McDonalds blijft het maar proberen

macLaatst zag ik weer een advertentie voor McDonalds in een mamablad. Ze doen altijd hun uiterste best om het een beetje gezond over te laten komen, ik vind het altijd wat grappig om te zien. Natuurlijk lijken de advertenties niet echt advertenties, maar het zijn advertorials. Het lijkt dus, als je niet goed kijkt, of het gewoon een artikel in het blad is. Dit keer gaat het over hoe belangrijk hygiëne is voor McDonalds. En de controle van de producten enzo, hoe zorgvuldig dat gaat. ‘Het grillen van een hamburger is moeilijker, je mag het rauwe vlees niet met je blote handen aanraken.’ Of ‘Een medewerker ziet de hele dag toe op de houdbaarheid van onze producten’.

Hamburgers van 14 jaar oud zonder schimmel

Vooral die laatste zin vond ik grappig. Ik moest meteen denken aan de vele YouTube fimpjes die bestaan over hamburgers die al jaren oud zijn en geen enkele schimmelvorming tonen. Zoals bijvoorbeeld deze, 14 jaar oude hamburgers zonder schimmel. Maar er zijn vele voorbeelden te vinden, het lijkt wel een rage 😉

Geen gele M’s voor ons!

Kijk, of je een keertje naar McDonalds gaat of niet, dat moet je lekker zelf weten. Toen wij helemaal gezond gingen eten, maar allebei fan van McDonalds, gingen we er ook nog wel eens naartoe, als uitzondering. Zo af en toe kan toch best? Uiteindelijk ging het me zo tegenstaan, dat we er nu al jaren niet geweest zijn. Maar we hebben dat dus wel een tijd gedaan. Dochterlief is er nog nooit geweest en kent een gele M ook niet. Dat scheelt, dat voorkomt veel moeite. Die gele M’s zijn zo hoog dat zelfs eenjarigen die M vanuit hun stoeltje kunnen zien.

Niet gezond…

Anyway, wat ik al zei, naar McDonalds gaan prima. Maar niet met de gedachte dat het iets gezonds is, wat McDonalds ons graag wil laten geloven met hun 100% puur rundvlees en 100% plantaardige olie en goede hygiëne en strenge productcontrole. Ik weet niet wat ze controleren, maar het heeft niets met onze gezondheid te maken. Of misschien vinden we de term gezond wat ver gaan, maar de gedachte ‘het valt wel mee’ kam best. Maar nee, het valt niet mee. Echt niet.

Supersize me! Vulling, geen voeding…

Natuurlijk kennen we de documentaire wel ‘Supersize me’. Zo niet, leuk om te kijken. Een man, Morgan Spurlock, eet 30 dagen zijn ontbijt, lunch en diner van McDonalds. Hij krijgt dan ernstige gezondheidsklachten en moest stoppen omdat zijn lever niet meer functioneerde. Hij had de lever van een alcoholist gekregen en was impotent geworden. Natuurlijk is dit vrij extreem, en niet te vergelijken met een keertje McDonalds. Al laten we niet vergeten dat er ook een clubje mensen bestaat dat er wel érg veel komt. Maar het zegt wel met wat voor ‘voeding’  je te maken hebt bij McDonalds, dat voeding een grote invloed op je lichaam heeft en dat ongezond eten ongezond maakt. Gezond eten doet dit namelijk niet met je lichaam.

De perfecte combi suiker, zout en vet

Het doet me denken aan de Tros Radar aflevering over suiker, zout en vet. Over dat fabrikanten hun samenstelling van het product zo maken, dat je het heel lekker vindt en alleen maar meer wilt eten. Dat schijnt met de goede combi suiker, zout en vet goed haalbaar te zijn. McDonalds ontwikkelt heus niet ‘zomaar’ hun producten, ik weet zeker dat ze zeer zorgvuldig afstemmen, overwegen en hun ingrediënten specifiek uitkiezen. Niet voor onze gezondheid, maar dat je het heeeeel lekker vindt en heeeeeel veel kunt eten. In de hoop dat we verslaafd raken aan het gevoel dat we krijgen van hun voeding. Vaste klanten zijn nu eenmaal goed voor de business.

