De perfecte mindset voor een gezond en fit lichaam

Voordat ik met mijn gezond-eten-project begon, probeerde ik weleens te lijnen, zeker toen ik tiener was. Helaas was het allemaal tevergeefs. Ik vond mezelf te dik en wilde kilo’s eraf. Zoals wel meer mensen. Mijn volharding was ver te zoeken en het resulteerde in het continu denken aan eten met soms zelfs soort van eetbuien waarin ik allemaal dingen ging eten die ik mezelf had verboden.

Mijn positieve doel

Toen ik gezond ging eten, kreeg ik een heel ander doel. Ik ging niet gezond eten vanwege de kilo’s, maar ik had heel veel last van hoofdpijn en was vastberaden te proberen hoe dit was met een levensstijl zonder geraffineerde suiker. Mijn doel was duidelijk: gezond zijn! Het belemmerde me in veel dagelijkse dingen en ik had er genoeg van. Dit is de eerste keer dat ik zo’n voornemen kon vasthouden en er vol energie voor ging.

Gezond eten alleen is niet meer genoeg

Hoewel ik voor mijn zwangerschappen dun was zonder daar ook maar iets voor te doen, behalve dan gezond eten, is die fase nu voorbij. Na de eerste was het nog best ok, maar nu na de tweede kost het veel moeite. Mijn zoon is bijna 1 jaar en tot op heden ben ik nog lang niet op mijn startgewicht – nog zo’n 10 kilo te gaan. Kilo’s smelten dus niet meer bij mij op puur en alleen gezond eten. Er is wat meer voor nodig. Dus nu sta ik weer voor hetzelfde punt als toen in mijn tienerjaren.

Ik wil minder kilo’s

Ook deze keer merkte ik dat ik weer terugviel in gedachten van ‘ik wil kilo’s kwijt want ik vind het teveel kilo’s’. En wederom bleek dat een hele slechte motivatie te zijn om daadwerkelijk kilo’s kwijt te raken. Natuurlijk eet ik meestal gezond en de eerste helft is er nu af, waar ik al blij mee ben. Maar het is niet genoeg om op een gewicht te komen zoals ik was.

Focus niet op kilo’s

Het werkt nauwelijks om je te focussen op die vervelende kilo’s. Je kunt je niet focussen op het negatieve en denken dat je dan een positief (en blijvend) resultaat zult boeken. Meestal als je kilo’s kwijt wilt, zul je proberen dat op één of andere manier te bereiken. Door minder te eten, door bepaalde dingen niet te eten, door meer te bewegen, meer te sporten.

Op die moeilijke momenten..

Op de momenten dat het even doorbijten is, bijvoorbeeld wanneer je een vervelende dag hebt, moe bent, een hele drukke dag, etc, dan krijgen de meeste mensen neiging tot comfort food en bankhangen. Als je doel in het negatieve zit, die vervelende kilo’s dus, dan zul je heel veel moeite hebben om je gemaakte afspraken na te leven. Voor je het weet ben je alweer een week vergeten te sporten of heb je per ongeluk een reep Tony Chocolonely in je boodschappenkar laten vallen.

Focus op het positieve

Maar, het kan ook anders. Focus op het positieve helpt je juist door de moeilijke tijden. Als je doelen positief zijn en helder, zul je jezelf veel beter kunnen motiveren om dat ook te bereiken. Het gaat niet om perfectie, je kan best een keer meer eten of minder sporten, maar telkens stoppen en op maandag opnieuw beginnen zal er minder bij zijn. Ook op de momenten dat de omstandigheden minder plezierig zijn. Wanneer je moe, gestrest of druk bent.

Schakel om en gaan!

