Het eiwit caseïne in melk

Een koemelkallergie heeft niets te maken met lactose, maar met de aanwezige eiwitten in melk. Melk bevat de eiwitten caseïne, lactoalbumine en lactoglobuline. Bij iemand met een allergie weet het lichaam niet wat te doen met deze stoffen en dit resulteert in een directe reactie: jeuk, huiduitslag, darmproblemen en problemen met de luchtwegen.

Andere gevolgen van caseïne

Toch heeft dit eiwit in melk wel meer op zijn naam staan. Caseïne (beta caseïne A1) is niet alleen nadelig voor mensen met een koemelkallergie, maar heeft meerdere gevolgen. Onder andere laat caseïne een slijmlaag achter in de maag en langs de organen, zo ook in de darmen. Dit kan ervoor zorgen dat voedingsstoffen minder goed kunnen worden opgenomen, niet alleen uit melk, maar ook uit het andere eten wat je eet. En een verminderde opname van voedingsstoffen heeft weer hele andere gevolgen, zo ontstaat een sneeuwbaleffect.

Slijmerig!

Ook zorgt caseïne voor een overproductieve slijmfunctie. Ook hier reageren sommige mensen en kinderen meer op dan anderen, maar het kan vervelende gevolgen hebben, niet alleen meer slijm, maar het kan ook gerelateerd worden aan astma, allergieën en bijholteontstekingen.

Nog meer narigheid

Dat is niet het enige. Volgens onderzoek bevatte koemelk duizenden jaren geleden bèta-caseïne A2. Deze caseïne is lang niet zo nadelig voor ons lichaam. Dankzij mutaties bevat onze melk tegenwoordig bèta-caseïne A1. Niet alleen wordt dit eiwit gelinkt aan de al beschreven gevolgen, maar er wordt ook een relatie gelegd tussen het eiwit en autisme, diabetes, hart- en vaatziekten en schizofrenie. Hoe dan ook, caseïne is niet bevorderlijk voor je gezondheid!

2013-06-02T20:57:07+00:00

Over

Mijn leven in getallen: 31 jaar oud, 9 jaar getrouwd met Sebastiaan. Moeder van Keela (5), Judah (3) en Vanna (maart 2017). Niet perfect. Leert elke dag. Ik houd van grote dromen, nieuwe dingen, mooie mensen, lekker eten, persoonlijke ontwikkeling en uitdagingen.

12 Reacties

  1. Marion juni 5, 2013 om 12:31 pm- Antwoorden

    Hallo,

    Ik had een vraagje, en dat heeft even niks met dit onderwerp te maken, maar ik ben op dit moment 12 weken zwanger, en ik zit graag in de zon! Maar overal lees je dat zonnebrandcreme meer schade dan goed doet, wat kan ik nu het beste op mn gezicht smeren? Want ik ben echt bang voor vlekken, hopelijk weet jij iets?
    Ik lees het graag!
    Groetjes Marion

  2. Aukje juni 5, 2013 om 10:33 pm- Antwoorden

    En hoe zit het dan met yoghurt?

    • sharon juni 6, 2013 om 8:37 am- Antwoorden

      Daar zit ook gewoon caseïne in

  3. els oktober 28, 2013 om 8:12 pm- Antwoorden

    Hoi Sharon,
    Wat geef jij je kind zoal op een dag tedrinken?
    Groet Els

    • sharon oktober 28, 2013 om 8:29 pm- Antwoorden

      Hai Els, wellicht de post van vandaag lezen? 🙂

  4. Sanne januari 29, 2014 om 4:56 pm- Antwoorden

    En hoe zit het met de caseine in geitenkaas/-melk/-yoghurt e.d.? Voor zover ik weet zit hier bèta-caseïne A2 in (en niet de schadelijkere A1 variant). Ik neem aan dat ik deze producten wel kan eten..? Weet iemand meer over bèta-caseïne A2? Dankjewel!

  5. Sanne januari 29, 2014 om 5:00 pm- Antwoorden

    Oh wauw, Google is best leuk. Heb zojuist het antwoord op mijn eigen vraag gevonden! Voor de geinteresseerden: http://www.betacasein.org/?p=variants

  6. Roos september 25, 2014 om 11:22 pm- Antwoorden

    Hallo Sharon,
    Ik las de titel van dit stukje onder je stuk over rauwe melk die je graag aan je dochter geeft omdat dit zo gezond voor haar is. Omdat mijn zoon een koemelkeiwitallergie heeft, was ik benieuwd naar wat je over caseïne te zeggen had. Het eerste stuk over de effecten kan ik helemaal plaatsen, maar je conclusie dat caseïne in zijn geheel niet bevorderlijk is voor de gezondheid verbaasd mij, zeker na je enthousiaste verhaal over rauwe melk. Daar zit toch net zo veel caseïne in als in gepasteuriseerde melk? Ik hoor graag van je!
    Groet,
    Roos

    • sharon september 26, 2014 om 9:09 am- Antwoorden

      Hai Roos,
      De caseine is onverhit heel anders dan verhit 🙂 Nog steeds niet het gemakkelijkste eiwit, maar niet zo erg als in gepasteuriseerde melk 😉

      • Roos oktober 8, 2014 om 9:28 pm- Antwoorden

        Hai Sharon,
        Bedankt voor je reactie! Maar volgens mij klopt het niet wat je zegt. Caseïne staat juist bekent om zijn hitte bestendigheid. Verhit je de lactoalbumine en lactoglobuline (dit zijn de wei eiwitten in melk), dan gaat dat uitvlokken (zoals gebeurd wanneer je een rauw kippenei in kokend water gooit). Caseïne echter reageert hier niet op. Wanneer je melk dus verhit tot 72 graden bij het pasteuriseren, dan zal wei eiwit uiteen vallen, maar caseïne blijft intact. Waarom is caseïne rauw volgens jou dan anders/beter?

        • sharon oktober 9, 2014 om 6:25 pm- Antwoorden

          Ah jah volgens mij heb je gelijk, gaaaaaaap :O Sorry hoor, gelukkig zijn er altijd mensen die beter opletten. Het is interessant te verdiepen in a1 en a2 verschillen en daarnaast wat er ‘mis’ kan zijn als je niet goed tegen caseine kan (maagzuur e.d.). Ik zal er ook eens induiken weer 😀 xx

Geef een reactie