‘Mag ze een snoepje?’ vraagt de wc juffrouw / kassajuffrouw / op straat

spekjesNu mijn dochter zindelijk is buiten de deur, komen we wel eens in wat wc’s. Heel gezellig (haha). Dat was vroeger ongetwijfeld veel goedkoper, nu betaal ik overal 30-50 cent omdat mijn dochter een pipi moet doen. Anyway, ben allang blij op dat moment dat die wc er is en ik ben ook blij dat mijn dochter zindelijk is. Nieuw voor mij is dat elke wc juffrouw zo’n gigantische spekjespot heeft. ‘Mag ze een snoepje?’. Eerlijk gezegd ben ik blij dat ze dat woord niet kent. Ik kende al die kassajuffrouwtjes die ook snoepjes hebben staan. Of mensen die dingen op straat uitdelen. ‘Maar zij wil toch wel een stukje taart’? als reactie op mijn ‘nee, bedankt’. Het moet niet gekker worden.

Het geheugen van die kleintjes

Ik heb nog nooit iets aangenomen en mijn dochter is nog net te klein om het proces – de onderhandeling – die zich nu nog boven haar hoofd afspeelt, te begrijpen. Dat duurt niet lang meer. Laatst kreeg ze rozijntjes bij de notenkraam op de markt en dat weet ze nu. Zo grappig wanneer mensen beweren dat kleine kindjes niet zoveel kunnen onthouden. Ja, tuurlijk. Ze hebben het geheugen van een olifant. Bij onze biowinkel waar we erg vaak komen, krijgt ze soms een banaan of een mandarijn. Of druifjes, in de zomer. Elke keer wanneer ze een medewerker tegenkomt, vraagt ze er nu ook om. Naan? Nijntje? Duif? Eten? (vertaling: banaan? Mandarijntje? Druif? Dadels?). Ik schaam me nergens meer voor. 😉

Ik ben echt raar joh!

Als ik na ga hoe vaak ik zeg: ‘nee, bedankt’, dan is dat best vaak. Je kan gerust drie winkels te pakken hebben. Of een wc. Of twee. Er is niets tegen te doen, het is de normaalste zaak van de wereld om je kind snoep, koek en taart te geven. Croissantjes, ijsjes, Fristi, het hoort er allemaal bij. Dat het in feite hetzelfde effect heeft op het lichaam als een shotje bier (of iets dergelijks), dat weet niemand. En als ik dát zou geven, zouden mensen heel erg gek kijken. Ik kijk gek van die kilo’s suiker die mijn dochter wordt aangeboden. Dat ik wél weet hoe ongezond het is en ik graag deze hele bizarre, ongezonde, bijna irritante poppenkast zo lang mogelijk uitstel, dat is raar. Ik doe moeilijk. Ik ben degene die overdreven doet. Af en toe moet toch best kunnen? Ja, ik vind dat die kinderen van 2 ook wel af en toe een biertje, kopje koffie of een hijsje van een sigaret mogen. Ik bedoel, één keertje is heus niet schadelijk! Daar is nog nooit iemand aan dood gegaan! Arm kind van mij 😉

Water bij de wijn?

Voor de duidelijkheid, mijn dochter krijgt geen koffie, geen alcohol, geen sigaret, geen joint, geen hard drugs en geen geraffineerde suiker. En ja, geraffineerde suiker hoort thuis in dit rijtje. Het is grote onzin wanneer je denkt dat het allemaal wel meevalt met die suiker. Ik denk dat het verslavender is dan koffie en alcohol. En het werkt heel sneaky. Het is ontzettend slecht voor je, het breekt je lichaam af. Maar laten we vooral die kleine, groeiende lichaampjes volstoppen. Begrijp me niet verkeerd, iedereen moet doen waar ze zichzelf prettig bij voelen. Je zult me nooit verafschuwd zien kijken naar een moeder die haar kind taart en Fristi voert. Ik begrijp dat dat een keuze is waar ik niks mee te maken heb en iedereen is vrij in het maken van eigen keuzes. Maar ik vind het verdrietig dat ik straks, wanneer mijn dochter ouder is, dingen moet gaan toelaten ‘zodat ze niet buiten de groep valt‘ en ‘zodat ze niet vervreemd‘. Ik moet dat doen, omdat de gehele maatschappij vindt dat dat normaal is. Ik ben niet vrij in mijn keuze, behalve als ik dat ten koste wil laten gaan van mijn dochter. En dat wil ik niet. Dus die water bij de wijn komt er ooit.

