Strak in je pak na je zwangerschap

Na mijn eerste zwangerschap ging het eigenlijk vanzelf. Mijn buik was nog wel zo’n zachte blubber, maar toen mijn buikspieren weer op z’n plek zaten was ik weer zoals ik voor mijn zwangerschap was, met minder kilo’s zelfs. Ik heb me nooit druk hoeven maken of het ooit nog goed ging komen. Jippie!!

Kwabje hier, kwabje daar

Inmiddels is kindje nummer 2 (een gezonde dochter, alweer 10 weken oud) gearriveerd en blijkt het nu iets lastiger voor mijn lichaam om weer terug te hopsen naar de normale vormen. Nu moet ik toegeven dat ik deze zwangerschap ook echt een stuk slechter gegeten heb. Ik kon veel dingen gewoon niet weerstaan en zo ontstonden de kwabjes.

Altijd honger

Door de borstvoeding heb ik bijna de hele dag honger. Dat had ik de vorige keer ook de eerste maanden en nu weer. Dat maakt het lastig vind ik om altijd de goede keuze te maken qua eten. Als je niet thuis bent en je hebt er niet aan gedacht om iets mee te nemen, dan is het te makkelijk om even iets te snacken wat je beter niet kan nemen. Ik heb vaker zo’n periode (ook als ik geen borstvoeding geef dus) en dan kom ik altijd weer gauw op het punt dat ik me er te slecht bij voel (moe, saggerijnig, buikpijn, opgeblazen buik etc..) en dat maakt het op dat moment weer reuze makkelijk om vooral de goede dingen te kiezen. Want dan weet ik meteen weer waarom ik ook al weer ‚anders’ eet dan de gemiddelde Nederlander.

Sporten..bah!

Nu ben ik niet zo’n sportief type. Dat gevoel dat je lichaam steeds meer opwarmt, tot er op een gegeven moment zweet uit komt. Ik zweet niet zo snel en voor dat moment dan daar is tijdens het sporten…..yugh. Maar het allerergste is nog wel dat ik gezegend ben met een hoofd als een tomaat als ik maar 2 minuten inspanning lever. Het lijkt dan alsof ik al 1,5 uur fanatiek aan het sporten ben, maar niets is minder waar. Ik houd mijn conditie en lichaam liever op pijl en in vorm door middel van dagelijkse beweging: fietsen, huishouden, spelen met de kinderen…en gezond eten.
Maar omdat ik nu na deze zwangerschap nog echt niet het gevoel heb dat de boel met alleen deze dingen weer wordt zoals ik wens, moet ik er toch aan geloven.
De welbekende smoes om niet te gaan sporten is natuurlijk dat je geen tijd hebt. Naar de sportschool wil ik niet en hardlopen is ook echt niet mijn ding. Wel vind ik van die zumba achtige klasjes leuk, maar ik ben een ongelofelijk nerd daarmee. Voor ik een dansje heb geleerd is de rest van de groep al 6 lessen en dansjes verder. Zodra de benen en armen tegelijk iets moeten doen ben ik de weg kwijt. Ik moet eerst 5 minuten goed kijken wat je nou precies moet doen en dan moet ik het nog uit voeren met mijn lichaam. Het ziet er werkelijk niet uit en ik ga standaard de andere kant op dan de rest van de groep. Dus ik doe dat liever gewoon in mijn eentje.

Lang leve YouTube

Maar toen was er YouTube! Toen ik kort geleden dus dat moment bereikte dat ik echt weer gezonder moest gaan eten én besefte dat ik meer beweging nodig heb, ging ik op zoek naar lessen op YouTube. Je vindt daar talloze filmpjes van ontelbaar verschillende dames en heren met blokjes en gezellige outfits, die je über enthousiast willen helpen om ook zo’n lichaam te krijgen. Ik heb er al meerdere uitgeprobeerd. Maar elke keer stuitte ik op het moment (meestal al in de 2e minuut ofzo) dat armen en benen tegelijk iets moesten doen. zwaar frustrerend, ik kan het gewoon niet. Uiteindelijk gaat het er natuurlijk gewoon om dat je lekker aan het bewegen bent, maar ik wil het gewoon goed doen.
Mijn vriend kan zijn lachen niet in houden en mijn zoon van 2 gaat als een malle door mijn gespreide benen heen rennen en geeft me steeds al zijn speelgoed aan. En als je t dan al niks aan vindt, ga je al snel over op stoeien met je kind ipv fanatiek meedoen met de ‚les’. Maar ach…stoeien is ook bewegen 🙂

Shake that booty!

Uiteindelijk vond ik een filmpje waar ik wel blij van werd. Geen gekke ingewikkelde pasjes, maar gewoon lekker schudden met de heupen.
Tiffany Rothe heeft een kanaal met veel verschillende filmpjes, waar je lekker mee kan doen. Ik kan me voorstellen dat dit niet de keuze is van de meesten, maar ik vind het helemaal leuk en daardoor ben ik me dus ook niet zo bewust van dat warm wordende lichaam dat over gaat op zweten. yes!! Mijn favoriete les tot nu toe vind je hier.

Nooit meer geen tijd!

De smoes dat je geen tijd hebt om te sporten is dus echt niet meer mogelijk. Want met YouTube aan, kun je elk moment van de dag pakken om extra beweging te halen. De peuter/kleuter/puber kan gewoon mee doen en vindt het vast en zeker hilarisch hoe mama door de woonkamer staat te hupsen. Dus lekker zoeken naar online filmpjes en kom in beweging! Byebye (zwangerschaps)kilo’s.
Tip 1: doe de gordijnen dicht
Tip 2: laat je niet stiekem filmen door vriend/man/vriendin.

2014-09-16T08:59:46+00:00

Over

Ik ben moeder van een zoon (2012) en een dochter (2014). Sinds bij mij werd geconstateerd dat mijn schildklier niet goed werkt door een auto-imuunziekte, ben ik me gaan verdiepen in voeding en zijn we anders gaan eten. Ik doe sindskort aan krachttraining en deel graag mijn ervaring hiermee icm het moederschap, borstvoeding en koemelkvrij eten. Ik ben gek op schrijven en dus deel ik mijn ontdekkingen en ervaringen graag.

2 Reacties

  1. Susan september 16, 2014 om 10:23 am- Antwoorden

    Haha, heeeeel herkenbaar, vooral dat van die danspasjes :p Ik loop zelfs nog achter bij Just Dance kids op de WiiU 😀 (en de kinderen maar lachen).
    Grappig, dat jij ook op Youtube aan het kijken bent, was ik ook mee begonnen, maar wilde alweer afhaken. Dit filmpje ziet er wel dans-dummy-proof uit. Gaan we proberen, tnx!

  2. Annemieke september 16, 2014 om 11:09 am- Antwoorden

    Helemaal eens dat sporten 100% persoonlijk is maar toch in elk leven in te passen. Naast wandelen met de hond en wekelijks een yogales moest ik ook echt weer meer gaan doen. Vroeger vond ik hardlopen leuk, maar nu niet meer. Ik ben ongeduldig en het kost mij teveel tijd. Hoe fijn is het dan om te horen dat een korte sprintsessie hetzelfde oplevert als een uur hardlopen. Twee keer per week trek ik 7 keer een sprint van 30 sec met 2 min uitlopen per keer. Met warming up en cooling down erbij ben ik zo’n 20 min bezig. En het werkt! Ik fiets harder en een sprintje naar de metro is zo genomen.

Geef een reactie