Vruchtenhagel een verantwoord broodbeleg?

vruchtenhagelDit was vroeger mijn favoriete hagelslag. Misschien wel mijn favoriete broodbeleg in het algemeen. Mijn moeder kocht het weinig, dus ik genoot er extra van wanneer we bij mijn opa en oma logeerden. Daar mochten we altijd beschuit met deze vruchtenhagel eten. Ook chocoladehagelslag (met die verrassingschocolaatjes erin!), vlokken, anijshagelslag en ga zo maar door. Gek eigenlijk dat mijn moeder het niet zo vaak kocht. Wist mijn moeder niet dat dit één van de gezondste soorten broodbeleg was op deze wereld? Namelijk, Voedingscentrum raadt het aan om vruchtenhagel op brood te doen, zelfs voor kleine kindjes. Dan moet het wel gezond zijn!

Check die ingrediënten

Natuurlijk meen ik dat niet. Het is BIZAR dat dit een aan te raden broodbeleg is. Allereerst, kijk eens naar de ingrediënten: suiker, tarwezetmeel, appelsap 5%, druivensuiker, aroma, kleurstoffen (E110, E104, E122). We kunnen denk ik wel vaststellen dat je net zo goed puur suiker op je boterham strooit. Dat is echt exact hetzelfde. Er zit in de vruchtenhagel 15 gram suiker per boterham. Alsof je dus 3 suikerklontjes op het brood van je kind strooit.

Suiker = leeg

Geraffineerde suiker is volledig ontdaan van voedingsstoffen. Het bevat geen enkele mineraal of vitamine meer. Het is dus ‘leeg’. Dus suiker voedt je lichaam niet. Sterker nog, om suiker te kunnen verwerken, worden er zelfs vitaminen en mineralen onttrokken uit het lichaam. Dus het is niet alleen niet voedend, het leidt eerder tot afbraak van het lichaam.

En de kleurstoffen?

Inmiddels weten jullie dat ik e-nummers altijd even check in mijn boekje ‘Wat zit er in uw eten?‘. Wat blijkt? De kleurstoffen zijn 3x rood. Vermijden dus! Als mogelijke gevaren staat erbij: hyperactiviteit, eczeem, allergiën, neusverkoudheid, astma, buikpijn, slapeloosheid, overgeven, mogelijk kankerverwekkend. (uiteraard zijn deze ‘gevaren’ een beetje verschillend per e-nummer)

E-nummers = geen voeding

Deze e-nummers zijn zéker niet voedend voor het lichaam, maar synthetische lichaamsvreemde stoffen die eerder zorgen voor afbraak. Al met al kun je misschien beter suiker op brood strooien, daar zitten tenminste geen e-nummers in.

Waarom is dit een advies van een zogenaamde ‘eerlijk over eten’ instantie?

Het is echt een mysterie voor mij waarom het Voedingscentrum vruchtenhagel geeft als suggestie voor een kindje van 12 maanden!!!! Een raadsel! Wat is dat voor een onzin? En dan bij het derde dagmenu ontbijt bij jam tussen haakjes ‘zonder suiker’ adviseren. Zeker een balansdag voor de baby die de dag ervoor al vruchtenhagel heeft gehad?

Zie hier voor Miranda’s blog over gezond broodbeleg.

2013-06-16T20:40:07+00:00

Over

Mijn leven in getallen: 31 jaar oud, 9 jaar getrouwd met Sebastiaan. Moeder van Keela (5), Judah (3) en Vanna (maart 2017). Niet perfect. Leert elke dag. Ik houd van grote dromen, nieuwe dingen, mooie mensen, lekker eten, persoonlijke ontwikkeling en uitdagingen.

14 Reacties

  1. naomi juni 18, 2013 om 8:48 am- Antwoorden

    helemaal mee eens, t voedingscentrum is gewoon 1 grote gesubsidieerde organisatie, ik kan me niet voorstellen dat zij zichzelf nog serieus kunnen nemene…. maar oke…. wat is nu een goed alternatief? mijn zoontje krijgt avocado, geitenkaas, cocosboter, carobe korrels, soms een eitje, en gepureerd fruit op zijn boterhammetje, maar ik ben wel benieuwd of er nog meer ideeen zijn?

    • sharon juni 18, 2013 om 5:27 pm- Antwoorden

      Zie de blog waar helemaal onderin het artikel naar gelinkt wordt 🙂

  2. Afieke juni 18, 2013 om 9:50 am- Antwoorden

    Niet nieuw voor mij, maar heel bizar inderdaad.
    Ik heb zelf wel eens, nog niet zo heel erg lang geleden, beweert dat van die blauw/roze-witte muisjes voor op een beschuit best gezond waren, omdat er anijszaadjes in zitten… Dat werd toen zo ongeveer de grap van het jaar op mijn werk. Gelukkig ben ik inmiddels een tikje minder onwetend.