Ik geniet nog maar even van mijn ‘nee, bedankt’ opmerking. Nu is het nog makkelijk 😉

2013-12-13T13:29:30+00:00

Over

Mijn leven in getallen: 31 jaar oud, 9 jaar getrouwd met Sebastiaan. Moeder van Keela (5), Judah (3) en Vanna (maart 2017). Niet perfect. Leert elke dag. Ik houd van grote dromen, nieuwe dingen, mooie mensen, lekker eten, persoonlijke ontwikkeling en uitdagingen.

36 Reacties

  1. Paulien december 17, 2013 om 7:56 pm- Antwoorden

    Heel herkenbaar! Ik verbaas me ook echt over hoe vaak ik ‘nee, bedankt!’ zeg. En realiseer me ook hoe fijn het is dat ik dat nu nog kan zeggen zonder dat kindjelief commentaar levert. Hij accepteert nu nog gewoon hoe het is (hij is net drie). Maar bizar hè, wat aan kinderen voorgehouden wordt, alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Succes!

    Groetjes,
    Paulien

    • sharon december 17, 2013 om 8:05 pm- Antwoorden

      Haha dankjewel, jij ook!!

  2. Aukje december 17, 2013 om 8:23 pm- Antwoorden

    Ik zeg ook altijd ‘nee’, en ben blij dat we het lang hebben kunnen volhouden. Maar na de vakantie gaat hij naar de basisschool. Op school mogen ze geen snoep mee, maar na schooltijd bij vriendjes spelen… Ik moet het maar loslaten, maar vind het heel jammer.

  3. Zsofie december 17, 2013 om 10:45 pm- Antwoorden

    Hoi Sharon,

    Ik lees met veel interesse je blog. Helaas leven we niet op een eiland waar alles uit gezonde keuzes bestaat. Je kindje gaat ongetwijfeld eerder of later geraffineerd suiker binnenkrijgen en een ijsje eten op schoolkamp. Wat belangrijk is dat ze geen fobie gaat ontwikkelen en geen paniek aanval krijgt als ze een stukje chocola in haar keel heeft. Ook dat ze zich niet buitengesloten gaat voelen in de klas of groep van vriendjes. Het zal niet fijn zijn voor haar sociale ontwikkeling. Dan is de vraag, en beetje suiker binnenkrijgen of stress ervaren omdat ze zich niet goed voelt in een groep. Ik ben benieuwd wat je op vakantie doet. Laat je de steekproducten van een land niet proeven? Eten is een onderdeel van een cultuur, proven mag, met maten. Net als in een geloof, extremiteit is niet goed voor de psyche. Het gevoel van, ik mag zoveeeeeeel niet is niet goed voor de ontwikkeling (behalve als iemand allergie heeft). Ik heb twee kinderen die alle groente en fruit eten, zalm, olijven enz. doordeweeks toetjes als gedroogde fruit en bio wafeltjes.af en toe bak ik pannenkoek met amandelmelk en ze mogen ook bio notenpasta op. Op vakantie gaan we samen proeven en bij oma mogen ze een lekker stuk appeltaart. Balans is mijn sleutelwoord thuis en ook in mijn psychologiepraktijk. Dat je nee zegt tegen snoepen bij de wc juf is prima, maar altijd nee zeggen tegen alle snoep en koek vind ik geen goede optie.

    • sharon december 17, 2013 om 11:56 pm- Antwoorden

      Hai Zsofie, bedankt voor je reactie. Ik krijg alleen niet echt het idee dat je de nuance eruit haalt dat mijn dochter 2 is en geen 5, daarnaast heb je het laatste gedeelte misschien niet gelezen? Waarin ik duidelijk schrijf dat het straks niet meer kan, hoe graag ik het zou willen. Want ja, ik vind dat balen, en dat mag ik.

      En echt, een paniekaanval van een stuk chocolade? Er bestaat voldoende verantwoorde chocolade, zonder geraffineerde suiker, ik maak het zelfs zelf, maar het wordt ook verkocht. Hoe dan ook, mijn dochter vindt chocolade niet lekker. Je zult het wel algemeen bedoelen, maar het is lichtelijk overdreven.

      Verder, echt, sociale ontwikkeling, vakanties, er zitten veel aannames in je reactie die ik niet beschrijf. Blijkbaar is de keuze: of stress ervaren in de groep, of suiker eten. Dit is precies wat ik bedoel met de denkwijze van de huidige maatschappij. Ik hoop ten zeerste dat tegen die tijd mijn dochter heel wat zelfverzekerder is dan stress ervaren wanneer ze iets anders doet dan de rest. Nu in elk geval wel. Wij leven niet in een ‘ik mag zoveeeeeel niet’ wereld. Daar denk ik geen moment over na en zo denkt mijn dochter ook niet. Mijn dochter is juist erg vrij in wat zij denkt dat ze allemaal mag.

