Kinderwens? Bereid je lichaam voor met de juiste voedingsstoffen!

Voor de conceptieWat mij altijd opvalt in interviews met vrouwen die zwanger zijn, is dat zij speciaal voor de baby gezonder eten tijdens hun zwangerschap. Heel goed natuurlijk, maar waarom (samen met je man) daar al niet mee beginnen als je een kinderwens hebt? Als je minimaal een half jaar voor de conceptie zo gezond, vers en gevarieerd mogelijk eet heb je vele van je voedingsstofvoorraden goed aangevuld en daar zul je tijdens je zwangerschap profijt van hebben. Want zwanger zijn is een avontuur en met name in het eerste trimester loop je nogal tegen zaken aan zoals misselijkheid, zwangerschapscravings en andere kwaaltjes, die je kunnen belemmeren de juiste voedingsstoffen te eten. Een fijne gedachte als je weet dat jijzelf en de baby dan wat terug kunnen vallen op je voedingstoffenreserves. Een extra pluspunt is dat een gezonde leefstijl je vruchtbaarheid kan vergroten waardoor je sneller zwanger zult raken. Op deze blogwebsite schrijven we regelmatig welke voeding beter achterwege gelaten kan worden ten gunste van de gezondheid: geraffineerde suiker, witbloem maar ook tarwe en andere glutenhoudende granen, zuivel enz. In deze blog wil ik me vooral focussen op wat wel te eten bij een kinderwens. De adviezen heb ik opgesteld na het lezen van diverse boeken, o.a. De Voedselzandloper, Nourishing Traditions, Beter met voeding & Het Gouden Boekje voor de gezondheid.

Biologisch vlees van goede kwaliteit (liefst van grasgevoerde dieren)

Biologisch vlees is een rijke bron van voedingsstoffen. Varieer vooral tussen gevogelte zoals kip en kalkoen. Vroeger was het gangbaarder om het complete dier te eten. Dus ook de botten en het orgaanvlees. Mijn oma kookte regelmatig urenlang echte bouillon van kip of rund, want juist botten bevatten vele onmisbare voedingsstoffen die bovendien erg goed door het lichaam kunnen worden opgenomen. Kijk op Voedzo.nl voor twee geweldige recepten van Sharon. En heb je trek in een speltboterham met biologische varkensleverpastei? Houd je dan niet in.

Vis hoort er ook bij

Eet één tot tweemaal per week vette vis. Tegenwoordig is er goede biologische zalm beschikbaar uit kwekerijen. Het merk Odin en Bio+ verkopen deze zalm. Andere goede vissoorten om te eten zijn haring, kabeljauw, schelfvis en heilbot.

Biologische groente en fruit (zo vers als mogelijk)

Altijd onmisbaar en lekker! Eet dagelijks een portie rauwe en gekookte groente. Beide bereidingswijzen bieden namelijk voordelen. Integreer groente in iedere maaltijd. Nuttig ’s ochtends bijvoorbeeld een groene smoothie, ’s middags een salade, groenteomelet of een kop groentesoep en schep ook bij de avondmaaltijd weer veel gekookte of gewokte groente op. Eet tussendoor 2 tot 3 stuks fruit waarvan liefst één keer een handje blauwe bessen.

Peulvruchten

Peulvruchten bevatten volop eiwitten en andere goede stoffen. Varieer tussen diverse bonen, peultjes, erwten, linzen en kiemgroenten. Serveer ze regelmatig naast je groente & vlees (gebruik ze niet ter vervanging van groente!) of gebruik ze als vleesvervanger.

Dagelijks een handje rauwe noten & zaden

Koop bij de natuurwinkel diverse soorten rauwe noten en zaden (o.a. paranoten, hazelnoten, cashewnoten, amandelen, zonnebloempitten enz.). Noten en zaden bevatten veel mineralen en goede vetzuren. Neem dagelijks een mix van deze noten. Noten en pitten hebben daarbij nauwelijks invloed op de bloedsuikerspiegel en kun je daardoor prima nuttigen als tussendoortje.

Gezonde oliën

Varieer met gezonde oliën in de keuken. Diverse notenoliën en olijfolie mogen niet ontbreken evenals een grote pot kokosolie. Varieer er op los om zo steeds diverse vetzuursamenstellingen binnen te krijgen. Goede vetten zijn van vitaal belang voor o.a. hart- en bloedvaten, helpen het risico op depressie verminderen en hebben een gunstig effect op het imuunsysteem.

