Verschillende manieren voor het binnenkrijgen van magnesium

Magnesium is een heel belangrijk mineraal. Een tekort komt veel voor, terwijl het heel moeilijk is vast te stellen. Daarnaast vinden artsen natuurlijk niet zo snel dat er tekorten aanwezig zijn, dus het testen op een tekort kan wel, maar dat is niet ‘even bloedprikken’ waardoor het in praktijk nauwelijks gebeurt.

Gevolgen van een magnesiumtekort

Hoe dan ook, een tekort kan van alles doen. Voor mij het meest herkenbare symptoom is spierkramp. Hoewel ik wel vaker last had van spierkramp, had ik hiet tijdens de zwangerschap nog veel meer last van. Niet zo gek – je moet tenslotte je magnesiumvoorraad delen met je baby. Een tekort aan magnesium zorgt ervoor dat je spieren in kramp kunnen raken. Daarnaast kun je last hebben van slapeloosheid, migraine en zelfs gedragsziekten zoals ADHD en autisme worden (soms!!) gelinkt aan een magnesiumtekort. Mijn moeder heeft dankzij magnesiumsuppletie aanzienlijk minder last van migraine. Als je geïnteresseerd bent in magnesium en de gevolgen van een magnesiumtekort is het boek Magnesium, de oplossing een aanrader om te lezen. Of kijk hier de review van het boek, waar ik wat meer uitleg over de gevolgen van een magnesiumtekort.

Bekkenbodem

Ik schreef al eerder dat ik ook nu veel baat heb bij een flinke dosis magnesium. Vanwege mijn verzakte bekkenbodem, waar ik erg veel last van heb gehad, heb ik mijn inname echt omhoog geschroefd en de verschillen zijn zeer duidelijk merkbaar. Ik ben van met pijn opstaan en nauwelijks iets kunnen doen naar (meestal) pijnloos de dag door kunnen komen gegaan. Natuurlijk als ik een drukke dag heb, dan voel ik dat. Maar het is prettig dat je gewoon pijnvrij boodschappen kunt doen, een wandeling kunt maken, dat soort dingen.

Magnesium voor zwangeren

Ook wordt magnesium aangeraden bij ochtendmisselijkheid. In het boek dat ik zojuist al noemde wordt uitgelegd hoe essentieel een goede voorraad magnesium is voor zwangere vrouwen. Zowel de vrouwen als de baby’s hebben echt voldoende magnesium nodig. De schrijfster is een Franse kinderarts en vindt het ondenkbaar dat magnesium niet standaard wordt aangeraden voor zwangeren.

Magnesium voor kinderen

Ook voor kinderen kan het een zinvolle aanvulling zijn, sowieso is het goed om te letten dat je voedingsmiddelen eet waar magnesium in zitten. Ik merk dat mijn dochter rustiger slaapt wanneer ik let op die magnesiuminname.

Magnesium in voeding

Magnesium kun je op meerdere manieren in je lichaam krijgen. De eerste is natuurlijk je voeding. Magnesium zit in chocolade (cacao), banaan, amandelen, bladgroen, avocado, bonen, yoghurt en eiwit. Niet de meest vervelende voedingsmiddelen. Toen ik tijdens mijn eerste zwangerschap ontdekte dat magnesium hielp, ben ik direct handjes gebrande amandelen gaan eten en de kramp is per direct verdwenen.

Magnesium in supplementen

Magnesium werkt goed met vitamine B6. Daarom zit in sommige supplementen ook B6. Daarnaast worden magnesiumnitraat, magnesiumglutamaat en magnesiumaspartaam te vermijden, vanwege de bijwerkingen. Deze vormen zitten vaak in de goedkopere supplementen. Wat wel kan is bijvoorbeeld: oxide, chloride, carbonaat, sulfaat, citraat, glycinaat of andere organische vormen. Ik neem zelf een poeder die samenwerkt met andere aanwezige vitaminen in de poeder. Daarnaast zitten er geen rare stoffen in en is het gezoet met stevia. Mijn dochter lust deze ook, voor als ik haar wat extra magnesium wil geven. De poeder die ik gebruik is van Metarelax – de sachets dus. Sommigen mensen krijgen darmklachten van magnesiumsuppletie, maar volgens mij is dat vooral met de goedkope magnesiumvarianten.

Magnesium via de huid

Magnesium is ook heel goed opneembaar via de huid. Ik lees dat het goed is voor eczeem en psoriasis e.d. maar daar heb ik persoonlijk geen ervaring mee. Voornamelijk Zechsal biedt producten aan waarbij je magnesium via je huid kunt opnemen. Ik heb de olie geprobeerd, maar ik vind het geen prettig gevoel op mijn huid en mijn dochter ook niet. Als je het opsmeert voel je het zitten (ofzo) en dat hoeft voor mij niet. Wel hebben we nu de magnesium badzout, wat je -uiteraard- in bad kunt doen. Ik doe het in het badje van de kleine meid en zelf neem ik weleens een voetenbad. Wij hebben geen ligbad voor volwassenen, dus dat gaat helaas niet op, vandaar dat ik me moet beperken tot het voetenbad. Maar ook dit is een hele prettige manier om extra magnesium binnen te krijgen!

2014-03-05T12:40:14+00:00

Over

Mijn leven in getallen: 31 jaar oud, 9 jaar getrouwd met Sebastiaan. Moeder van Keela (5), Judah (3) en Vanna (maart 2017). Niet perfect. Leert elke dag. Ik houd van grote dromen, nieuwe dingen, mooie mensen, lekker eten, persoonlijke ontwikkeling en uitdagingen.

3 Reacties

  1. Miranda maart 6, 2014 om 11:12 am- Antwoorden

    Stomme vraag misschien, maar waarom gebrande amandelen?

    • sharon maart 6, 2014 om 8:37 pm- Antwoorden

      Haha goeie vraag, rauw kan ook, ik dacht meer aan gebrand omdat als je er last van hebt je wel echt flink amandelen nodig hebt als je voldoende wilt binnenkrijgen qua magnesium. En gebrand en gezouten vind ik dan lekkerder en ook fijner wat betreft fytinezuur. Maar – je hebt gelijk – rauw kan ook 🙂 xx

  2. gea maart 6, 2014 om 12:32 pm- Antwoorden

    hallo.
    dank voor(al) je artikel.
    in amandelen zit toch ook veel magnesium? dan kan je met deze olie insmeren. zechsal olie is idd niet ideaal.
    groet
    gea

Geef een reactie