De bewuste consument weet

Ze denken aan alles. McDonalds heeft nu eenmaal geweldige kindermarketing, om al die kinderhartjes voor zich te winnen. Maar gelukkig hebben we een keuze. Een bewuste consument weet wat het is, wat ze zijn en wat ze doen. Die weet wat er in dat eten zit en die weet dat het ongezond is en dat het niet meevalt. Ook al proberen ze ons te overtuigen dat echt gezond is en meevalt. Of je er nu eet of niet eet, een bewuste consument is heerlijk onafhankelijk en kan zelf keuzes maken (los van marketing).

Gelukkig!

2014-01-22T20:00:56+00:00

Over

Mijn leven in getallen: 31 jaar oud, 9 jaar getrouwd met Sebastiaan. Moeder van Keela (5), Judah (3) en Vanna (maart 2017). Niet perfect. Leert elke dag. Ik houd van grote dromen, nieuwe dingen, mooie mensen, lekker eten, persoonlijke ontwikkeling en uitdagingen.

3 Reacties

  1. Renske januari 22, 2014 om 8:50 pm- Antwoorden

    Het mooiste is dat alle kinderhartjes inderdaad alleen maar de grote M zien en denken aan al het leuks en lekkers wat er achter die M verscholen zit. Ik weet nog dat ik zelf als kind zijnde altijd hoopte dat we de afslag zouden nemen als we de M zagen, want McDonalds heeft geweldige marketing! Die M staat gelijk aan plezier, spelen, ‘lekker’ eten. En hoeveel ouders kunnen nou nee zeggen tegen die prachtige vragende oogjes. We moeten als ouders op die momenten nagaan waarmee we onze kinderen meer schade aanrichten: door op dat moment nee te zeggen tegen de M, of door ze een plezier te doen en wel te gaan. Met het resultaat dat onze kleintjes al die ellende naar binnen werken.

  2. Astrid januari 22, 2014 om 10:04 pm- Antwoorden

    Toen dochterlief kleiner was (ze is nu 12) wilde ze daarheen omdat je een cadeutje kreeg bij je Happy Meal. Maar ik moest haar bijna vastbinden aan de stoel om te zorgen dat ze iets at! Gelukkig kwam ik erachter dat je het cadeautje ook gewoon kon kopen, voor 1 euro! Sindsdien zijn we niet meer geweest.

  3. Christiane januari 22, 2014 om 11:56 pm- Antwoorden

    Mc Donalds. Al je bovengenoemde docu’s/ filmpjes heb ik gezien. Wanneer voedsel niet bederft moet je je idd af gaan vragen wat ze er in de vrede instoppen omdat voor elkaar te krijgen. En dat niet alleen. Hoe oud is de rommel die er op je dienblad ligt? Aangezien het toch niet bederft, was die hamburger dan vers, of al een jaar of tien oud?
    We eten er wel eens …wel eens in de twee, drie jaar denk ik.
    Mc donalds heeft zn voedsel overigens ook schrokbestendig gemaakt. Je moet wel snel eten anders is het koud en klef. Daardoor heb je niet de tijd te proeven, want wanneer je het echt proeft besef je ineens dat er echt helemaal niks aan is. De broodjes zijn klef, de patatjes zijn iel en slof en de hamburgers smaken nasr karton wat ze denken te verbloemen met veel te dikke schijven tomaat en veel te veel saus.
    En het leukste?
    Vorige maand in het nieuws dat Mc Donalds op de weboage voor het personeel de aanbeveling deed vooral geen fast food te eten, om medewerkers gezond te houden…..

Geef een reactie