Eieren mogen ook niet ontbreken

Koop alleen biologische eieren. Deze bevatten minder schadelijke stoffen en een veel hoger gehalte goede voedingsstoffen dan reguliere eieren. Nuttig een ei zachtgekookt of bak met een aantal eieren een heerlijke groenteomelet.

Voedingssupplementen

Helaas bevat onze voeding, zelfs als we kiezen voor de meest hoogwaardige biologische voeding, niet voldoende essentiële voedingsstoffen. Daarom is een goede multivitamine aan te raden met daarin 400 mcg foliumzuur en voldoende andere mineralen zoals magnesium en zink. Deze helpen bij de opname van foliumzuur. Neem naast de multivitamine 25 tot 50 µg vitamine D3 (liefst in natuurlijke vorm, bijvoorbeeld door het slikken van levertraan) en een supplement van 1000 mg visolie. Hebben jullie zelf nog tips? Laat ze dan hieronder achter!

2014-01-27T09:40:58+00:00

Over

Ik ben de gelukkige mama van Julian (mei 2012) en Simeon (september 2014). Wij eten als gezin 100% suikervrij, biologisch en experimenteren met het minderen van gluten. Ook streven wij naar een duurzame, gifvrije levensstijl. Beter voor onszelf en beter voor de aarde!

13 Reacties

  1. Loes van der meer januari 27, 2014 om 10:21 am- Antwoorden

    Zacht gekookt ei? Mag dat tijdens je zwangerschap? Ik weet niet beter dan dat eieren hardgekookt moeten zijn…

    • sharon januari 27, 2014 om 7:52 pm- Antwoorden

      zoals Geertje zegt, het gaat om voorbereiding op de zwangerschap, dus niet over de zwangerschap zelf 🙂

      • Loes van der meer januari 31, 2014 om 11:37 am- Antwoorden

        O ja, haha 🙂 Even beter lezen de volgende keer…

  2. HIllegonda januari 27, 2014 om 12:08 pm- Antwoorden

    Mooi artikel Jeanine. Niet alleen een goeie manier om een zwangerschap voor te bereiden, maar in feite voor je hele leven 🙂

    Je vroeg of er nog andere tips zijn. Ik heb een kleine aanvulling:
    voor de vitamine D zometeen in het voorjaar al zoveel mogelijk in de zon, zonder jezelf in te smeren met zonnebrandmiddelen (de zontijd rustig aan opbouwen !). Deze smeersels bevatten vaak niet alleen schadelijke ingrediënten, maar verhinderen ook de aanmaak van vitamine D door de huid omdat je deze helemaal afsluit.
    Ook vitamine B12 aanvullen is een absolute aanrader. Bijv. Bio Vitaal heeft een hooggedoseerde goed opneembare vorm i.c.m. foliumzuur.
    Kies ook voor je multi een goed merk (geen synthetische vitamines), en kies een goed opneembare magnesium, bijv. magnesiumcitraat (magnesiumoxide wordt nl. niet goed opgenomen). Voor aanvulling van je mineralen kan je een ‘Sole’ gebruiken, van keltisch zeezout.

    En voor diegenen die extra willen 🙂 : gebruik geen fluoridetandpasta meer, en gooi je Teflonpannen de deur uit (er komen niet alleen giftige dampen vrij bij het koken, maar ook giftige deeltjes van de aanbaklaag in je eten).
    Vermijdt verdovingen met articaïne bij de tandarts (als het echt niet anders kan zijn er ook middelen zonder articaïne).
    Maar bovenal: lees over vaccinaties voordat je deze in laat spuiten, zodat je een weloverwogen beslissing kan nemen of je het wel of niet doet.

  3. Lou januari 27, 2014 om 12:18 pm- Antwoorden

    Nuttig artikel , zeker als je een kinderwens hebt, is het verstandig hier alvorens al mee bezig te zijn . Ik heb nu een 2e kinderwnes en ben op zoek zoek naar een goede multivitamine met foliumzuur en visolie supplement, alleen dan wel natuurlijk liefst biologisch en zonder schadelijke, toegevoede hulp-stoffen, vul- en bindmiddelen, kleur-geur en smaak en zoetstoffen etc, zoals ik wel bij mijn 1ste zwangerschap helaas gebruikt heb, voordat ik echt bezig was met gezondheid, puur en biolosche verantwoorde voeding/stijl, toen ik dacht goed bezig te zijn , de ”bekende” merken te gebruiken uit de ”normale ” drogisterij. Weet iemand een goed merk hiervoor voor zwnageren waar ik dat het best kan vinden /via internet kan bestellen?

