Goede voornemens: meer fruit eten

Watermelon_Fruit_BasketHet is eigenlijk heel simpel, je koopt fruit en dat pak je zo to-go van de fruitschaal. Maar waarom doe ik dat dan toch zo weinig? Elke keer zit ik weer op mijn werk met een knorrende maag en baal ik dat ik niet op zijn minst even een stuk fruit van de schaal thuis heb meegepakt.

Liever geen banaan…

Een banaan zo uit het vuistje vind ik zelf eigenlijk niet zo lekker. Ik krijg er stroeve tanden van en die schil wil ik zo snel mogelijk uit mijn buurt hebben. Ik eet wel vaak banaan, want ik gebruik het in mijn overnight oats, soft serve, groene smoothies etc etc… Maar dus nooit zo alleen een banaan dus.

Niet zoveel fruit voor mij

Sinds ik moeder ben en mijn zoon vanaf 6 maanden ook ander eten aangeboden krijgt naast borstvoeding, ging ik ineens nadenken over de fruitmomenten. En dan vooral die bij mijn zoon natuurlijk, want er zijn dan hele schema’s van ontbijt, fruithap, lunch, tussendoortje, fruit, avondeten of weet ik hoe ze eigenlijk in elkaar zitten. Het viel me daarbij in ieder geval op hoe ontzettend belangrijk ik het vond dat hij voldoende binnen zou krijgen, maar bij mezelf dacht ik er nooit zo over na. Ik eet wanneer ik honger heb, en beperk me dus niet tot max zoveel eetmomenten. Maar het fruit blijft bij mij toch altijd wel wat achter.

Knijpfruitjes enzo

Mijn zoon eet slecht… ja ja nog altijd blieft hij niks anders dan gebakken aardappel (niet te krokant, niet te zacht), geprakte banaan, groentesapjes, kastanjecrackers, speltmatzes en ja euh… daar blijft het wel bij. Ander fruit dan banaan (alleen geprakt dus) wil hij niet eten. Ik gooi allerlei soorten fruit wel rijkelijk door de sapjes en dat vindt hij heerlijk. En oh ja hij krijgt knijpfruitjes, die van Zonnatura en Goodies. Daar zit alleen fruit in verder niks. Als hij ziet dat ik ze in het karretje gooi, gaat ie dwingen. Mij dwingen…om het hem meteen en wel nu te geven.

Fruit = viezig en meer versiering

Tijdens mijn kraamweek maakte mijn kraamhulp elke dag een bakje fruit voor mij en voor de verse papa. Ze sneed alles in stukjes en zo kon ik lekker prikken met mijn vork. Echt heerlijk! Ik vind fruit ook echt hartstikke lekker en tijdens het eten ervan bedenk ik me altijd dat ik het zo lekker vind. Waar ik alleen zo’n hekel aan heb is het snijden, schillen, pellen etc.. Het geeft zo’n troep, natte handen, vieze beurse stukjes die je weg moet snijden en weet ik wat nog meer. Ik ging vroeger al kokhalzen als iemand een kruimeltje brood aan zijn lip had zitten, zo ernstig is het gelukkig niet meer, maar ik vind dat fruit klaarmaken gewoon wel viezig en als ik daarmee bezig ben vind ik het te vies om nog op te eten. Dat is denk ik de reden dat ik fruit vaak vooral op de fruitschaal heb liggen ter versiering (als het op mezelf aan komt dus).

Mijn goede voornemen: meer fruit!

Op mijn werk hebben ze wel elke dag fruitsalades, waar ik vaak wat van neem en banaan en appel eet ik redelijk vaak. Mijn voornemen nu dus om gewoon eens wat vaker ook ander fruit te gaan eten. Gewoon zo, niet verwerkt in een sapje.

Meer variatie

Ik moet wel zeggen sinds ik dus BeterBio heb, is er veel meer variatie op de schaal en daardoor eet ik automatisch toch vaker verschillende soorten fruit. Druiven bijvoorbeeld die hap je ook zo weg.

