Mijn doel: een slank en fit lichaam na zwangerschap

IMG_6903Er is iets heel bijzonders aan de gang bij ons thuis. Ik heb besloten te gaan sporten. Niet zomaar een actieve levensstijl (waar ik tot nu altijd mee probeerde weg te komen), geen wekelijks uurtje hardlopen. Nee, naar de sportschool. En voor het eerst ben ik 100% gemotiveerd, heb ik er superveel zin in en kan ik niet wachten tot de volgende training. Nou ja. Als mijn spierpijn voorbij is dan.

Mijn persoonlijke ervaring

Graag deel ik een stukje persoonlijke ervaring wat betreft baby’s, zwangerschap, kilo’s, etc. Want hoewel mensen soms anders denken, gaat het voor mij echt niet vanzelf allemaal. Voordat ik zwanger werd van mijn eerst kind, was ik dun. Echt dun dun. Dat was ik geworden vanwege gezond eten. Eerlijk, vooral de geraffineerde suikers en gepasteuriseerde zuivel. Ik at toen gewoon brood, tarwe en gluten. Ik sportte niet. Want ik was dankzij gezonde voeding al dun dun, dus ik vond sporten niet nodig. En ook niet echt leuk. En daar heb ik tenslotte ook geen tijd voor.

Zwangerschap nummer 1

Toen kwam mijn eerste kind en ik neig naar veeeeel extra kilo’s in de zwangerschap (lees: 25 kilo). Toch dacht ik dat dit wel goed zou komen erna, ik at niet heel gek, dus vertrouwde op een vanzelfsprekend dun resultaat na de bevalling, zonder loshangend vel. Nu was ik in razendsnel tempo het meeste kwijt, op een aantal kilo’s na die bleven kleven. Ik vond dat niet heel erg, omdat ik voorheen toch dun dun was. En nu gewoon normaal.

Zwangerschap nummer 2

Mijn tweede zwangerschap maakte me weer gi-gan-tisch net als de eerste keer, plus een beetje meer. Ik at heel normaal en heb weinig cravings gehad op sommige momenten na. Wederom dacht ik dat de kilo’s van me af zouden vallen, dus ik vond het allemaal niet zo erg. Totdat de maanden verstreken en ik me af begon te vragen waarom ze niet zomaar oplosten in het niets. Hoewel mijn basis gezond was qua voeding, bleef ik alles maar meedragen.

Toch de eerste portie zwangerschapskilo’s kwijt

Gelukkig is het afvallen nu eindelijk goed van start, zonder iets te doen is de eerste 10 kilo toch weg in de afgelopen 3 maanden. Puur op basis van goede voeding dus. Toch wilde ik de andere 10 kilo ook graag ergens achterlaten πŸ˜‰

En nu?

Zo. Nu ben je bij rondom mijn zeer interessante gewichtstoenames en -afnames. Ik weet het, ik weet het, superinteressant πŸ˜‰ Ik heb dus nog zo’n 10 kilo te gaan. Ik dacht tot kort geleden om gewoon door te gaan met wat ik al deed. Hoewel het langzamer gaat dan ik had gehoopt, werkt het toch?

Ergens was ik niet tevreden. Ik ben moe. Ik ben erg druk. Ik ben ’s nachts wakker. Mijn baby van 11 maanden slaapt meestal pas na 21.00 uur. Ik mis dus rust aan mijn hoofd. Ik mis ook tijd voor mezelf. Ik voel mezelf lui. Want ik ben moe. Ik voel mezelf echt een huismuts en soms wil ik alleen maar gedachteloos op de bank zitten. Of eigenlijk heel vaak. Ik heb er een naam voor bedacht. Ik voel me een moeke. Met meestal wel wat spuug op m’n schouder. Of pindakaas. Of zo’n zacht zompig stukje uitgekauwde Rapley rijstwafel. Terwijl ik eigenlijk een fitte mama wil zijn.

Van Moeke naar Fitte Mama

Je weet wel. Zo’n moeder met energie. Die ff door het huis raatst en alles opruimt. Die ’s avonds nog even het één en ander klaarzet voor de volgende dag. Zo’n fitte mama met een slank lijf, zodat de kleding van ‘vroeger’ nog past. Ik wil sterk zijn. Ik wil de boodschappen met gemak op m’n schouder zwieren, met grote tegenwind twee kids op de fiets vooruit trappen (plus de boodschappen) zonder moeite en mijn 10-kilo-zoon zonder probleem uren dragen in de draagdoek. Ik kwam erachter dat de extra kilo’s waar ik een beetje van baal in het niets vielen met mijn andere wensen.

