ijzer bevat en vitamine B.
  • Foliumzuur: Verkleint de kans op een open ruggetje.

Mijn besluit

Tijdens mijn eerste zwangerschap had ik besloten een niet volledig vegetarisch voedingspatroon aan te houden, meer flexitarier.  En zo dus ook tijdens mijn tweede zwangerschap. Ik voel mij daar persoonlijk goed bij en ik doe het natuurlijk voor de kleine baby in mijn buik.

**Wanneer je besluit je eetpatroon aan te passen tijden de zwangerschap, doe dit dan wel in overleg met je arts/gynaecoloog. Meestal wordt aangeraden de verandering langzaam door te voeren.

2015-01-20T11:32:40+00:00

Over

Moeder van een mooie dochter (2012) en met mijn gezin op avontuur naar een gezonde en natuurlijke levensstijl.

5 Reacties

  1. Ischa januari 22, 2015 om 4:26 pm- Antwoorden

    Tijdens de zwangerachap mag je toch juist geen leverproducten gebruiken omdat hier teveel vitamine A in zit wat schadelijk kan zijn voor het kind?
    Ik ben zelf overigens al (bijna) mijn hele leven vegetarisch en heb een prachtig gezond kindje op de wereld kunnen zetten. Tijdens mijn zwangerschap heb ik wel een speciale multivitamine en extra omega vetzuren geslikt en ben ik door gegaan met de maandelijkse vitamine B12 injecties die ik altijd krijg.

    • sharon januari 27, 2015 om 7:52 pm- Antwoorden

      Hai Ischa, ieder maakt hierin zijn eigen keuze 🙂 Officieel wordt dit inderdaad aangeraden, om niet teveel lever te eten. http://www.degezondemama.nl/zwangerschap/vitamine-a-tijdens-de-zwangerschap-essentieel/

    • Jose januari 29, 2015 om 1:25 pm- Antwoorden

      Natuurlijk kun je op een volledig vegetarisch dieet ook een prachtig en gezond kindje op de wereld zetten! Het belangrijkste is om naar je lichaam te luisteren en doen wat goed voelt. Voor jou was dat vegetarisch door te zetten, ik ben een andere weg ingeslagen. Deze wilde ik in mijn blog met jullie delen.

  2. Lyanne januari 28, 2015 om 5:50 pm- Antwoorden

    Hee,
    Wat grappig om te lezen wat je hier schrijft. Ik ben ook zwanger en sinds die tijd heb ik helemaaaaal geen trek ik vlees en van vis hou ik niet zo. Daarom ben ik ook op zoek gegaan naar supplementen die me helpen bij het voorkomen van tekorten. Via het Weston Price forum ben ik op gefermenteerde levertraan met boterolie gekomen. Daarnaast slik ik ook floradix en in het begin foliumzuur. Dus precies hetzelfde lijstje als jij. Nu aan het proberen om suikervrij te leven ( valt nog niet mee) en dan ben ik ook een gezonde mama.
    Bedankt voor je leuke recepten!

Geef een reactie