Ik ben benieuwd hoe jullie je fruit eten en wat jullie het lekkerste fruit vinden om zo te eten.

2013-09-29T20:25:09+00:00

Over

Ik ben moeder van een zoon (2012) en een dochter (2014). Sinds bij mij werd geconstateerd dat mijn schildklier niet goed werkt door een auto-imuunziekte, ben ik me gaan verdiepen in voeding en zijn we anders gaan eten. Ik doe sindskort aan krachttraining en deel graag mijn ervaring hiermee icm het moederschap, borstvoeding en koemelkvrij eten. Ik ben gek op schrijven en dus deel ik mijn ontdekkingen en ervaringen graag.

4 Reacties

  1. Krista oktober 2, 2013 om 9:01 am- Antwoorden

    Ik eet ook veel te weinig fruit, gewoon omdat ik er een hekel aan heb het schoon te maken. Appels (omdat ik geen biologisch kan veroorloven) schil ik altijd, dat is zo ongeveer het enige waar ik mezelf toe kan dwingen. Perziken en aanverwanten begin ik niet aan 🙁 Terwijl er nu belachelijk veel goedkoop aanbod is. Fruit dat je niet hoeft te schillen, zoals bessen, daar hou ik dan weer niet zo van.

  2. Miranda oktober 2, 2013 om 9:59 am- Antwoorden

    Ik ben echt een fruit-lover en eet dat altijd biologisch. Sinds ik kinderen heb minder uit het vuistje maar meer verwerkt. Net als jij eet ik banaan in overnight oats. Banaan gebruik ik ook vaak in baksels. Topper bij mijn dochter is de chocolademousse van Sharon. Ook het appelkaneeltoetje is een heerlijke manier om fruit te eten. Mijn zoon eet fruit wel graag uit het vuistje, die vindt het maar raar al die dingen die ik met fruit doe. Hij eet alles van appel tot bosvruchten. Alleen banaan niet, vandaar al die baksels met banaan :). Zojuist heb ik nog chiazaad pudding op met banaan en kiwi. Veel succes met fruit eten!!

  3. Gemma oktober 13, 2013 om 12:06 pm- Antwoorden

    Ik herken je dilemma en voor mij had dat vooral te maken met het belabberde fruit dat in Nederlandsle winkels ligt. Ik vind het vaak onrijp, klein, zuur en duur. En dan koop en eet ik het dus niet.
    Ik ben dol op groot, sappig en zongerijpt en exotisch fruit. Daar heb ik het schoonmaken wel voor over. Ik heb de oplossing gevonden in Marokkaanse en Turkse groente- en fruitwinkeltjes waar vaak wel betaalbare sappige oranjegele mango’s, papaya’s, kaki’s verkocht worden, maar ook verse vijgen, stevige kleine peertjes, rijpe kiwi’s, qumquats, passievrucht, veel soorten smaakvolle meloen en gedroogd fruit in alle soorten en maten.
    Ook mijn zoon (nu 4) smult al sinds zijn geboorte van deze variatie (mango, papaya en kakifruit zijn uitstekende zoete en voedzame vervangers van banaan!) en nu hij op school zit, geef ik vaak een bakje met in stukjes gesneden exotisch fruit mee en maak ik meteen voor mezelf iets klaar.

  4. ikke augustus 27, 2014 om 12:53 pm- Antwoorden

    Wij houden alledrie gewoon niet echt van fruit… Dus eten we meer groente tussendoor. Ook mijn zoon krijgt tussendoor gewoon worteltjes of komkommer, of soms tomatensoep. Naar mijn werk gaat altijd een lunch-salade mee met bijvoorbeeld paprika, komkommer voor de vulling, wortel, spinazie, etc. En daar snack ik ook nog wel eens van voordat het lunchtijd is. En dat fruit… tsja… hebben we dat echt nodig als we voldoende groente eten? Volgens mij niet!

Geef een reactie