Rijstmelk (en arsenicum), voedzaam of schadelijk?

Nu ik eindelijk eens tijd heb voor wat informatie over melk en melkvervangers, kan ik dit actuele onderwerp natuurlijk niet missen. In rijstmelk zit drie keer zoveel arsenicum als is toegestaan in water. Ik wilde graag uitzoeken wat ik daarvan zou vinden, dus dat heb ik gedaan 😉

Wat? Arsenicum?

Ja wat is dat dan weer. Het is een stof die aanwezig is in de grond. Het is een giftige stof die ook in ons drinkwater terecht komt. Planten nemen het nauwelijks op, maar rijst dus wel iets meer dan gemiddeld. Ons drinkwater heeft een maximale toegestane grens aan arsenicum. Rijstmelk bevat 3x zoveel dan die toegestane grens.

Wat doet arsenicum?

Arsenicum kun je niet vermijden, want het is aanwezig in de grond, in het water en in de lucht. In hoge dosis is het zeer giftig, maar dat zegt niet zoveel. In lage doseringen kan het toch schadelijk zijn voor de gezondheid en het is mogelijk kankerverwekkend.

Kunnen we dan helemaal niks meer eten?

Ik schrijf ‘m alvast, voordat binnen 3 minuten die comment gemaakt is 🙂 Het ding is niet om helemaal niks meer te eten, het ding is juist om zoveel mogelijk te eten. Zoveel mogelijk verschillende dingen. Want elk voedingsmiddel (ook natuurlijke) heeft gezonde eigenschappen en minder gezonde eigenschappen. Je varieert zodat je voorkomt dat de negatieve eigenschappen invloed hebben, en wel kunt profiteren van de gezonde eigenschappen. Er zijn veel anti-nutriënten, maar je hoeft niet per se alles te mijden met anti-nutriënten (onmogelijk) maar gewoon variëren, zodat je jezelf niet langzaam vergiftigd.

Elke dag rijstmelk, rijst, rijstwafels, rijstmeel en rijstpap?

Nou, dat is dus niet zo’n goed idee. Geen goed idee in het kader van arsenicum, maar sowieso niet. Variëren is slim. Rijstwafels en rijstmelk zijn van die producten die je misschien wel elke dag aan je kind geeft. Gezien dit sowieso geen bom vol voedingsstoffen is, is dagelijks gebruik misschien iets overdreven. Je kunt gemakkelijk afwisselen met ander soort crackers en ander soort plantaardige dranken.

Ik gebruik geen rijstmelk

Persoonlijk gebruiken wij geen rijstmelk meer. Dat hebben we vroeger wel gedaan, maar dat is voorbij. Niet vanwege de arsenicum, maar omdat rijstmelk niet echt voedzaam is, vaak veel verhitte zonnebloemolie bevat, voornamelijk uit koolhydraten bestaat en mijn bloedsuikerspiegel schommelt er behoorlijk van, waardoor ik er niet echt behoefte aan heb. Ik gebruik dan liever amandelmelk en kokosmelk.

Morgen meer over plantaardige melk! Wat is dan gezond? En hoe gebruik je het zodat het gezond is?

2014-12-02T18:27:59+00:00

Over

Mijn leven in getallen: 31 jaar oud, 9 jaar getrouwd met Sebastiaan. Moeder van Keela (5), Judah (3) en Vanna (maart 2017). Niet perfect. Leert elke dag. Ik houd van grote dromen, nieuwe dingen, mooie mensen, lekker eten, persoonlijke ontwikkeling en uitdagingen.

6 Reacties

  1. dionne december 3, 2014 om 5:09 pm- Antwoorden

    ik heb al van alles gebruikt alle soorten melk behalve koe voor mijn dochter. nu gebruiken we al n tijdje rijstemelk, met de veronderstelling dit gezond is, voor haar haver pap aan te maken, was dit de goedkoopste oplossing, want amandel melk is bijna niet meer te betalen en cocos ook niet. tenzij er misschien een goedkoper merk is wat goed is. ik koop de rijste melk altijd van alnatura met calcium bij de `dm in Duitsland. ik vind het best lastig ben al bijna 2 jaar op n zoek tocht en telkens als ik denk iets gevonden te hebben krijg ik weer de slechte dingen er van te horen. net als soya( niet biologische) dat dat lekkende darmen kan veroorzaken oa. ze krijgt elke dag haver flokken dat aan gemaakt wordt met melk, rijsten in dit geval. heb n tijdje haver melk gebruikt maar dat was te veel van het goede pap en ook nog de melk, daar kreeg ze uitslag van. Eerlijk gezegd vind ik wel de amandel melk het lekkerste, maar er gaan paar pakken zo door heen met die 2 keer per dag pap van haar, en dan hebben wij als ouder er nog niks van gedronken dus stel wij zouden ook pap maken of er van drinken dan vliegen de pakken er helemaal door heen. plus alles wat we aten was op n gegeven moment biologisch en over al kochten we onze boodschappen, veel ritjes met de auto. dit werkte dus ook niet. met 1 inkomen dus we zijn weer gaan bezuinigen ( ik werk niet omdat ik er zolang mogelijk voor mijn dochter wil zijn) naja voor zo ver…

    • sharon december 3, 2014 om 8:04 pm- Antwoorden

      Hai Dionne, wat balen! Misschien is kokosmelk van de toko een optie en die half kokosmelk half water gebruiken voor de pap? Als ik pap maak doe ik het vaak zo en dat is ook een goedkope optie 🙂

  2. Lydia december 4, 2014 om 3:15 pm- Antwoorden

    Soms zie ik echt door de bomen het bos niet meer.
    Omdat ik de jongste liever niet (bij elke maaltijd) brood wil geven, dacht ik we proberen eens havermoutpap en op degezondemama vond ik hier een stukje over en schrijf je in de reactie dat je rijstmelk gebruikt omdat koemelk niet ok is. Ik vond het wel een goed idee en nu eet hij (bijna) elke ochtend pap gemaakt met rijstmelk. En dan lees ik weer dit.
    Amandelmelk is geen optie (hij is bijna 8 maanden) en kokosmelk ook niet. Bij ons in de familie is (bijna) iedereen voor zowel amandel als kokos allergisch. Dus deze mijd ik liever (nog even). Wat zou je aanraden?
    Groetjes!

    • Soumaya december 5, 2014 om 6:33 pm- Antwoorden

      Je kan havermoutpap ook maken met gewoon water, en bijv beetje appelpuree/banaan. Nog goedkoper.
      In ieder geval bedankt. Dan hoef ik rijstemelk – ook niet meer te gebruiken. Ik gebruikte alleen héél soms de rijst-kokosmelk versie.

  3. mark januari 25, 2015 om 9:23 pm- Antwoorden

    Hoi Sharon,

    Ik lees nu net deze blog en heb zelf altijd rice-coconut melk ongezoet van provamel omdat deze juist van zichzelf zoet is. Hier zit dus wel ook rijstmelk in. Dit is dus ook niet zo gezond? Heb je een tip welke melk ik dan kan gebruiken voor mijn havermoutpap? Ik gebruik ook wel eens amandel ongezoet maar dat vind ik dan weer wat flauw. Bedankt voor het lezen iig.
    groet

Geef een reactie