Havermout is hip

Havermout is hip
oktober 3, 2012 Diana

Havermout is hip, gezond en lekker! De meesten van mijn generatie zijn niet met havermoutpap als ontbijt opgegroeid en sommigen van ons hebben het zelfs nog nooit gegeten. De generatie daarvoor die weleens havermout at, heeft er meestal geen plezierige herinneringen aan. Havermout zou ouderwets zijn, maar toch is havermout een hele goede start van de dag, zeker voor kinderen!

Havermoutkinderen presteren beter!

Ik las ooit een nieuwsbericht dat er een onderzoek was geweest naar het effect van ontbijten bij kinderen. Niet alleen bleek dat kinderen beter op school presteren als ze ontbeten hebben. Ook bleek dat wat een kind at zeker van invloed kon zijn. Zo bleek dat kinderen die een week lang havermout hadden gegeten, beter hun aandacht konden vasthouden wanneer er geluisterd moest worden, de leerprestaties verbeterden, zeker als het visueel-ruimtelijke geheugen een rol speelde, en meisjes bleken een beter korte-termijn geheugen te hebben (http://www.sante.nl/gezondheid/het-ideale-ontbijt-havermout.php).

Havermout is gezond

Je wordt niet alleen slim van havermoutpap, het is ook nog eens heel gezond! Het bevat veel vezels die goed zijn voor de darmen, het is rijk aan bepaalde vitaminen en mineralen, het bevat trage suikers waardoor we langer een verzadigd gevoel hebben, en het schijnt het risico op hart en vaat ziektes te kunnen verlagen.

Mijn eerste havermout poging

Ik had op mijn 29e nog nooit havermout gegeten, maar na het lezen van dat nieuwsbericht, besloot ik het toch eens te gaan maken voor mijn toen 2 jarige dochtertje. Ik ging naar de supermarkt en kocht een goedkoop zakje havermout. Ik had geen idee hoe ik het moest maken dus ik zocht wat recepten op het internet die me lekker leken en ik ging aan de slag. Ik postte een berichtje op Facebook dat ik havermout ging maken, waarop ik al geschrokken reacties kreeg van mensen met nare herinneringen eraan. De havermout lukte aardig, maar die goedkope havermout moest wel erg lang koken voordat het enigszins indikte en ik at het wel, maar echt super lekker vond ik het niet. Na een paar keer proberen belandde het zakje havermout weer in de keukenkast.

Poging 2: de biologische variant!

Eenmaal overgestapt op een natuurlijker voedingspatroon besloot ik het weer te proberen. Inmiddels had ik al lekkere recepten voorbij zien komen die het uit proberen waard waren. Dit keer kocht ik een zakje havermout uit de biologische winkel, en ik ging aan de slag. De havermout was binnen no time klaar! Ik prakte er een banaan doorheen voor mijn dochter en we hebben gesmuld. Sindsdien is havermout ’s ochtends niet meer weg te denken en op sommige dagen vraagt mijn dochter zelfs om een extra portie. Havermout is tóch lekker. Je moet alleen weten hoe het te maken.

Zo maak je het!

Hierbij deel ik ons succes recept:
Je hebt nodig: havermout, melk of een melkvervanger (wij gebruiken haver of rijstmelk), 1 banaan per persoon, biologische vanille extract, kaneel, fruit naar keuze.

Kook de havermout met melk(vervanger) en 2 eetlepels vanille extract, volgens de aanwijzing op de verpakking, tot het de gewenste dikte heeft. In het begin liet ik het elke keer te dik worden, maar inmiddels krijg ik het precies goed. Als het klaar is verdeel ik de havermout in kommetjes. Ik prak er een banaan door, strooi er lekker kaneel over en garneer het met blauwe bessen, aardbeien, frambozen, stukjes appel of wat ik in huis heb.

Andere havermoutrecepten

Je kunt havermout ook in smoothies verwerken of in de muesli. Voor meer lekkere recepten met havermout kun je hier kijken: http://www.eetdrink.nl/zoek/havermout.htm

Wees creatief en bedenk wat je lekker lijkt!

Comments (15)

  1. Nelleke 6 jaar geleden

    Ik maak granola van de havermout. Ook erg lekker!

    • diana 6 jaar geleden

      Oh dat geloof ik best dat het lekker is 🙂

  2. desiree 6 jaar geleden

    Sinds een paar weken eet ik ook havermoutpap. simpel, gezond en lekker. ik maak het met havermout of met hele havervlokken als ik meer tijd heb want die moeten wat langer koken, de pap is dan wat grover, maar ook erg lekker. vandaag heb ik havervlokken gecombineerd met speltvlokken want die had ik toevallig nog in huis (ooit eens gekocht om granola te maken). ik vond het een goede combinatie, het werd wat steviger, wat meer bite.
    ik ben een enorme fruiteter maar vind het heerlijk zo’n warm ontbijt nu het weer wat kouder wordt!

    ik gebruik water en havermelk (50/50) om het in te koken, en een flinke snuf kaneel. met banaan erin inderdaad het lekkerst. als ik geen bananen meer heb eet ik het met een beetje ahornsiroop. mijn zoon van 6 wil er niet aan maar mn kleintje van een half jaar ga ik zeker binnenkort ook zijn eerste havermoutpapje geven!