      En natuurlijk kun je je kind af en toe snoep geven, maar ik kies ervoor haar dit niet aan te leren zodat ik niet over elk snoepje een strijd hoef te voeren, omdat ze 2 is en nog niet alles kan begrijpen. Overigens vind ik niet dat ouders van kinderen die af en toe snoep krijgen kunnen weten hoe het is hoe je kind is wanneer ze geen snoep krijgen. Mensen denken direct dat ze sociaal een beetje koekkoek is en kwijlt zodra iemand een lolly pakt. Dat gebeurt niet, want ze weet niet wat een lolly is. Ze vraagt er ook niet om. Ze wijst er ook niet naar. Ze kijkt er letterlijk niet eens naar.

      http://www.degezondemama.nl/kinderen/af-en-toe-wat-snoep-dat-kan-toch-best/ http://www.degezondemama.nl/kinderen/gezond-suikervrij-eten-voor-kinderen-leidt-tot-eetbuien/

      Ik ben totaal het tegenovergestelde van het dwangmatige gezonde eten en haar groei vind ik belangrijker dan gezond eten. Vaak blijkt he echter gewoon (nog) niet nodig te zijn. Dus waarom zou ik het dan doen? http://www.degezondemama.nl/kinderen/het-eerste-suikerijsje-van-mijn-dochter/

      Ik hoop dat ik de nuance nu beter uitleg.

      groetjes!

      • Zsofie december 18, 2013 om 10:39 pm- Antwoorden

        Beste Sharon,

        Dank je wel voor je uitgebreide reactie. Zodra je kindje snoep gaat krijgen of een stuk taart als tractatie (of pepernootjes van Sinterklaas) ga je balen. Dit gevoel gaat ze meenemen. Ze gaat het van jou leren! Dat een koekje eten mag niet, het is erg slecht en mama wordt er droevig van. Het is een verkeerde, negatieve, slechte associatie. Kinderen mogen van een stukje melkchocola genieten. Als suiker inname beperkt blijft schaadt de gezondheid niet. Sorry ik kan jou kort door de bocht aannames niet serieus nemen (100 % suikervrij is noodzakelijk voor gezond leven enz.). Dat moeders weten niet wat ze aan hun kinderen geven? Ja, velen wel! Succes met je blog, ik lees liever discussies waar wetenschappelijke kennis ook een rol speelt. groetjes, Zsofie

        • sharon december 18, 2013 om 11:02 pm- Antwoorden

          Hai Zsofie, prima!

          Ik word eerlijk gezegd een beetje moe dat nu een compleet onbekend persoon opeens weet wat mijn gevoelens zijn op het moment dat mijn kind een snoepje krijgt. Het moet niet gekker worden! Dat is pas een talent…

          Ik vind het balen dat de maatschappij zo is dat ik haar straks snoep moet geven, dit is een algemene opmerking. Ik hoef geen tranen te bedwingen wanneer ze een pepernoot krijgt. Je aannames slaan de plank mis – 100% suikervrij noodzakelijk voor een gezond leven? De kans is aanwezig dat ik een beter beeld heb wat 100% suikervrij inhoudt en je zult me dat zeker nooit horen zeggen. Dit bedenk je er echt helemaal zelf bij.

          Geniet lekker van je melkchocolade. Maar laten we iedereen gewoon vrijlaten in waar ze van genieten. Doe ik ook.

  4. Zsofie december 17, 2013 om 10:50 pm- Antwoorden

    Ik was nog even iets vergeten te vragen…zou je de wetenschappelijke artikelen (of links) naar mij zou kunnen sturen die je hebt gebruikt voor de vergelijking van een croissant met een glas bier/kopje koffie? Ik ben benieuwd! Alvast bedankt!

    • sharon december 17, 2013 om 11:58 pm- Antwoorden

      ik beschrijf kort door de bocht dat zowel suiker als koffie en alcohol een bepaald opwekkend effect in je lichaam hebben en verslavend zijn. groetjes!

  5. Zsofie december 17, 2013 om 10:57 pm- Antwoorden

    Even mijn laatste opmerking, ik raad je aan met een diëtiste of voedingsdeskundige te spreken (die niet met de schijf van 5 werkt…). Het is namelijk geen ramp als iemand paar gram suiker per week binnenkrijgt. Vergelijk je de suikergehalte van de bier met een croissant? Dat kan, maar het hele opname van het lichaam is anders omdat er niet alleen suiker in zit.

    Je zegt dat iedereen mag doen wat die wil. In de tussentijd zeg je dat moeders die een stuk taart aan hun kind geven zijn net zo schuldig als moeders die alcohol geven. Het is helemaal niet waar.

