Drinken: vocht of maaltijd?

Een veelgemaakte fout bij kinderen is ze veel tussendoortjes geven, waardoor ze geen trek hebben in hun echte maaltijd. En net zoals wij, hebben kinderen toch echt die trek nodig om hun avondmaaltijd op te kunnen eten. Ik kijk wel eens vol verbazing wat sommige kids voor én na hun avondeten krijgen, terwijl ze tijdens de maaltijd niets eten. Meteen worden ze gezien als slechte eters. Maar sommige kids krijgen zoveel eten om die maaltijd heen, dat het logisch is dat ze nauwelijks eten tijdens de maaltijd.

Drinken!

Maar vandaag een stukje over drinken. Het is uiteraard belangrijk dat kinderen genoeg drinken, net zoals bij volwassenen. Afhankelijk van de leeftijd verschilt de hoeveelheid. Maar drinken is wel nodig!

Drankjes geschikt voor vocht

En wat geef je je kinderen dan? Water is verreweg het beste om te geven voor het aanvullen van het vocht bij je kinderen. Water reinigt, is gezond en bevat geen onnodige stoffen. Water is puur en zeer doelgericht. Je drinkt voor je vochtbalans en dat is wat water doet, zonder bijbedoelingen. Met water kun je ook kruidenthee (zonder cafeïne) maken voor je kinderen, dan heb je water met een smaakje, nog steeds zo gezond.

Drankjes als tussendoortje

Daarnaast heb je drankjes die meer gezien kunnen worden als tussendoortje. Namelijk: energie drink je niet, dat eet je. Drink je het toch, dan moet je het eigenlijk zien als eten. Een glas melk bijvoorbeeld vult enorm en voldoet bijna als deel van een maaltijd. Zo ook vruchtensap. Vruchtensap wordt gemaakt van fruit.

Zo’n 4-6 appels zijn nodig voor een glaasje appelsap. 4-6 appels zou je beschouwen als een heel groot tussendoortje. Maar een glas appelsap doorgaans niet. Toch vult dit dus wel. Daarbij is het zelfs heftig voor het lichaam van een kind om in één keer 4-6 appels naar binnen te ‘drinken’.

Houd rekening met die tussendoortjes!

Heb je dus een moeilijke eter, houd dan ook rekening met het drinken dat je geeft. Water is neutraal, dat kun je geven zoveel je wilt. Misschien vind je kind water niet lekker, omdat het geen water gewend is. Langzaam invoeren is dan een goede optie. Bijvoorbeeld de sap steeds meer verdunnen met water, langzaam afbouwen, totdat er alleen nog maar water over is.

Ik ken genoeg kinderen die van kleins af aan alleen maar water drinken en dat doen ze nu nog steeds. Jong geleerd is oud gedaan!

2012-11-26T09:08:46+00:00

Over

Mijn leven in getallen: 31 jaar oud, 9 jaar getrouwd met Sebastiaan. Moeder van Keela (5), Judah (3) en Vanna (maart 2017). Niet perfect. Leert elke dag. Ik houd van grote dromen, nieuwe dingen, mooie mensen, lekker eten, persoonlijke ontwikkeling en uitdagingen.

Geef een reactie