Overal snotneuzen! Verkoudheid bestrijden en voorkomen

gembertheeMijn dochter van 2 loopt hier met een snotneus. Het is soms best grappig. Ze slaapt er gelukkig niet slechter om, dat scheelt. Maar de vorige keer dat ze verkouden was, was het lente denk ik, ik weet het niet meer precies. Maar ze is nu alweer en stukje ouder en die ontwikkeling vind ik zo leuk. Nu komt ze zelf ‘mama, neusje!’. Dat woord hoor ik heel vaak nu, neusje. Dan moet ik haar neus schoonmaken. Ze is nu weer aan de beterende hand, dus soms is die neus gewoon schoon, maar ze kan er echt op staan dat ik ‘m toch schoonmaak. Hihi.

Wat kun je gebruiken om het lichaam te helpen?

  • onbewerkte extra vierge kokosnootolie: werkt ontstekingsremmend, antiviraal, antischimmel en antibacterieel. Smeer het bijvoorbeeld op een rijstwafel en verwerk het in je smoothie
  • groene smoothie: neem je rauwe groenten. Ik maak er graag eentje met banaan, een bosje peterselie, boerenkool en kokosnootolie (gesmolten au bain-marie) en het liefst nog met wat kokosmelk en kokoswater.
  • serveer voldoende voedingsstoffen aan je gezin 🙂
  • als je het nodig vindt kun je supplementen nemen (probiotica of vitamine c, wederom in de smoothie bijvoorbeeld)
  • afgekoelde gemberthee met citroen en honing (zie recept)
  • als een smoothie niet werkt, kun je ook soep eten, dat werkt hier wel goed! Ze slurpt ’t zo naar binnen 🙂 Echt een succes!!

Let voor de weerstand vooral op de volgende vitaminen

  • vitamine c: boerenkool, peterselie, broccoli, spruiten, bloemkool, knoflook en citrusvruchten
  • vitamine d: de zon! Die hebben we hier dus niet echt in de winter, niet voldoende in elk geval. Al heb ik wel eens gehoord dat wintergroenten ook vitamine d bevatten, in kleine hoeveelheden. Extra reden om te kiezen voor wintergroenten. Maar voor een goede voorraad kun je toch kijken voor een supplement.
  • zink: rood vlees, eieren, noten, pitten en zaden
  • selenium: vis, eidooiers, noten (vooral paranoten!)
  • probiotica: als supplement én door rauwe groenten en veel groenten in het algemeen te nemen
  • levertraan en goede vetten: ik hoor deze vaak voorbij komen. Ik ben overtuigd van de goede vetten die in hennepzaad en lijnzaad zitten, deze verwerk ik vaak in mijn smoothie. Levertraan is daar nog een stapje bovenop, maar hier moet ik me nog even op inlezen 🙂

Mijn dochter heeft de eigenschap om minder te eten bij verkoudheid en ik krijg de meeste dingen dus niet echt naar binnen. Ik probeer het wel hoor 🙂 Meestal helpt het als ik het voor mezelf maak, en zij komt ‘happies’ nemen. Of slokkies. Dan krijgt ze in elk geval iets binnen! 😉

2013-10-11T14:40:47+00:00

Over

Mijn leven in getallen: 31 jaar oud, 9 jaar getrouwd met Sebastiaan. Moeder van Keela (5), Judah (3) en Vanna (maart 2017). Niet perfect. Leert elke dag. Ik houd van grote dromen, nieuwe dingen, mooie mensen, lekker eten, persoonlijke ontwikkeling en uitdagingen.

Geef een reactie