Naar school met 10 boterhammen voor lunch – hoe kan dat anders?

boterhammenOnlangs kwam mijn fascinatie voor boterhammen weer de kop op, toen ik tijdens het 1e trimester van mijn zwangerschap dacht dat ik dat nodig had om niet misselijk te worden. Heel irritant was dat. Ik ben niet 100% zonder brood normaal gesproken, maar dit was echt andere koek. Elk uur moest ik een nieuwe lading hebben. Ik zag mezelf al als walrus door het leven gaan zo in het nieuwe jaar. Gelukkig ging ik over op eiwitten, die alle rust in de tent weer terugbrachten. Dus ik heb hoop op een zwangerschap zonder walrus-look.

10 boterhammen mee voor lunch

Ik kreeg een vraag – en hoor wel vaker – dat gezinsleden 10 boterhammen mee naar school nemen en hongerig thuis komen. In dit geval was het een tiener, maar het kan net zo goed een manlief van iemand zijn, of misschien heb je het zelf. Maar tieners en manliefjes nemen meestal geen salades, soepjes en andere voedingswaren mee die in de categorie ‘health freak food’ vallen. Zeker niet als ze niet wild worden van groenten.

Maken wat ze lekker vinden

Wat kun je dan doen? Ik heb weinig ervaring met het meegeven van eten aan tieners. Ik heb een man, maar die is niet bang voor salades, groenten, soep en dergelijke. Maar wel vind ik het heel leuk en erg belangrijk om dingen te maken die hij oprecht heel lekker vindt. En daar doe ik dan graag een beetje extra moeite voor. Of soms niet, zo vindt hij bijvoorbeeld een broodje hamburger heel lekker. Dat is heel simpel šŸ˜‰

Relaaax…

Maar ik denk dat daar wel de kern ligt. Je kent je man of je tiener en je weet wat ze lekker vinden. Je kunt ook gewoon overleggen. En een beetje uitproberen. Oh, en meestal stapje voor stapje. Geen wilde mama health freak plannen, gewoon rustig, ontspannen, slikken wanneer je meekrijgt dat iets ‘goor’ is terwijl je daar je best voor doet. En willen ze niet, dan willen ze niet. Ze kunnen zelf verantwoording nemen, die leeftijd hebben ze. Ze kunnen nee zeggen en de lunch weggooien. Dat heeft geen zin. Wel kun je uitleggen dat alleen brood niet heel gezond is en dat het beter is om ook andere dingen te eten. Als ze het zelf ook vervelend vinden dat ze zo snel weer honger hebben, zijn ze wellicht eerder geneigd er zelf ook iets aan te willen doen.

Koolhydraten, vetten en eiwitten

Dan is er nog een ander belangrijk punt. Wat ik ook tijdens die zwangerschap weer had. Wanneer je zin hebt in brood, wil je eigenlijk misschien wel eiwitten. Eiwitten verzadigen beter en langer, zeker in combinatie met koolhydraten en vetten. Het zorgt er dus voor dat je minder snel weer trek hebt en misschien ook minder veel eet.

Zoek naar andere lekkere dingen!

Als je niet wild enthousiast wordt van soep en salade, kun je misschien gewoon eens proberen het aantal boterhammen te halveren en andere dingen mee te geven. Denk aan pannenkoeken, wafels, brood gemaakt van amandelmeel (banaanbrood bijvoorbeeld), muffins van amandelmeel of kokosmeel, mueslirepen, snackballetjes, avocado’s, gekookt ei, gerookte zalm, noten, studentenhaver. Bij alles wat je bedenkt ga je na of er ook vetten/eiwitten in zitten en of de persoon in kwestie het ook daadwerkelijk lekker zou vinden. Je hoeft niet per se groenten te geven als ‘gezonde optie’, maar er bestaan veel alternatieven naast brood. Ook kun je bedenken wat je precies op de boterhammen doet, geen zoetigheid bijvoorbeeld, maar hartig en lekker dik belegd. Sandwiches met van alles en nog wat ertussen kan ook goed šŸ™‚

Of wat dacht je van dat zware zelfgebakken brood, in plaats van dat supermarkt gistbrood dat ongeveer smelt in je mond…?

Nu ben ik niet echt ervaren, maar zijn er mama’s die goede tips hebben voor de gezinsleden die 10 boterhammen voor lunch eten?

2013-12-13T13:34:11+00:00

Over

Mijn leven in getallen: 31 jaar oud, 9 jaar getrouwd met Sebastiaan. Moeder van Keela (5), Judah (3) en Vanna (maart 2017). Niet perfect. Leert elke dag. Ik houd van grote dromen, nieuwe dingen, mooie mensen, lekker eten, persoonlijke ontwikkeling en uitdagingen.

2 Reacties

  1. Susan december 20, 2013 om 8:57 pm- Antwoorden

    haha ik ben zelf ervaringsdeskundige. Als tiener at ik ’s morgens 4 boterhammen, nam ik er 12 mee naar school (naast mijn fruit). Uit school thee met peperkoek. Dan 2 borden avondeten met altijd veel pasta, rijst of aardappels. zo’n 30-60 minuten na het eten echt alweer honger: dus nog maar een halve liter yoghurt met muesli… (detail: ik at weinig vetten, dus geen boter op brood en geen jus oid bij de aardappels).

    Tja geen wonder he dat er op mijn 20ste een overgevoeligheid voor koolhydraten uit de test kwam šŸ˜‰

  2. Anne juli 30, 2014 om 3:48 pm- Antwoorden

    Ik geef mijn vriend op dit moment meestal 6 boterhammen met vleeswaren mee naar zijn werk en ik zou dit graag om willen gooien. Nu wil hij wel graag brood, maar wat kan ik erop doen wat niet zo bewerkt is als ham of salami?

Geef een reactie