Review Veggie Kidz – snel, simpel en gezond koken & bakken voor je kinderen

IMG_1787“Wij (en onze kids!) zijn vergeten hoe magisch eten eigenlijk is. Je eet een appel en binnen een paar uur tijd wordt die onderdeel van jouw cellen. Hij wordt jou. Dat is pure tovenarij.”
Kyra de Vreeze blz.5
Speciaal voor degezondemama mag ik het nieuwe kookboek Veggie Kidz van Monique Jansse & Eef Ouwehand met tips van Kyra de Vreeze reviewen. Gezien de auteurs was mijn verwachting van het boek hoog en gelukkig is de verwachting uitgekomen 😀

Inspiratie!

Het boek probeert je zeker niet te overtuigen van vegetarisch eten, maar geeft veel inspiratie om van de aardappels/groente/vleestraditie af te komen en geeft makkelijke recepten en tips voor meer groente (al dan niet op je vlees- en visloze dagen). En dat niet alleen voor het diner, maar ook voor het ontbijt, de lunch, toetjes, tussendoortjes en traktaties.

IMG_1789

Mooie vormgeving en handige info

Veggie Kidz is mooi vormgegeven met heldere, duidelijke foto’s en veel gebruik van kleuren in de lay-out. Voor de 42 recepten komen eerst vijf informatieve hoofdstukken over gezonde, bewuste (op)voeding, kinderkwalen, de voedingsmiddelen top 50 en een voorraadlijstje.

De recepten zijn mooi gerangschikt en worden telkens geïntroduceerd met een anekdote van een van de auteurs, wat het samen met de familiefoto’s ook een persoonlijk boek maakt.

Snel aan de slag!

IMG_1791Ik ga snel een van de heerlijk uitziende recepten maken. Zoals bijvoorbeeld voor de lunch de gezonde tosti met spinazie of de omelet met groente (o.a. boerenkool), of een van de heerlijke soepen als de zomerse komkommersoep. De romige courgettesoep die boordevol groene groentes zit, heb ik al gemaakt. Was erg lekker, ook met de extra zongedroogde tomaatjes die ik er als topping bij had gedaan. Zeker ga ik ook de fruitmandala maken, want zeg nou zelf, dat ziet er toch veel aantrekkelijker uit dan een bak met gesneden fruit… 😀

IMG_1788       IMG_1790

Handige tips!

Bij elk recept staan er ook tips van Kyra. Zoals deze bij Het gezondste ijs ter wereld:
Eet het ijs niet onmiddellijk na de maaltijd, maar wacht een halfuur. Om goed te kunnen verteren en verbranden is het nodig het spijsverteringsvuur hoog te houden. Door ijs na een warme maaltijd te eten, doof je als het ware het vuur en kan je kind de voedingsstoffen die zijn ten bevat niet optimaal gebruiken.

IMG_0031_2

IMG_0030_2

Al met al grotendeels gemakkelijke recepten die denk ik bij veel kinderen (en hun ouders) in de smaak zullen vallen. Persoonlijk vind ik wel dat er bij de dinerrecepten in verhouding weinig groentes per gerecht gebruikt worden. Voor velen is dit toch hét groentemoment van de dag en de meeste recepten halen zelfs de “norm” van het voedingscentrum van 200gr per persoon niet. Belangrijk is dus om te proberen om ook gedurende de rest van de dag op een andere manier extra groente te eten. Maar met de variatie aan recepten uit dit boek moet dát geen probleem (meer) zijn 😉

VEGGIEKIDZ-A4-webKijk voor meer informatie of om het boek à €17,99 te bestellen op www.veggiekidz.nl

2014-06-19T10:00:29+00:00

Over

Ik ben getrouwd en ben de trotse moeder van een zoon ('06) en dochter ('09). I ❤ BIO, ECO, PUUR, VEGA, Slowjuicen, dehydrator. Geen suiker/E-nrs/zuivel/geraffineerde koolhydraten. Altijd nieuws-/leergierig. Ik blog vooral recepten ;-)

Geef een reactie