Gezondemama Ilona doet het ook!

Vorige week schreef Ilona een blog over dat ze weer ging sporten. Ilona en ik hadden samen al vaker gesproken over de Speciale Zwangerschapskilo’s Na Je Tweede Bevalling. Toen we weer spraken over De Speciale Zwangerschapskilo’s, maar ook over alle andere factoren waar een Moeke mee te maken heeft, besloot ik me direct op te geven voor de sportschool en haar voorbeeld te doen volgen. Als Ilona het kan, kan ik het toch ook? Niets ten nadele van Ilona, Ilona is geweldig πŸ˜€

Op naar de Fitte Mama

Dus. Hier zit ik dan. Druk in herstel voor mijn trainingen voor komende week. Ik heb echt niets benoemenswaardigs gedaan in de sportschool afgelopen week, ik ben inderdaad een behoorlijk slappe Moeke, maar ik voel het overal en het kan alleen maar beter. Ik ben ontzettend enthousiast. Het was leuk afgelopen week en ik zie uit naar komende week. Ik kan niet wachten meer resultaat te merken. Zowel in de sportschool als in mijn dagelijkse Moeke leven. Ik hoop dat ik binnen no-time kan zeggen dat Moeke niet meer is en dat alleen de Fitte Mama overgebleven is πŸ™‚

Als ik het kan, kan iedereen het

Echt hoor. Als ik het kan? Een perfecte tijd om te beginnen bestaat niet. Ik zit in de drukste periode ooit (voor zover ik me herinner πŸ˜‰ ), met flink wat deadlines van hele leuke, maar intensieve projecten. Mijn zoon drinkt nog graag uit de borst en nergens anders uit. En ik moet het nog leuk vinden ook. En ja, ik vond de sportschool altijd vreselijk, ik zou daar nooit naartoe gaan. Ik zou altijd wel een ‘echte’ sport doen. Ik kon me niet saaiers bedenken. Hahaha! Met mijn inspanningsastma is mijn conditie meer dan beroerd en doe ik extra voorzichtig. En ja, ik ervaar dat wel als een extra uitdaging, maar ook als een extra pluspunt straks! Fit zijn helpt namelijk die astma enorm.

Ik ben er klaar mee dat ik me op zo’n jonge leeftijd lui, bejaard en een moeke voel. Ik ga voor fit!

Klaar voor de start!

Ik sta natuurlijk aan het begin van dit nieuwe besluit. Ik wil graag regelmatig updates blijven geven op degezondemama. Ja, ik ben een newbie, ervaren fitnessmama’s mogen altijd tips geven! Voel je vrij. Ik zal delen wat ik leer, wat ik doe, hoe ik het ervaar en natuurlijk: wat de resultaten zijn! Uiteraard zal ik uitzoeken wat ik het prettigst vind qua voeding. Hoe ik mijn tijd indeel als moeder zijnde. Wat je doet met borstvoeding. Wat je beter wel kunt doen om fit te worden en wat eigenlijk verspilde zeer kostbare moeke energie is. En nog veel meer! De berichten komen hier, op degezondemama te staan. Ik zal ook via Instagram updates geven, dus volg me gerust.

GO πŸ™‚

2015-05-03T15:58:20+00:00

Over

Mijn leven in getallen: 31 jaar oud, 9 jaar getrouwd met Sebastiaan. Moeder van Keela (5), Judah (3) en Vanna (maart 2017). Niet perfect. Leert elke dag. Ik houd van grote dromen, nieuwe dingen, mooie mensen, lekker eten, persoonlijke ontwikkeling en uitdagingen.

14 Reacties

  1. Monique mei 3, 2015 om 4:34 pm- Antwoorden

    Wat fijn eindelijk een moeder waar de kilo’s ook moeizaam afgaan. Het lijkt wel of ik tegenwoordig alleen maar succes verhalen hoor over hoe snel de kilo’s bij iedereen er afvliegen. Nou bij mij dus ook niet. Bij nummer 1 was ik na 9 maanden weer opgewicht met wel wat moeite, bij nummer 2 was ik na 1,5 jaar op 5 kilo na weer op mijn gewicht toen werd ik zwanger van nummer 3. Ben nu 3 maanden geleden bevallen en er zijn nog maar 4 kilo af, gaat zo langzaam. Moet er nog 15 maar gaat mij lukken maar blijft altijd moeilijk!!!! Iedereen die ook de strijdt aan gaat tegen de kilo’s, succes!!

