Misverstanden rond vis eten tijdens zwangerschap

Vette vis is ontzettend gezond voor zwangere vrouwen. Niet alleen voor een goede groei en ontwikkeling van hun baby maar ook voor henzelf. Zo leidt het vaak eten van vette vis tijdens de zwangerschap mogelijk tot minder kans op de ontwikkeling van symptomen van postnatale depressie. Toch bestaan er veel misverstanden bij zwangere vrouwen over welke vis nu wel en welke niet gegeten mag worden. Ik wist er tijdens mijn eerste zwangerschap ook te weinig van af en heb daarom voor de zekerheid veel vis laten staan. Soms terecht, soms ook volledig onterecht. Daarom hier de spelregels op een rij zodat je vandaag nog met een gerust gevoel naar de visboer kunt gaan!

Veilig profiteren van al het goede uit vis

Omdat er maar al te vaak gecommuniceerd wordt wat je vooral NIET mag eten, hier een rijtje vissoorten die je WEL kunt eten:
–          Verse haring van de visboer
–          Verse gerookte makreel van de visboer
–          Verse makreel van de visboer (goed doorbakken)
–          Verse gerookte zalm van de visboer
–          Verse (wilde) zalm van de visboer (goed doorbakken)
–          Zalmfilet uit de supermarkt (goed doorbakken)
–          Tonijn uit blik (maximaal 2 keer per week)
–          Zalm uit blik (maximaal 2 keer per week)
–          Kabeljauw van de visboer of uit de supermarkt (goed doorbakken)
–          Sardientjes
–          Verse forel van de visboer

In het bovenstaande rijtje staan vooral de bekende vissoorten. Maar goed, ik ben dan ook geen echte visexpert. Vraag bij twijfel altijd even aan je visboer of je een bepaalde vissoort kunt nuttigen. Probeer in ieder geval 2 keer per week vette vis te eten. Laat kweekvis liever staan, kies voor de wilde varianten.

Hoe zit het nu met voorverpakte en vacuümverpakte vis?

In de supermarkt vind je voorverpakte vis. De varianten die je moet bakken, zoals bijvoorbeeld zalm en kabeljauw zijn geen probleem. Die verhit je goed in de pan en kun je prima eten. De verpakkingswijze is vooral het probleem bij gerookte vissoorten zoals gerookte zalm en makreel. Die kun je niet zo direct eten. Gebruik je deze gerookte vis echter om er bijvoorbeeld een goed doorbakken omelet mee te maken dan wordt de eventueel aanwezige listeriabacterie gedood tijdens de bereiding en is er dus geen probleem. Wil je gerookte verse zalm rauw eten door je salade dan moet je bij de visboer zijn. Vraag na hoe vers de gerookte zalm is en eet de zalm bij voorkeur diezelfde dag nog.

Vette vis is een must voor je kindje

Uit vele onderzoeken is gebleken dat het eten van vette vis tijdens de zwangerschap en borstvoedingsperiode een goede ontwikkeling van de hersenen ondersteunt. Geef je kind ook zo snel mogelijk kleine porties vette vis te eten als hij/zij 6 maanden oud is. Geen visetertje? Een goed alternatief voor vette vis is bijvoorbeeld chiazaad of lijnzaadolie. Of chiazaad gegeven mag worden aan baby’s, bijvoorbeeld door het toe te voegen aan een gerecht, is bij mij niet bekend. Lijnzaadolie kan worden toegevoegd aan een groentehapje. Een theelepeltje is voldoende en voeg de olie pas toe aan het groentehapje vlak voor je het aan je baby serveert. Kook het dus niet mee.

2014-11-25T18:31:18+00:00

Over

Ik ben de gelukkige mama van Julian (mei 2012) en Simeon (september 2014). Wij eten als gezin 100% suikervrij, biologisch en experimenteren met het minderen van gluten. Ook streven wij naar een duurzame, gifvrije levensstijl. Beter voor onszelf en beter voor de aarde!

Geef een reactie