  4. geertje januari 27, 2014 om 2:44 pm- Antwoorden

    Volgens mij gaat het over voorbereiden op de zwangerschap dus dan kan een zacht gekookt ei prima toch? (Moet je alleen wel ff goed in de gaten houden of je niet al zwanger bent als je gestopt bent met anticonceptie). Verder heb ik gelezen dat maca poeder een goed effect op vruchtbaarheid zou hebben. Is in elk geval sowieso gezond, dus baat het niet. ..

  5. Anna januari 28, 2014 om 7:45 pm- Antwoorden

    Hi Janine,

    Ik gebruik solgar prenatal en ben hier erg tevreden over. Voldoet deze ook aan jullie eisen..? Dus geen rotzooi aan toegevoegd? Ik vul dit aan met solgar dha (100 Mg).

    Op aanraden van de reform winkel gebruik ik ook probiotica. Een goede darmflora van de moeder zou ook effect hebben op de darmflora van je kindje.

    Alvast bedank voor je reactie.

    Groetjes,
    Anna

    • Diana februari 3, 2014 om 8:57 pm- Antwoorden

      Solgar is een goede Anna! Lekker mee doorgaan 🙂 Probiotica slikken is ook niet verkeerd, alleen even opletten of er geen maltodextrine e.d. aan wordt toegevoegd. New Chapter is een goede zonder toegevoegde rotzooi.
      Groetjes,
      Diana

  6. Jeanine januari 29, 2014 om 2:15 pm- Antwoorden

    Hoi Lou, Het is nog helemaal niet zo makkelijk om een goede multivitamine te vinden die je helpt in deze voorbereidingsfase. Na lang zoeken ben ik deze tegengekomen, een multivitamine voor zwangere vrouwen: http://www.aov.nl/p/12/1227/mo23-cg17%7C48=M/106-multi-zwangerschap De hulpstoffen heb ik stuk voor stuk nog even gegoogled, maar ik kwam niets raars tegen. Dit merk streeft er ook naar om de voedingssupplementen zo natuurlijk mogelijk te laten zijn, zodat ze goed door het lichaam kunnen worden opgenomen. Ik hoop dat ik je hiermee heb kunnen helpen!

  7. Jeanine januari 29, 2014 om 2:40 pm- Antwoorden

    Hoi Anna, Volgens mij is Solgar ook een betrouwbaar merk in voedingssupplementenland. Natuurlijk ben ik geen expert in het beoordelen van multivitamines, maar ik heb op internet even de ingrediënten gecheckt en het leek er allemaal goed uit te zien. Over het gebruik van probiotica – buiten het gebruik voor, tijdens en/of na een antibioticakuur – ben ik nog niet uit. De natuur, en in dit geval de darmen, een handje helpen is op zich prima, maar als je geen echte darmklachten hebt, over een goede weerstand beschikt enz., dan lijkt me dit niet nodig.

    • Anna januari 30, 2014 om 5:26 pm- Antwoorden

      Hi Janine,

      Dank voor je reactie. Helaas heb ik ondanks een hele gezonde levensstijl toch nog veel darmproblemen, vandaar de probiotica.

      Fijn om te horen dag jij Solgar ook als een betrouwbaar merk ziet.

  8. Leonie december 7, 2014 om 4:51 pm- Antwoorden

    Hoi,

    Ik heb een vraag over foliumzuur. Kan ik ook teveel innemen? Ik heb foliumzuur van “allesvanvitals” omdat die goede kwaliteit vitamines en supplementen verkopen maar in één pil zit 800 mcg en ik lees overal dat het 400 of 500 mcg moet zijn.
    Wat gebeurt er als ik teveel neem? Kan ik beter minderen wellicht?

    • Lies december 29, 2014 om 12:37 am- Antwoorden

      Tijdens een kinderwensconsult gaf de verloskundige aan dat het MINIMAAL 400mcg moet zijn. Ook zijn er geruchten dat o.b.v. recente studies de adviesdosering verhoogd gaat worden naar 600mcg. De verloskundige raadde mij aan om 800-1000mcg te slikken wegens spina bifida in de familie (vierde graad, dus niet zoals bij eerste graad een tienvoudige dosering). Ook gaf ze aan dat een overmaat aan foliumzuur door het lichaam wordt uitgescheiden. Het lijkt me dat je jouw vitaminepreparaat met deze dosering dus rustig kunt nemen.

Geef een reactie