  2. Linda mei 3, 2015 om 4:47 pm- Antwoorden

    Ik ben trots op je! Goed bezig πŸ˜€

  3. Lobke mei 3, 2015 om 6:24 pm- Antwoorden

    Uiteraard weer heel leuk om te lezen, en zeker goed bezig!
    Ik heb zelf mijn abbo bij de sportschool opgezegd toen ik vond dat één jaar sponsoren lang genoeg is, en ben juist gaan hardlopen.
    Fitness vond ik een soortvan saai omdat ik nooit verder kwam en mijn pijn (instabiele schouders) er niet beter op werd. Ik vraag me af, train jij zelfstandig, of heb je iemand die je erbij helpt?
    Ik heb zelf nog altijd het idee dat ik het niet in mn eentje kan, maar dat ik iemand nodig heb die mij precies vertelt wat ik moet doen (zodat ik niet alleen maar hetzelfde train of dingen doe die nutteloos zijn) en die mij motiveert (een paar vaste afspraken in de week).
    Ik hoor graag je ervaringen!

    Groetjes en succes!

    • sharon mei 3, 2015 om 7:43 pm- Antwoorden

      Hai Lobke! Ik zal er nog meer over schrijven, maar ik doe het inderdaad met hulp, zeker ook in combi met mijn astma. En het is zo belangrijk alle oefeningen op de juiste wijze te doen, dat gaat bij mij niet vanzelf, ik moet het echt leren. Zeker met instabiele schouders ook heel belangrijk! Ik denk als je een leek bent en dmv krachttraining sterker wilt worden, je weinig keuze hebt dan iemand erbij te betrekken om je te helpen en persoonlijke begeleiding te geven πŸ™‚ xx

    • ilona mei 4, 2015 om 10:51 am- Antwoorden

      Hoi Lobke, ook ik train met een personal trainer omdat ik verschillende lichamelijke ‘ongemakken’ heb, of kan ik nu bijna zeggen ‘had’. Waaronder een aandoening mbt mijn schouder waardoor deze zeer zeer instabiel en krachtloos was. Na 1 x trainen was er meteen verbetering en zonder hulp alleen aanmodderen in een sportschool had mij ook niet gelukt en dat had ik ook niet aan gedurfd. Een personal trainer let goed op of je het op de juiste manier doet en dat is met krachttraining en instabiele schouders erg belangrijk. Dus ik kan het je zeker aanraden! succes!

  4. Miranda mei 3, 2015 om 8:13 pm- Antwoorden

    Zet m op topper!
    Zodra je de slag te pakken hebt, wil je niets anders meer dan je paar uurtjes sport (lees: me-time!!) per week. Ik heb m’n drie koters zo wat in de sportschool gebaard en ook na de bevallingen was ik tussen de borstvoedingen door al snel weer in de sportschool te vinden. Ik beschouw mijzelf dus wel als fit (maar niet slank…) maar heb ook zo m’n moeke-momenten (welke moeder heeft ze niet?). Schaam je vooral niet als je even lekker “bankgangt” πŸ™‚

  5. dees mei 3, 2015 om 8:27 pm- Antwoorden

    Ik mis het fitnessen. Maar heb t wonderbarelijke geluk dat ik na 2 weken.al.mijn kilo’s kwijt was en na 14 weken 2 kilo extra kwijt maar die zijn wel.door dieet eraf en regelmatig hardlopen met en zonder kinderwagen. Helaas ben ik afhankelijk van werk van mijn vriend die weinig thuis is en kan dus niet altijd alleen gaan hardlopen waardoor een.sportschool duur gaat worden
    Voor.mijn zwangerschap druk aan de.fitness en met een.leuk schema kan je jezelf zien groeien en je lichaam veranderen. Dus je.kan het zeker lekker muziekje op en even.moment voor jezelf!
    Ik.zou graag gaan om.mijn lichaam strakker te krijgen maar dit ga ik thuis.doen en soms sportschool met abonnement van mijn ma πŸ˜‰

