Dagmenu van een peuter en een kleuter

20131026-162632.jpgSinds ik ’s ochtends zelf ben begonnen met ontbijten met een groene smoothie, doet iedereen in huis mee. Mijn kleine ukken willen altijd de knop van de blender bedienen. In deze smoothie zit een banaan, een appel, komkommer, verse spinazie, een schep spirulina, een doosje bosvruchten uit de diepvries en amandelmelk. Na de smoothie eten de kinderen nog een boterham, vooral bij dochterlief zijn dan de notenpasta’s favoriet! Cashewnotenpasta en hazelnoot-rozijn gaan bij ons het snelst op.

Fruit!

20131026-164023.jpgZo halverwege de ochtend eten we fruit. Op schooldagen geef ik dochterlief vaak een bakje met stukjes appel bestrooid met een beetje kaneel of ander fruit. De ‘getekende’ bananen doen het ook goed mee naar school 😉

Lunch: soep

Voor tussen de middag heb ik knoflook-courgettesoep gemaakt. Erg simpel en een lekkere manier om de kinderen wat extra groenten te laten eten.

20131026-162603.jpgJe neemt twee kleine uien en drie tenen knoflook. Deze hak je fijn en bak je vervolgens in plantaardige boter glazig. De (2) courgettes was je en snijd je in kleine blokjes. Deze bak je vervolgens twee minuten mee. Strooi er dan een eetlepel speltbloem over en roer deze goed door de courgette, ui en knoflook. Blus het geheel af met 1 liter groentebouillon. Breng de soep aan de kook en laat het vervolgens op een laag vuurtje 15 minuten pruttelen. Pureer (met een staafmixer) de soep tot het een gelijkmatig geheel is. Naar smaak kun je nog zout en peper toevoegen.
Normaal gesproken lust mijn dochter geen courgette, maar in een soep heeft ze er geen problemen mee.

Snoepen!

20131026-162618.jpgOm drie uur mag er ‘gesnoept’ worden. Afhankelijk van wat ze willen, maak ik voor de kinderen een bakje met lekkers klaar. De ene keer zijn het tomaten, paprika en komkommer, de andere keer fruit en vandaag zijn het abrikozen, dadels, amandelen en grote rozijnen.

Avondeten: pannenkoeken en komkommerraita

Als avondeten hadden we vandaag pompoenpannenkoeken – volgens het recept van Voedzo – en komkommerraita.
Voor de komkommerraita heb ik twee grote komkommers geraspt en deze uit laten lekken. Na ze goed uitgeknepen te hebben, meng ik er een halve theelepel gedroogde komijn en een paar fijngesneden verse korianderblaadjes door. 20131026-162612.jpgVervolgens doe ik er net genoeg Turkse yoghurt door om een dikke komkommersaus te krijgen.
Het bord is trouwens van Food Face. Een gezichtje mogen maken met je eet draagt bij aan het eetplezier en soms worden er onopgemerkt dan net iets meer groenten gegeten 😉

2013-11-01T18:27:51+00:00

Over

Geef een reactie