Fitte mama = blije mama

IMG_3872Sinds ik hard bezig ben met krachttraining, moet ik extra goed op mijn voeding letten. Zoals ik eerder al schreef lette ik nooit op calorieën. Onzin. Maar omdat mijn buik nou niet meer echt zin had om weer plat te worden na de 2e zwangerschap, moest er iets gebeuren. En ja je kunt nog zo gezond eten, maar als je meer eet dan je verbruikt gaat er gewoon niks af natuurlijk. Doordat ik continu honger had, at ik echt veel. Veel als in – meer dan mijn vriend van 2 meter.

Beweging rondom het huis

Echt stil zitten deed ik eigenlijk niet, want ja 2 kleine kinderen, bergen was, huiltje hier, huiltje daar, etc etc.. Dat is vast mijn redding, anders was ik echt tonnetje rond.

Spiermassa kweken

Qua gewicht moet er eigenlijk niets af, maar wel vetmassa. En dan moet er spiermassa voor in de plaats komen. Whohooo hoe doe je dat??? Ik heb er nog helemaal geen verstand van, maar ik vind het reuze interessant en leer er afgelopen maanden weer een hoop nieuwe dingen bij. Er is weer een wereld voor me open gegaan en ik droom soms zelfs over eiwitten.

Calorieën enzo

Omdat ik klein ben, heb ik de pech dat ik ‘maar’ 1500 kcal mag per dag. En dan geef ik ook borstvoeding, dus ik moet goed in de gaten houden of dat goed blijft gaan op deze manier. Nou hoe graag ik het ook wil, maar ik red het niet om me elke dag aan die 1500 kcal te houden. De grote reden: mijn dochter is nu 10 maanden en vanaf dat ze 6 maanden was werden de nachten ineens een ding. Van doorslapen of 1 x drinken, ging ze naar 3, 4, 5 x. Eventjes is dat vol te houden, maar elke nacht?

Aanleggen aan de lopende band

Inmiddels doen we niet eens een poging meer haar op een andere manier weer in slaap te krijgen dan aan mijn borst, want we zijn moe en ze is direct stil als ik haar aanleg dus daar kiezen we dan voor :D. Dit betekent dus wel dat ik al maanden niet meer dan 3 uur aan een stuk heb kunnen slapen. En mijn personal trainer zegt constant hoe belangrijk alle elementen zijn om je doel te bereiken. Trainen, voeding en rust. Doordat ik niet voldoende rust heb, is het heel lastig voor mijn lichaam om het groeihormoon voor mijn spieren aan te maken. En doordat ik moe ben ga ik eten, want de energie moet ergens vandaan komen. Dat is dus niet handig.

Nu 3 maanden verder..

Ik ben nu bijna 3 maanden aan het trainen en er is zeker al resultaat, maar ik weet zeker dat er véél meer resultaat was geweest als ik ook voldoende rust had gehad en daardoor ook minder had gegeten. Dat is jammer, maar ik ben eigenlijk heel trots met wat er al is bereikt, ondanks het slaaptekort. Ik voel me zoveel fitter, zoveel energieker en een stuk blijer. Mijn lichaam is nog lang niet zoals ik het wil, maar I’m working on it. En dankzij het opkrikken van de eiwitten in mijn voeding eet ik veel minder.

Maak het jezelf niet te moeilijk

Jij hoeft toch helemaal niet af te vallen, je ziet er hartstikke goed uit, iedereen zou blij zijn met zo’n lichaam na 2 zwangerschappen…..een aantal dingen die ik nu vaak hoor. En ook dat ik de lat niet zo hoog moet leggen en het mezelf niet te moeilijk moet maken. Maar ik vind het leuk om een doel te hebben, ik voel me hier goed bij en ik wil sterk en fit zijn. Ik kan in huis ineens van alles wat ik eerst niet kon omdat ik de kracht niet had. En wat dacht je van de boodschappen sjouwen. Appeltje eitje! En dat ik 2 kinderen op de wereld heb gezet, betekent toch niet dat ik maar genoegen moet nemen met de sporen van de zwangerschappen aan mijn lichaam waar ik zelf niet blij van word? Daarnaast ben ik moe van het slaaptekort, maar haal ik nu juist veel energie uit het sporten en beweeg ik nu gedurende dag nog veel meer dan voorheen.

Eiwitten, eiwitten, eiwitten

Momenteel ben ik vooral druk met de eiwitten in mijn voeding. Het is een uitdaging omdat ik koemelkvrij eet vanwege de gevoeligheid bij mijn dochter (borstvoeding) en omdat ik heel beperkt vlees eet. Ik zal hier dus binnenkort ook wat receptjes en tips gaan delen om je eiwitten op te krikken als je geen koemelk gebruikt en weinig vlees eet. Want ook als je geen spiermassa op aan het bouwen bent, zijn voldoende eiwitten in je voeding heel belangrijk.

2015-05-07T15:57:00+00:00

Over

Ik ben moeder van een zoon (2012) en een dochter (2014). Sinds bij mij werd geconstateerd dat mijn schildklier niet goed werkt door een auto-imuunziekte, ben ik me gaan verdiepen in voeding en zijn we anders gaan eten. Ik doe sindskort aan krachttraining en deel graag mijn ervaring hiermee icm het moederschap, borstvoeding en koemelkvrij eten. Ik ben gek op schrijven en dus deel ik mijn ontdekkingen en ervaringen graag.

2 Reacties

  1. Michelle mei 8, 2015 om 1:40 pm- Antwoorden

    Ik ben weer begonnen met hardloop training en reuze geïnteresseerd in de recepten en ideetjes met eiwitten icm koemelkvrij dieet, dat volg ik ook voor mijn dochter ivm borstvoeding.

  2. Debora mei 9, 2015 om 9:10 pm- Antwoorden

    Dit is zo herkenbaar! Verder afvallen is zeker niet de bedoeling. Maar na twee zwangerschappen ziet het buikje er ook niet zo charmant meer uit. Dus ik ben heel benieuwd wat jouw methode is :).

Geef een reactie