  6. Corina mei 4, 2015 om 9:18 am- Antwoorden

    Wat goed van je! Die eerste stap zetten is best een drempel; althans is mijn ervaring.
    Bij de eerste zwangerschap 28 kilo aangekomen en dat ging er echt niet af. Na 2 jaar toch maar gaan sporten en wat was het afzien die eerste maanden. Daarna is het echt een verslaving geworden. Ik heb wel iemand nodig die mij pusht en ben dus gaan bootcampen. Lekker in de buitenlucht! Begon met 1x pw en stopte bij 3x pw. Overigens ben ik 4 kilo niet kwijtgeraakt maar dat vond ik niet zo erg. Bij de tweede zwangerschap bleef ik doorspitten. Met 20 weken overgestapt naar Mim in Balance. In totaal 17 kilo aangekomen van een tweeling en dat was er met 10 weken weer af. Nu zijn ze vier maanden en ik slaap niet (bv op verzoek bij tweeling – what was i thinking

  7. Els mei 4, 2015 om 11:14 am- Antwoorden

    Herkenbaar stuk, ik mis na geboorte van m’n dochter (nov 2013) ook fitheid en lijdt aan het moeke syndroom.. Gelukkig maar 3 kg van ideale gewicht, maar toch ook deze week besloten te gaan hardlopen (i hate it) en af en toe wat minuten hoepelen. Zometeen naar de kapper voor een mama make over, weg met moeke en op naar die fitte mama! Veel succes, ik ga je volgen!

  8. NaΓ―k mei 4, 2015 om 1:14 pm- Antwoorden

    Wat goed van je, Sharon! Mij krijg je niet in een sportschool. Ik hoopte ook dat die kilo’s vanzelf zouden verdwijnen na de tweede zwangerschap maar dat gebeurde dus niet. Ik ben dan begonnen met een dvd (fitness for dummies) en dat werkte voor mij wel. Dat doe ik wanneer ik tijd/zin heb en ondertussen doe ik het elke dag een kwartier. En ik ga twee keer per week lopen, net genoeg om eindelijk die extra kilo’s vaarwel te zeggen. En een paar goede nieuwe gewoontes aangeleerd… Nu wil ik nog yoga in mijn dag krijgen!

  9. Talitha mei 4, 2015 om 8:39 pm- Antwoorden

    Waarschijnlijk ben ik zelf voorlopig nog geen mama, maar ik vind dit toch super interessant om te lezen! Hopelijk voel je je snel een fitte mama (: Goed bezig hoor, respect om dat te doen in zo’n drukke tijd! Ik ben je Instagram gaan volgen!

  10. nieke mei 4, 2015 om 9:25 pm- Antwoorden

    Ik was 30 kilo aangekomen tijdens de zwangerschap. . Ben nu dunner dan voor die tijd binnen 5 maanden. Dat is me gelukt door de baby veel te dragen in de draagdoek. Vooral veel te wandelen met de baby in de doek. Heerlijk, hij sliep en ik was lekker buiten. En natuurlijk borstvoeding werkt ook perfect! Nu is mijn zoon 6 maanden en elf kilo en ik draag hem nog, met wandelen maar ook met bijvoorbeeld koken of raamlappen zit hij lekker op mijn rug. Ik eet nu extra zodat ik niet meer afval.. πŸ™‚ topsport zo n baby!

  11. Eline Schermer mei 12, 2015 om 10:43 am- Antwoorden

    Tof dat je t besluit heb genomen. Het is gewoon super fijn om lekker fit te voelen. Zelf hou erg van dansen en ben uiteindelijk Kangatraining gaan doen. Dit is een workout voor mama’s waarbij je je baby draagt in een drager πŸ™‚ . Ik heb zo’n DVD waarbij je dus vanuit huis kan trainen. Ik ben helemaal enthousiast. Binnenkort ga ik zelf les geven in Rotterdam e.o. zodat het ook in Nederland hopelijk gaat doorbreken (het komt uit Oostenrijk). Het heeft super veel voordelen. Je kindje veilig en geborgen bij je, jij lekker fit worden, geen oppas hoeven regelen, veilig voor de bekkenbodem. πŸ˜€ Mocht je t leuk vinden kan ik mijn website er bij zetten, maar ik weet niet of dat zo maar mag ivm reclame..
    Liefs en zet m op!

  12. Nina juni 13, 2015 om 10:55 am- Antwoorden

    haha! Wat ben jij een leuk mens! Een leuke moeke dus eigenlijk πŸ™‚ moest erg gniffelen om je verhaal, zo herkenbaar! Succes ermee maar volgens mij doe je het al super goed!

Geef een reactie