    • sharon december 18, 2013 om 12:07 am- Antwoorden

      Het gaat mij niet om de ramp. Ik schrijf niks vanuit een panisch, paniekerig hart. Ik begrijp ook wel dat er geen drama’s zijn. Dat is helemaal niet het punt. Het gaat mij om de gewoonte die ik mijn dochter aanleer (of juist niet dus) en waarom zou ik haar leren wat een lolly of een winegum is, als dat niet nodig is? Ik vergelijk geen suikergehaltes, ik vergelijk het opwekkende effect en de verslavingsfactor die zowel bij alcohol als (lege) koolhydraten aanwezig is.

      Suiker is wel degelijk enorm verslavend. Natuurlijk is een vergelijking kort door de bocht, maar suiker heeft een dramatische werking op de lever – alcohol toevallig ook. Er zijn veel overeenkomsten. Ik maak het gewoon niet mooier dan het is, alleen maar omdat het ene geaccepteerd is en het andere niet. Vroeger was het wel normaal om kinderen een slokje alcohol te geven. Slapen ze lekker van. Waarschijnlijk als je toen zei dat dat zeer ongezond en slecht was, zal er ook wel wat weerstand zijn geweest.

      Om nu te zeggen dat ik moeders daarvan beschuldig, nee, want ik weet dat zij geen idee hebben van wat ze doen. Hoe kan iemand dan schuldig zijn? Zo kijk ik er tegen aan. Misschien zien andere mensen dat anders, maar ik ben oprecht wanneer ik schrijf dat ik iedereen vrij laat in hun eigen keuzes. Ik kan me er echt niet druk om maken, dat zijn andermans problemen en zorgen.

      http://voedzo.nl/geen-suiker/interessante-lezing-over-suiker-sugar-the-bitter-truth/

  6. Mariet december 17, 2013 om 11:07 pm- Antwoorden

    Dit is wel een mooi bijpassend filmpje.
    Hoop dat t zo lukt

    http://youtu.be/EFlnlGx0B5U

    • sharon december 18, 2013 om 11:52 pm- Antwoorden

      haha net gekeken, cool! Nice!! thanks! 🙂

  7. Esther december 18, 2013 om 1:19 am- Antwoorden

    Heel herkenbaar helaas. Ik kan er ook niet aan wennen dat vreemden het normaal vinden om mijn kind van nog geen twee snoep of koek aan te bieden. Ons huis is zeker niet suikervrij en misschien worden we dit ook wel nooit maar ik dacht echt dat met een beetje gezond verstand je kleine kinderen geen snoep geeft. Maar zolang ze op het KDV je kind ontbijtkoek willen geven en patat en poffertjes op het menu staan in de feestweek van de KDV-juffen is er nog een lange weg te gaan.

    Het is toch bizar dat je kinderen wil introduceren aan producten waar zoveel volwassenen hun overgewicht aan hebben te danken?! Laat staan alle negatieve effecten op de gezondheid waar ik steeds meer het besef van krijg.

    p.s. Interessant hoe je ingaat op de reactie van Zsofie. Twijfel nog of ik dit nu zonde van jouw tijd vindt of juist een strakke actie.

    • sharon december 18, 2013 om 8:48 am- Antwoorden

      ja precies, vind ik ook! heel bizar!

      Wat betreft die reactie, ik hoop altijd te bereiken dat de nuance duidelijk genoeg aanwezig is, in dit blog heb ik er niet voldoende aandacht aan besteed. Ik zou beter moeten weten, want ik weet inmiddels wat dit onderwerp bij mensen los maakt 🙂 hihi. Voor vaste lezers natuurlijk geen probleem, maar ik begrijp wel dat het wat vreemd over kan komen als je de andere blogs niet kent 🙂

  8. Des december 18, 2013 om 8:28 am- Antwoorden

    Ik vind dit een heel mooi goed stukje. Goed beschreven voor andere moeders; met een totaal niet oordelende toon!

    Mjin zoontje is nu 10 maanden en ik probeer hem ook zo min mogelijk suiker te geven. Ik zeg expres: zo min mogelijk, want als ik zeg: helemaal geen suikers dan weet ik nu al realistisch gezien dat dat moeilijk gaat worden. Ik weiger hem alleen iets te geven om met iets mee te doen omdat het anders “zielig ” voor hem is, want iedereen doet het. Lijkt me wel een helse klus, maar ik hoop dat ik mijn motieven in ieder geval aan mijn eigen kind goed kan uitleggen.

