Eetdagboekje van een dreumes

Met veel belangstelling heb ik de dagmenu’s van de andere gezondemama’s gelezen. Nu is het mijn beurt! Omdat ik parttime werk en dus niet altijd superveel tijd heb om in de keuken te staan zijn het vooral eenvoudige, maar gezonde gerechten die ik serveer aan mijn dreumes. Een kijkje in onze keuken!

Ontbijt

Op de dagen dat ik thuis ben maken Julian en ik altijd samen een heerlijke groene smoothie. Zo direct op de nuchtere maag worden de vitamines en mineralen goed opgenomen. Daarbij is het een heerlijk rustig moment om de dag mee te beginnen. Julian kijkt altijd heel blij als de glazen worden ingeschonken en hij er zelf een rietje bij mag doen. Voor 2 goedgevulde glazen gebruiken we meestal een hele courgette/100 gram spinazie/handvol verse peterselie, een banaan, 2 sinaasappels en een peer of kiwi. Julian’s multivitaminedruppels van De Sterke Beer doe ik er bij het serveren ook meteen doorheen.

Maar goed, zo snel is het maken van een groene smoothie helaas niet, als je ook de schoonmaaktijd van het apparaat meerekent. En alleen een groene smoothie vult niet genoeg dus je zult er ook nog iets bij moeten maken. Op dagen dat er minder tijd is voor een uitgebreid ontbijt is het Teff Ontbijt dan ook favoriet! Even 180 ml ongezoete rijstmelk opwarmen, ondertussen 5 eetlepels Teff in een mooi schaaltje doen, je dreumes ondertussen alvast op een stoel zetten met een slabje om, de melk bij de Teff voegen, goed roeren en klaar! Vaak geef ik er los nog een handje vruchten bij. Zwarte bessen, aardbeien of druiven bijvoorbeeld. Het Teff Ontbijt van Joannusmolen is voor 3 euro te koop bij de Natuurwinkel, is gegarandeerd glutenvrij en legt een goede bodem op de maag. Daar kan je dreumes echt even mee vooruit (en mama ook, want die neemt het ook graag!).

Ontbijt

Tussendoortje ‘s ochtends

Julian’s tussendoortjes bestaan voornamelijk uit fruit. Rond 10 uur krijgt hij meestal een banaan en daarmee kan hij door tot de lunch.

Lunch

Tijdens de lunch serveer ik meestal een speltboterham met kokosolie en suikervrije jam, maar ook weleens met geitensmeerkaas (zie foto), appelstroop enz. Een aantal keer per week serveer ik er een eitje bij (het is mijn dreumes nog niet gelukt om hem zelf te pellen!) en zo vaak als mogelijk ook wat rauwkost (cherry tomaatjes, schijfjes komkommer, radijs, stukjes wortel enz.). Op de dagen dat ik thuis ben staan er vaak boekweitpannenkoekjes op het menu, een lekkere soep, een groenteomelet of de chocoladeflensjes van Sharon.

Lunch speltboterham Lunch_chocoladeflensje

Tussendoortje ’s middags

Ook ’s middags gaat er weer een stuk fruit in. Julian is echt gek op fruit en komt vaak zelf al aanlopen met iets lekkers van de fruitschaal. We eten vaak een navelsinaasappel, appel, schaaltje druiven, bessen, aardbeien, kiwi of wat we dan ook in huis hebben. Iets later op de middag lust hij ook nog wel iets anders. Een zakje wortel of paprika/tomaat chips van Organix bijvoorbeeld of een kastanjecracker met chocoladepasta (van Molenaartje). Soms eet hij ook een handje rauwe cashewnoten of pijnboompitten.

Diner

Gelukkig houdt Julian van Hollandse pot, want dat staat bij ons vaak op het menu. Hij heeft nog wel zijn voorkeuren, niet alles gaat erin. Zo komt het een paar keer per week dus wel voor dat er een apart pannetje met een favoriete groentesoort opstaat, speciaal voor onze dreumes. Een kleurrijk prakje hebben we onlangs voor hem gemaakt van pastinaak (ter vervanging van aardappel) en regenboogwortellen. We vangen het kookvocht van de groente altijd op om daarmee de prak wat vochtiger te maken. Vaak serveren we er ook een klein stukje biologisch vlees of vis bij. Meestal kip, rundvlees of zalm. Vlees & vis blijven favoriet bij vader en zoon. Eenmaal per week eten we een tofu burger van de natuurwinkel.

DSC08443

Drinken

Julian is een moeilijke drinker. Ik ben al blij als hij zijn Kleen Kanteen drinkfles (330 ml) in één dag leegdrinkt. Water lust hij wel maar niet heel graag. Nu vul ik zijn drinkfles vaak met appel- of sinaasappelsap en voeg daar dan nog 1/3 deel water bij. Af en toe drinkt hij een paar slokjes sterremunt thee. Gelukkig gaat die groene smoothie er altijd wel goed in en met het Teff ontbijt krijgt hij ook al meteen 180 ml vocht binnen. Zo komen we er wel!

2014-03-04T09:57:08+00:00

Over

Ik ben de gelukkige mama van Julian (mei 2012) en Simeon (september 2014). Wij eten als gezin 100% suikervrij, biologisch en experimenteren met het minderen van gluten. Ook streven wij naar een duurzame, gifvrije levensstijl. Beter voor onszelf en beter voor de aarde!

2 Reacties

  1. Lori maart 4, 2014 om 2:33 pm- Antwoorden

    Leuk en interessant om te lezen. Meteen ook weer nieuwe inspiratie hier, want het is zo leuk om te variëren met gezonde dingetjes.

  2. Lydia maart 15, 2014 om 9:33 pm- Antwoorden

    Lijkt het zo, of krijgt hij dan best veel fruit op een dag binnen?
    Ik denk altijd: minimaal maar ook maximaal 2 stuks fruit, of is dat niet nodig en kan het makkelijk meer zijn?
    Fruit bevat dan wel natuurlijke suikers, maar het is toch anders als een rijstwafel/avacado of zoiets dergelijks.
    Maargoed, het is een ‘algemeen’ schema dus kan het er ook verkeerd uit opmaken.
    Ben benieuwd,
    Groetjes, Lydia

Geef een reactie