  3. aukje van dordrecht juni 18, 2013 om 6:44 pm- Antwoorden

    hummous mijn dochter is er gek op

  4. Meissie juni 19, 2013 om 9:13 am- Antwoorden

    Geen brood, maar zelf pannekoeken maken. Komt hier best vaak op tafel in alle mogelijke gezonde variaties.
    Ik heb destijds van het consultatieburo het dwingende advies gekregen om de roomboter tevervangen door margarine of zelfs halvarine. En de pindakaas moest ik echt vervangen door vruchtemhagel…pindakaas bevat te veel verzadigd vet en kcal???? Ik heb de arts toen vriendelijk bedankt voor het advies en serieus gevraagd of zij zelf over deze info wilt nadenken voordat ze zulke onzin de wereld in stuurt. Het was ook gelijk onze laatste consult, ik kon daar helemaal niks mee.

    • sharon juni 19, 2013 om 1:23 pm- Antwoorden

      hahaha ik kan je reactie me helemaal voorstellen, vind m ook erg leuk 🙂

  5. Meissie juni 20, 2013 om 8:43 pm- Antwoorden

    Zij niet…ze keek me flebbergested / beledigd aan. Alsof ik het stoutste kindje uit de klas was. Waarop ik nog beknopt uitleg gaf over volwaardige voeding, voedingstoffen en zgn fabricagespul dat de maag vult. Zucht… Zoooooo kwalijk dat zelfs medici niet meer weten waar zij mee bezig zijn.

  6. Rissie juli 17, 2013 om 2:53 pm- Antwoorden

    Even over tussendoortjes: Op school wordt (heel terecht) verwacht dat we kinderen gezonde tussendoortjes meegeven. Dus terwijl de overige kindjes aan hun (gezonde?!?!?) liga fruitkick knaagden, kwabbelde mijn zoontje op studentenhaver. Vindt ie hartstikke lekker. “Wat heb JIJ nou bij je??!?” had de juf verbaasd tegen hem gezegd….. Een liga is dus niet raar, studentenhaver wel…

  7. Hendrika februari 12, 2014 om 9:53 pm- Antwoorden

    Weet je dat het mogelijk is om het zelf te maken? O.K nog steeds suiker, maar zonder die E-nummers. Een beetje googelen en je hebt een recept. Af en toe een beetje suiker kan m.i. niet zoveel kwaad.

    • sharon februari 12, 2014 om 11:51 pm- Antwoorden

      Dat zal best haha, maar niet echt behoefte aan 😉

  8. Nadine september 3, 2014 om 9:47 am- Antwoorden

    Het is gewoon schrijnend dat er dit soort beweringen gedaan worden door een voedingscentrum waarvan je verwacht dat het ‘gezonde’ dingen adviseert. Ik zie ook wel eens Turks brood staan in hun dagmenu’s voor kids vanaf 1 jaar (wit brood, lijkt me verre van gezond) ?? Wat ik wel lastig vind, is dat je het allerbeste voor je kind wil qua voeding (en voor jezelf ook) maar dat je door de bomen het bos niet meer ziet: wat is nu wel goed/wat niet. Ik dacht altijd dat een plakje ontbijtkoek wel kon, maar ja, daar zit o.a. glucosestroop in. En hoe zit het met appelstroop? Ik ben in ieder geval blij met de blogs van de gezondemama, want daardoor kom je op goede en gezonde ideeën en kun je tips van anderen lezen, bedankt!

  9. else september 3, 2014 om 11:53 am- Antwoorden

    Altijd fijn, even zo’n bevestiging op wat ik al dacht. Bij ons thuis staat dit niet op tafel, maar bij de schoonouders bijvoorbeeld wel, en is het bijna moeilijk om uit t eleggen dat dochter lief echt niets mist als ze die overslaat op brood… Ik ben daarom ook zo blij dat we bijv een kinderdagverblijf hebben gevonden die helemaal achter suikervrij eten en biologisch dinamisch voedsel staat! Ze hebben hun eigen conculent die er wel degelijk verstand van heeft, en niet zoals (idd ook bij mij gebeurd!) de arts op het concultatieburo ons zogenaamd voedingadvies gaf als , ze is nu bijna 10 maanden dus kunnen lange vingers geen kwaad, vruchtenhalels op brood is erg gezond, en u zou ook alvast wat liga kunnen proberen. Water, rozijnen, gedroogd (puur) fruit, suikervrije koekjes van de bio winkel die zijn hier favoriet! Wat ook heel lekker is op brood trouwens is de suikervrije en e-nummer vrije aardbeienjam van de EKO-winkel! 🙂

  10. JoAnn juli 25, 2017 om 8:36 am- Antwoorden

    Beste sharon, geen idee wanneer je dit geschreven hebt, maar ik kwam op je pagina omdat ik de ingredienten van de fruithagel van de albert heijn wilde controleren. Ik ben zelf niet zo’n natuurvoedingspersoon. Ik eet van alles met mate. Dus onze kinderen eten ook een boterham met fruithagel, wat blijkt, de normale van de albert heijn wordt gemaakt met caroteen, saffloer en curcuma (staat e100 op de verpakking maar als je het opzoekt is het dus curcuma). Natuurlijk is het veel suiker maar soms mag je best wat lekkers.

    • sharon juli 25, 2017 om 7:47 pm- Antwoorden

      Dankjewel! Is inderdaad heeeeel lang geleden 😉 Natuurlijk mag je best iets lekkers, al hoeft het niet standaard aanbevolen worden op bijna elk menu, gelukkig wordt dat inmiddels niet meer gedaan 🙂

Geef een reactie