    • sharon december 18, 2013 om 8:49 am- Antwoorden

      Dankjewel! 😀 En succes 🙂

  9. Lydia december 18, 2013 om 8:32 am- Antwoorden

    Hoi Sharon,

    Super, wat je schrijft! Helemaal mee eens. Suiker is hardstikke verslavend en al helemaal niet goed voor kleintjes die midden in hun groei zitten. Ik ben zelf als kind ‘suikerloos’ opgevoed en achteraf gezien vind ik dat ik mazzel heb gehad met zo’n moeder als die ik heb. Natuurlijk was het niet altijd even leuk om als 7 jarige te zien dat je buurmeisje wel snoep krijgt en ik niet, maar gelukkig zijn er veel alternatieven. Ik weet dat ik een supergezonde start heb gehad en dat ga ik zeker voortzetten met het voeden van mijn eigen kindje.

    Groetjes Lydia

    • sharon december 18, 2013 om 8:49 am- Antwoorden

      Hai! Grappig om het eens vanuit deze hoek te horen – en wat geweldig dat je het zelf voortzet. Dan is er in elk geval iets goed gegaan 😉 xx

  10. Anne december 18, 2013 om 10:00 am- Antwoorden

    Ik twijfelde of ik zou reageren, ik heb eerder een opmerking geplaatst bij een vergelijkbaar stukje van Diana. Ik lees dit log vooral omdat ik de stukken over opvoeden interessant vind en het ook leuk vind om te lezen andere mama’s het aanpakken. Vaak zie ik ook veel voorbij komen waar ik het niet mee eens ben en dan gaat het meestal over voeding. Ik denk dan, ‘laat maar’, vooral als ik zie dat iedereen het zo eens is met de schrijfster. Maar nu wil ik toch graag opmerken dat ik het helemaal eens ben met Szofie. En niet om iemand te kwetsen of af te kraken. Voor de goede orde: ik let ook goed op wat ik mijn tweejarige dochter voorschotel en op haar verjaardag mocht ze ook geen spekkies en snoep maar Wel een stukje taart met suiker. Voor iedereen met een allergie; alle begrip. Dat je het niet ok vind dat je dochter overal snoep krijgt aangeboden; snap ik helemaal. Je zegt niet paniekerig te willen doen maar zo komt het wel op mij over. Ik ben ook helemaal voor balans, wil iemand mij de wetenschappelijke bewijzen sturen van de aanname dat je beter helemaal geen geraffineerde suiker kunt eten? Dus echt 0 gram? Zijn dat Amerikaanse onderzoeken die na een paar jaar worden weerlegd? Zoals eieren ook eerst slecht voor je zouden zijn? En pindakaas ook. Kijk, sommige mensen reageren niet goed op suiker. Zelf ben ik allergisch voor katten. Dat betekent ook niet dat de kat verboden moet worden als huisdier.
    Deze site heet ‘ de gezonde mama’ maar soms vraag ik me af wat ‘gezond’ precies is en vooral wie er bepaalt wat gezond is. Naar mijn mening wordt dat voor deze site bepaald door een klein groepje mensen en is de naam misleidend. Ook al is er een disclaimer…

    • sharon december 18, 2013 om 11:01 am- Antwoorden

      Hoi Anne, ja ik herinner me je reactie.

      We kunnen telkens opnieuw verbaasd zijn over ons verschil van mening, maar goed, op een gegeven moment weten we het wel toch? Ik heb geen behoefte om wederom te herhalen wat ik net al geschreven heb – zoals bijvoorbeeld dat ik je stukken moet toesturen over de onderzoeken dat je helemaal geen geraffineerde suiker kunt eten – als je goed leest, beweer ik dit helemaal nergens en heb ik het over geheel andere zaken. Ik zie het nut niet om deze weer op te schrijven, terwijl ik dit net beschreven heb in mijn vorige reactie.

      Je trekt verbanden en conclusies (onderzoeken die straks weerlegt gaan worden bijv) en iets met een kat, maar het heeft geen verband met elkaar, net zoals appels geen peren zijn. En geraffineerde suiker is geen pindakaas. Ook geen ei.

      Ik weet dat je bewust met voeding omgaat en je mag altijd denken wat je wilt denken. Net zoals ik. Ik zeg niet dat ik niet paniekerig wil doen, ik bén niet paniekerig. Dit weet ik van mezelf en daar ben ik absoluut niet onzeker over. Je mag van mij denken dat het paniekerig overkomt, ik kan me er niet druk om maken. Maar laten we niet doen alsof we elkaar goed kennen en je weet of ik op die ene verjaardag paniekerig zit te doen of niet. Vooroordelen bestaan er genoeg in deze wereld. Als mijn visie het niet voor je is – prima. Iedereen doet waar die zich goed bij voelt. Maar om nu meteen de naam van de site misleidend te noemen, het is een vrije keuze om de artikelen te lezen, en dit is vooral leuk wanneer ze aansluiten bij je visie 🙂

      Het Voedingscentrum noemt zichzelf ook gezond. Met andere woorden, de eigenaar van de website bepaalt wat gezond is en wat niet, net zoals iedereen voor zichzelf bepaalt wat gezond is en wat niet. Voor zover ik weet schrijf ik geen overheidsbeleidsstukken, maar heb ik een simpele site en schrijf ik over mijn visie en ervaring, net zoals de andere gezondemama’s. Als je het leuk vindt, lees je het, zo niet, dan niet. Je bepaalt tenslotte zelf je idee over wat gezond is en wat niet.

      groetjes!

