Suiker en de bloedsuikerspiegel

Suiker en je bloedsuikerspiegel liggen dicht bij elkaar en hebben alles met elkaar te maken. Maar wat is het precies?

Je bloedsuikerspiegel

Dit is een maat waarin wordt uitgedrukt hoeveel glucose is opgelost in je bloed. De maatstaf die hiervoor gehanteerd wordt is millimol per liter. Glucose is een stof, suiker, dat door het gehele lichaam wordt gebruikt ter energie. Als je lang niet gegeten hebt, daalt je bloedsuikerspiegel en op een gegeven moment kun je trillerig worden en duizelig. Wanneer je wat eet stijgt je bloedsuikerspiegel weer, zodat je je energiek voelt en je lichaam is ook tevreden: het krijgt weer energie voor de cellen.

Een schommelende bloedsuikerspiegel

Je bloedsuikerspiegel is niet geheel constant gedurende de dag. Net na de maaltijd is deze hoger en net voordat je gaat eten is deze doorgaans lager. Dit is niet zo’n probleem. Toch komen er steeds meer berichten dat het verstandig is je bloedsuikerspiegel vrij stabiel te houden, zonder al te veel schommelingen. Dit heeft namelijk een positieve uitwerking op je energielevel, je gewicht en je gezondheid in het algemeen.

Suikervrij eten en je bloedsuikerspiegel

Geraffineerde suiker en witbloem hebben een relatie met een schommelende bloedsuikerspiegel. Wanneer je geraffineerde suiker eet, of witmeel, dan zijn er geen vezels aanwezig, waardoor de suiker je lichaam binnen ‘knalt’ en je bloedsuikerspiegel zeer snel stijgt. Als dan blijkt dat er niet meer komt dan alleen geraffineerde suiker, dan daalt je bloedsuikerspiegel juist. Dan voel je je slaperig en moe en krijg je juist weer trek.

Wanneer namelijk het glucosegehalte in het bloed stijgt, dan maakt je lichaam meer insuline aan om de glucose in het bloed ook daadwerkelijk bruikbaar te maken voor de cellen. Doordat het glucosegehalte zo snel stijgt bij geraffineerde koolhydraten, moet de insuline veel sneller worden aangemaakt dan de pancreas gewend is. Zo kan insuline resistentie ontstaan en de pancreas raakt vermoeid. Er wordt op den duur zoveel insuline aangemaakt, dat je lichaam dit direct omzet naar vet.

Suikervrij eten is dus erg verstandig voor je bloedsuikerspiegel en je algehele gezondheid.

Hou er rekening mee, voor volwassenen is suiker al iets heftigs. Maar voor opgroeiende kinderen is het des te erger. Kinderen hebben voedzame voeding nodig, vol vitaminen, mineralen en vezels. Suiker wordt wel eens vergeleken met drugs of alcohol. Bij kinderen is het nadelige effect dus heftiger dan bij volwassenen…

2013-04-23T08:05:15+00:00

Over

Mijn leven in getallen: 31 jaar oud, 9 jaar getrouwd met Sebastiaan. Moeder van Keela (5), Judah (3) en Vanna (maart 2017). Niet perfect. Leert elke dag. Ik houd van grote dromen, nieuwe dingen, mooie mensen, lekker eten, persoonlijke ontwikkeling en uitdagingen.

Geef een reactie