  3. Dieuwke 6 jaar geleden

    Ik ben ook met havermout begonnen. Met havermelk! Wat is dat lekker zeg! Heb er niets door, want het is al zoet van zichzelf.

  4. Nora 6 jaar geleden

    Wij hebben sinds een maand onze vertrouwde musli ingeruild voor gezonde havermout (bio).
    Wij koken de musli niet maar doen het net als bij musli gewoon in de joghurt. Daarnaast wat rozijnen en chiazaad (en pecannoten voor mama).
    Heerlijk vinden we dat…. Maar nu vraag ik me af of het wellicht ‘beter’ is om de havermout eerst te koken? Ik lees niet anders dan dat havermout gekookt wordt….?
    Wie kan me adviseren? 🙂
    Bedankt!

    • Auteur
      Diana 6 jaar geleden

      @Nora, Volgens mij is het op jullie manier eten van havermout zelfs nog gezonder! Hoe onbewerkter, hoe beter, hoe meer voedingsstoffen 🙂 Dus als jullie het als muesli lekker vinden, gewoon blijven eten. 🙂 Mocht je af en toe willen variëren dan kun je weleens havermoutvlokken proberen.

  5. Tjitske 6 jaar geleden

    Mijn havermoutpaprecept:

    havermout koken met water, maak het niet te dik!
    Van het vuur af doe ik er chaizaad,
    hennepzaad, amandelmeel, een handje blauwe bessen,
    wat kaneel en ahornsiroop door,
    smullen maar!

  6. Kirsten 5 jaar geleden

    Jaa! Havermoutpap (: ik als student zijnde vind dit een lekker ontbijtje, hevermout kost namelijk echt geen drol. Ik maak het altijd zo klaar: 1 portie havermout en 2 porties water. water koken in de waterkoker, havermout in een bakje doen, gekookt water er op gieten, even laten staan, doorroeren en dan doe ik er meestal honing/agave/ahornsiroop over en een beetje kaneel. soms nog nootjes er doorheen. en dan zit ik wel vol tot een uurtje of 11! Die variatie met geprakte banaan wil ik ook wel proberen! Klinkt heel lekker allemaal.

  7. Stefanie 5 jaar geleden

    Ik heb havermout ook een tijdje geleden ontdekt, heerlijk! Ik verheug me elke ochtend weer op mijn bak havermout met zaden, noten en vers fruit. Mijn vertrouwde yoghurt met muesli heeft het verloren van dit gezonde en lekkere ontbijt.
    Ik wil mijn dochtertje van bijna 9 maanden ook havermoutpap gaan geven. Nu lees ik hier verschillende dingen over. Vanaf wanneer raad je aan een baby havermout te geven?

    • sharon 5 jaar geleden

      Hai! Ik gaf mijn dochter met 9 maanden al havermout, ik heb nooit bekeken vanaf wanneer t ‘mag’. Ik maak het dan ook met rijstmelk en dat is natuurlijk anders dan wanneer je koemelk gebruikt, want dat mogen ze geloof ik nog niet op die leeftijd. groetjes!

      • lousaa 5 jaar geleden

        Onzin. Koemelk mogen ze best, zijn hele generaties op groot geworden. De vraag is alleen of het gezond is, en of je niet moet oppassen ivm koemelkallergie. Als dat in je familie geen issue is niet te bang doen. Hier krijgt uk havermout met melk en een banaantje en zelfs een beetje kaneel vanaf 8 maanden. Ze wordt er helemaal vrolijk van.

        • sharon 5 jaar geleden

          Ik heb het niet over een allergie, maar over de voedingsstoffen die erin zitten die bedoeld zijn om een kalf te laten groeien en geen klein kind. De samenstelling is gewoon totaal anders. Ik weet dat ze het vroeger wel deden en ik weet ook dat er mensen op groot geworden zijn. Maar ik geef mijn kind niet zomaar iets omdat anderen er groot van geworden zijn 😉 Persoonlijk vind ik dat namelijk niet zoveel zeggen. Maar iedereen mag zelf kiezen wat ze graag doen, dus doe wat je wil! 🙂

  8. Melanie 5 jaar geleden

    Ik maak voor mijn jongste zoontje (de oudste is geen liefhebber, helaas) de avond van tr voren havermout klaar door havermoit te mengen met sojamelk. Ik zoet het met wat dadelstroop (maar banaan is ook een goed idee, die proberen we uit). De volgende ochtend is de havermoit zacht, en koud te eten. Als hij wil warm ik het even door, maar meestal smult hij het koud op.

  9. Greet 4 jaar geleden

    Ik eet 2x per dag havermout.heerlijk.
    Doe 200ml melk
    Halve geperste sinasappel
    1 eetlepel bessensap
    1 theelepel walnoten olie
    4 grote eetlepels havermout
    Zet dit alles s’avonds klaar.smorgens zet ik de pan op
    5 min telkens met de garde roeren.
    Daarna de gas uit doen.deksel op de pan.
    Dan pak ik een kiwi snij die in kleine stukje
    En dan de hete havermout er overheen.
    Smullen maar.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*