  11. Julia december 18, 2013 om 10:40 am- Antwoorden

    Ik zit nu volop in mijn zwangerschap en eet zelf (zo goed als) veganistisch en (wederom zo goed als) suikerloos. Thuis toch wel ruim 90%, en als het even kan eet ik ook geen tarwe. Ditzelfde patroon wil ik graag meegeven aan mijn kindje, maar ben nú al ‘bang’ voor de reacties die daarop komen. Ik weet dat een aantal mensen achter mij zullen staan, maar het grote deel doet dat zeker niet.
    Suiker en dierlijke producten zijn ZO ingebakken en het is raar als je deze niet eet, laat staan als je deze niet aan je kindje geeft. Dan is het meteen zielig en zullen ze vast wel niet goed groeien/zich (sociaal) niet goed ontwikkelen etc etc. Ik hou mijn hart vast. (ik heb eens iemand een baby (< 12 maanden) slagroom zien voeren, zonder dat dat aan de ouders werd gevraagd, voor dat soort momenten (dat je even niet kijkt, je kind bij iemand anders is, etc) hou ik helemaal mijn hart vast…)

  12. Anniek december 18, 2013 om 10:59 am- Antwoorden

    Hai Sharon,

    Ik vind je blog juist duidelijk vanuit je eigen perspectief en inderdaad zonder oordeel geschreven! (Heb me eerlijk gezegd zitten verbazen over het oordeel die Zsofie over jou geeft in haar reacties, lijkt wel of ik een anders blog heb gelezen?) Ik lees al je blogs graag en vind ze erg interressant. Wij eten ook niet 100% suikervrij maar proberen bewust bezig te zijn met wat we naar binnen stoppen, het is een leerproces. Helaas wint de gemakzucht hier en daar nog 😉 Ik hoop dat ik onze aankomende kleine dreumes ook de eerste jareneen beetje kan beschermen aan alle overvloed aan suiker aangeboden zal worden. Tot die tijd lees ik graag jouw ervaringen en kijk ik wat ik daarvan kan meenemen.

    ga zo door hoor meid!

    • sharon december 18, 2013 om 11:04 am- Antwoorden

      haha thanks Anniek!! 🙂

  13. Anne december 18, 2013 om 2:19 pm- Antwoorden

    Laat ook maar… We zitten toch niet op één lijn en dat hoeft ook niet. Ik vind het wel jammer dat je er niet over wilt discussiëren, what is the point als je (zulke stukjes) alleen maar voor gelijkgestemden wilt schrijven? Waarom zet je het dan op een website en wie wil je dan bereiken? Ik val je niet aan.Het is toch geen rare vraag; ik ben nieuwsgierig naar hoe het precies zit met suiker. Ik kan namelijk geen duidelijke bewijzen vinden en ga liever niet af op wat één groep zegt of doet.Je hebt het ook over ‘de maatschappij’ die dingen doet en vindt waar je het niet mee eens bent. Daar behoor ik ook toe, tot het deel dan dat vindt dat een beetje suiker best ok is. Toch niet zo vreemd dat er dan wel eens een vraag of reactie bij zit van iemand die er anders over denkt? Maar zoals gezegd, laat maar. Zonde van mijn tijd.

    • sharon december 18, 2013 om 2:39 pm- Antwoorden

      Grappig dat mensen denken dat het enige doel (of een zeer belangrijk doel) van (openbaar) schrijven is om discussies te houden. Discussies vind ik nu erg zonde van mijn tijd en helemaal niet effectief. Ik schrijf mijn stukjes niet alleen voor gelijkgestemden, zoals ook uit de reacties blijkt van mensen die het minder extreem doen dan ik, maar ik schrijf voor mensen die zich erdoor geïnspireerd voelen. Het lijkt me vanzelfsprekend dat dat deels gelijkgestemden zijn. Niets mis mee.

      Als je écht nieuwsgierig bent hoe het precies zit met suiker, dan zijn er bergen aan informatie te vinden. Iedereen kan eigen research doen en degenen die dat echt interessant vinden, doen dat ook.

