Voorbereiding: voor de ouders van de kleine koks

Voorbereiding: voor de ouders van de kleine koks
oktober 5, 2018 sharon
In kleinekoks

Welkom bij de eerste les van Kleine Koks. Ik deel graag mijn kinderkooklessen met jullie. Ik nodig jullie van harte uit om de lessen eigen te maken, om het aan te passen aan je eigen situatie en hoe jij het passend ziet in jouw gezin (of met de kleinkinderen!).

Wil je de lessen van Kleine Koks gratis in je inbox ontvangen, en zo niks missen? Schrijf je hier in.

Er zijn een aantal basisregels die bij ons thuis gelden. Mijn kinderen kennen deze regels en het is belangrijk dat ze zich er altijd aan houden. Ik ben een strenge (maar wel met een glimlach) jufkok. Soms lijken de regels een beetje onnodig, maar in dit geval kies ik voor consequent zijn, zodat het makkelijk voor ze is wanneer het wél belangrijk is (bijvoorbeeld wanneer we met scherpe messen werken).

Elke les is als volgt opgebouwd bij ons thuis:

  1. Ik vertel wat we gaan doen.
  2. Ik leg het uit en laat het zien. We werken meestal aan de keukentafel. Ik geef tijdens de uitleg nog niets aan mijn kinderen. Het is de bedoeling dat ze opletten. Mocht er wel iets liggen, dan moet dat nog blijven liggen (geen spelen met messen dus). Tijdens het uitleggen is het handen op hun schoot.
  3. De kinderen doen mij na, aan de hand van mijn uitleg en regels. Ik let op dat het goed gaat.
  4. Hoe beter het gaat, hoe meer vrijheid er ontstaat. Als ze het kunnen, inclusief de veiligheidsregels, dan mogen ze het alleen doen.

Veiligheid. In de keuken komen we apparaten en gereedschap tegen dat gevaarlijk kan zijn als je niet weet hoe je ermee om moet gaan. Daarnaast is het slim om goede afspraken te maken en daar consequent in te zijn. Met een botermes hoef je niet superstreng te zijn, omdat het geen vingers kan afhakken. Maar, bij ons is een mes een mes. Een botermes is perfect om de regels van een mes te leren (omdat er niks kan gebeuren). Later leren ze met een scherp mes snijden, en het is een grote win wanneer ze de mesregels al heel goed kennen, omdat ze dat al geoefend hebben.

Voorbereiding. Het is slim om de les goed voor te bereiden. Dat je de tools heb klaarliggen en de boodschappen in huis. Je kunt van tevoren bedenken wat je wilt doen met een bepaalde skill en zorgen dat je alles in huis hebt om dit te doen. De andere optie is dat je het nog samen gaat halen (dat doen wij ook weleens), maar dan duurt het dus een heel stuk langer. Bij sommige ouders en sommige kinderen gaat dat af van de concentratie die ze later nodig hebben bij het koken.

Mindset. Kinderen leren koken is niet een vloeiend, perfect proces. Kinderen zijn professionele troepjesmakers. Ik wil niet dramatisch doen, maar elke keer wanneer we samen in de keuken bezig gaan, neem ik me voor: dit is geen me-time lekker kokkerellen. Dit is quality time, gezinstijd. Het wordt waarschijnlijk een troep, er gaat misschien iets kapot, en de kans is aanwezig dat mijn kinderen niet doen wat ik zeg. Dat is allemaal onderdeel van het leerproces en dat is ok.

Als ik met die mindset start, dan kan het alleen maar meevallen. Het idee is om de verwachtingen op nul te zetten. Daar ontstaan de meeste frustraties bij ouders, en op deze manier ontkracht je die. Als je niet bereid bent een troep te maken, etc, en je verwachtingen op nul te zetten, kies dan een ander moment. Het is ok als het niet altijd het moment is.

Zo, dat was de start. Klaar voor de eerste les 🙂

Comments (0)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*