Ik heb een schakel omgezet in mijn hoofd. Waar ik een maand geleden nog een bloedhekel had aan de sportschool, ga ik er nu met plezier 4 keer per week naartoe. En echt, ik zie ernaar uit! (zie hier mijn eerdere blog). Ik heb geen moeite om mezelf in bedwang te houden met snaaien en eten zonder dat ik eigenlijk trek heb, ik weet waar ik het voor doe. Ik denk steeds minder ‘oh ik ben zo moe, laat ik op de bank mijn Facebook nog eens hersenloos doorscrollen want meer dan dat lukt niet (en dan vervolgens te lang beneden blijven hangen)‘ maar ik denk ‘ik ben moe, ik moet op tijd naar bed voor de rust. Ik neem mijn sleepless baby op de rug en maak nog even een wandeling buiten en dan kunnen we beiden slapen‘. Ik sta er zelf verbaasd bij dat ik dit echt doe en denk! Het gaat nog niet elke dag zo goed, maar steeds meer!

Wie wil je zijn en hoe ziet dat eruit?

Focus je op het positieve. Bedenk welk doel je wilt bereiken. Bedenk wie je wilt zijn en hoe je wilt zijn! Hoe ziet dat eruit? Dat is je doel. Er zullen altijd mindere dagen zijn waarop je minder zult doen voor je doel. Dat is ok, je zult uitzien naar de dagen dat alles wel helemaal lukt. Vooral niet focussen op wat je allemaal niet zou moeten doen, maar denk aan wat je wel zou willen! En daar 100% voor gaan 🙂

Wat zijn mijn doelen?

Ik schreef vorige week mijn doel al (lees hier het hele bericht), maar ik wil sterk, fit en slank zijn. En ik wil energie hebben voor de dingen die ik doe. Zodat boodschappen doen een koekie is. Twee kinderen op de fiets met wind tegen, geen probleem. Even snel ergens naartoe racen, makkie. Dat ik zonder moeite mijn zoon van een jaar op mijn rug kan blijven dragen. Die wordt tenslotte ook niet lichter. Dat ik ’s avonds energie heb om het huis weer op orde te krijgen en dingen klaar te zetten voor de volgende dag, zodat de volgende dag ook alles weer gemakkelijker gaat. Dat ik meer energie heb om me te focussen en te concentreren op het schrijven en bloggen. Dat ik weer meer en frequenter kan bloggen, omdat ik die energie ergens moet laten 😉 Als ik daaraan denk, dan word ik enthousiast en dan sprint ik inderdaad weer naar de sportschool en kies zorgvuldig mijn maaltijden. Ik zie gewoon uit naar resultaat in wat ik graag wil zien!

2015-05-12T16:07:58+00:00

Over

Mijn leven in getallen: 31 jaar oud, 9 jaar getrouwd met Sebastiaan. Moeder van Keela (5), Judah (3) en Vanna (maart 2017). Niet perfect. Leert elke dag. Ik houd van grote dromen, nieuwe dingen, mooie mensen, lekker eten, persoonlijke ontwikkeling en uitdagingen.

2 Reacties

  1. Anna mei 13, 2015 om 8:41 am- Antwoorden

    Leuk geschreven Sharon! Ik merk dat ik nu, tijdens mijn zwangerschap ook steeds meer trek krijg in foute dingen, iets wat ik voorheen zelden nam. Ik merk ook dat ik daar nog eens extra moe van wordt. Tijd dus om een streep te zetten door de Bountys en andere lekkere dingen. De laatste 12 weken van mijn zwangerschap wil ik er alles aan doen om zo fit mogelijk te blijven tot het eind, zodat ik straks hopelijk snel kan herstellen en ook weer kan werken aan een fit, slank, maar bovenal een gezond lichaam!

  2. Wilma mei 25, 2015 om 10:33 am- Antwoorden

    Ik probeer ook af te vallen en merk inderdaad dat het een stuk beter gaat als je een gezonde instelling hebt. Dus sporten omdat je je er beter door gaat voelen en het gaaf is om nieuwe dingen te kunnen, vers eten omdat het goed voor je is en het leuk is om nieuwe recepten te ontdekken. Ik merk ook dat het goed is om kleding in de juiste maat te dragen. Dat is ook een punt waarop je door lief voor jezelf te zijn de juiste instelling bereikt om een gezond lichaam te krijgen.

Geef een reactie