      Ik ben op geen enkele manier verbaasd over reacties van mensen die het niet met me eens zijn, daarvoor schrijf ik al lang genoeg. Inmiddels heb ik er zelfs ruime ervaring mee. Ik schrijf dan ook nergens dat ik daar verbaasd over ben, dan zou ik een erg verbaasd leven leiden. Zeker met dit onderwerp. Kan bijna mijn klok erop gelijk zetten. Eigenlijk is het te voorspelbaar 😉

      groetjes en fijne dag!

  14. Kat december 18, 2013 om 2:47 pm- Antwoorden

    Sorry hoor….maaar Zsofie en Anne: pfffff moe word ik van jullie dames! Misschien willen jullie iemand anders gaan vervelen op een website die meer op jullie visie aansluit? Door deze denkwijze moeten mensen die het wel goed willen doen, continue strijden. Echt gek word ik hier van! Ennu merry xmas he 😉 hahaha

    • Anne december 18, 2013 om 7:08 pm- Antwoorden

      ‘Mensen die het wel goed willen doen’. De rest van ons doet het dus niet goed…, nou bedankt. Je hebt gelijk; ik zal jullie niet langer ‘vervelen’, Sorry dat ik kritisch ben en een kanttekening heb geplaatst. Misschien moet ik de suikervrije cursus maar eens proberen, wellicht denk ik er dan anders over 😉

  15. naomi december 19, 2013 om 9:35 am- Antwoorden

    Ik zou zeggen ga gewoon door met jouw manier van opvoeden! !!
    Je hebt het nu nog zelf in de hand, ik heb een zoon van 7 en een dochter van 1.
    Ik voed ze zo gezond mogelijk op, mijn dochtertje eet geheel e nummer vrij, suiker vrij en alle andere troep wat overbodig is.
    Bij mij zoon probeer ik dit ook maar hij is zo slim om zijn gezonde snacks/tussendoortjes op school te ruilen voor de ongezonde koekjes etc.
    Erg slim maar waardoor ik het helaas niet altijd meer in de hand heb.

    Dus zolang je jou gevoel en weg voor jou kindje kunt bepalen, zou ik dat zeker doen.
    Ik ken je niet maar ik wilde je ff zeggen dat ik trots op je ben!
    Juist de menigte niet volgen is lef hebben.

  16. Mariël december 21, 2013 om 11:38 pm- Antwoorden

    Ik ben het eens met de zienswijze van Sharon, maar Anne heeft zeker een punt. Anne, ik denk eerlijk gezegd dat je het punt van Sharon niet ziet. Ik lees niet zo snel terug dat ze 100% suikervrij eet of wil dat haar kinderen dat doen. Ze wil gewoon niet dat haar dochter iets leert te eten waar ze uit zichzelf nog niet om vraagt en wat ze ook niet wil, en wat daarbij waarschijnlijk (en ik denk zeker, maar laten we het waarschijnlijk noemen) ongezond is.

    Dan het punt van Anne, die uiteindelijk volgens mij graag wil weten hoe slecht suiker voor je is. Sharon, je hebt gelijk als iedereen daar zelf naar kan zoeken, maar door de massa eetberichten is het lastig te onderscheiden welke informatie goed is en welke niet. Blijkbaar vertrouwt Anne je als bron en denkt ze dat je zelf waardevolle bronnen hebt geraadpleegd. Dan is het toch niet gek dat ze je vraagt om die te delen? Dat scheelt een stuk in het zoekproces. Je zegt dat je mensen wilt inspireren, en dat gaat nu eenmaal deels in de vorm van reageren (wat je dan ook doet) en discussiëren (wat je inderdaad niet echt doet, zonde toch? Je kunt met goede argumenten ook inspireren en dat is je doel). Anne komt op mij oprecht over en het is zonde dat ze zo afgescheept lijkt te worden, terwijl jullie het naar mijn idee beide goed bedoelen.

    Dan tot slot: ik stuit nu al op weerstand als ik zeg dat mijn dochter (bijna zes maanden) geen suiker hoeft te hebben tot ze naar de basisschool gaat. Ik heb op kunstmelk ‘suiker’ als ingrediënt zien staan. Welja. Alsof dat al vanaf zes maanden geoorloofd is! En voor die tijd is het vermomd als dextrose of andere troep. Ik kolf fulltime omdat ik moedermelk wil geven en mijn dochter niet aan de borst drinkt (ja, al drie lactatiekundigen ingeschakeld, helaas deed ik alles al goed en bleek kolven mijn enige optie voor borstmelk) en met pijn in mijn hart heb ik na drie weken slapeloze nachten toch kunstmelk erbij moeten geven omdat ik haar drinktempo niet meer bij kon houden met kolven (productie ging tijdens ziekte terug naar 600 ml per dag in plaats van 800-1000) en ze maar honger bleef houden, dus alles wat ik verder nog kan doen om haar lichaam gezond en zo suikervrij mogelijk te houden doe ik ook. Op haar verjaardag taart vind ik niet nodig. Een fruittaart misschien, of een groentetaart, of een havermouttaart of iets anders zonder suiker. Waarom zou je een kind zo vroeg al leren dat suiker feestelijk en leuk is? Als ze datzelfde juist leren over fruit en groenten en andere gezonde hapjes, dan hebben ze daar later veel meer aan. Het zal zeker niet zo slecht zijn dat ze er niet groot van worden, of oud, maar het is nóg beter om het te vermijden.

    Om dan toch weer even terug te komen bij Anne: het kan achterhaald zijn over tien jaar, en misschien mogen we dan suiker met mate. Ik denk niet dat het die kant opgaat, maar we hebben het nu eenmaal te doen met actuele en geen toekomstige informatie. Een vriendin van mij met reuma heeft minder klachten als ze minder suiker eet. Ik voel me gezonder met minder suiker en geen brood (ik typte net dat ik ziek was, maar dat heeft met die drie weken minimale slaap te maken, daar kan niets tegenop). Het is een beetje ervaring en een beetje research, en je moet vooral doen wat goed voelt.

  17. Mariël december 21, 2013 om 11:42 pm- Antwoorden

    O ja, ik bedoel niet dat ik na drie weken de borstvoeding opgaf, ik heb bijna zes maanden fulltime gekolfd en ga door zolang ik melk heb, maar ik heb dus nu sinds twee dagen niet meer genoeg voor mijn dochter en geef in de avond een flesje pyjamapapje. Ik zoek nog een goed alternatief, en tijdens die zoektocht kwam ik op deze website. Binnenkort leng ik de moedermelk voor de nacht aan met rijstebloem, kokosolie en eventueel kokosmelk van de biologische winkel. Ervaringen zijn welkom (ook al weet ik dat dit misschien niet de plek is om daarom te vragen).

  18. naomi december 22, 2013 om 1:41 pm- Antwoorden

    Wist je dat een pyjama papje bomvol met suikers zit….

  19. Mariël december 22, 2013 om 8:51 pm- Antwoorden

    @ Naomi: ja, daarom zijn we ermee gestopt. Ik leng de melk nu aan met kokosolie en rijstebloem voor een eigen pyjamapapje (en puur kokoswater). Ik zei al dat ik op zoek was naar alternatieven voor het pyjamapapje.

    Ik weet niet of je mijn eerste bericht gelezen hebt? Daar zeg ik dat er suiker in de kunstmelk zat die ik moest geven en dat ik dat heel erg vond en ik alles zo suikervrij mogelijk wilde houden. Feedback waardeer ik, alleen zou het wel fijn zijn als je dan eerst mijn reacties goed leest.

    Ze heeft nu in totaal twee flesjes (twee nachten) gehad van het pyjamapapje, uit pyre noodzaak omdat er niets anders was, en dat zijn wat mij betreft de eerste en laatste flesjes ook.

  20. naomi december 22, 2013 om 10:26 pm- Antwoorden

    Mariel, je hebt gelijk hoor, ik las idd alleen het pyjama papje….de rest heb ik overheen gelezen blijkbaar.

    Ik wilde je alleen goed bedoeld laten weten dat die pakjes vol met suikers zitten.

    En niet iedereen kan bv geven helaas dan is de keus voor flesvoeding de andere optie.
    Gelukkig zijn er ook hele goede biologische fles voedingen.

  21. Mariël december 25, 2013 om 12:01 am- Antwoorden

    We zijn gelijk toen ik beter was naar de biologische winkel gegaan en daar hadden ze ook melk inderdaad! Die hebben we nu voor nood in huis. 🙂

  22. Ellen december 31, 2013 om 1:26 pm- Antwoorden

    Ik schrik dan weer meer van de reactie van Julia. Een zwangere vrouw heeft volop vetzuren, vit. A, B12, etc. nodig. Veganistisch leven is heel slecht voor je ongeboren kindje. Vit.A zit niet in worteltjes. Vetzuren haal je niet uit planten. Slagroom slecht voor kinderen?? Ja, wel als er suiker inzit! Dierlijke producten zijn heel gezond voor je, en die heb je nodig. Sorry, ik weet dat het niet in de mode is, maar een mens is niet gemaakt om alleen planten te eten. Je kunt suppleren wat je wilt, het feit dat een veganist/vegetarier suppletie nodig heeft geeft al weer dat je niet gemaakt bent om dierlijke producten uit te sluiten…

Geef een reactie