Bronnen van calcium (in plaats van melk)

melk6Vaak denken mensen dat melk de enige echte bron van calcium is. Dit is niet zo, daarnaast is het maar de vraag hoe effectief je lichaam iets kan met die calcium. Het is bekend dat de landen met de hoogste zuivelconsumptie ook de hoogste aantallen osteoporose hebben. En, zo natuurlijk is die melk die wij in de winkel kopen helemaal niet. Goed, de vraag die direct omhoog komt is hoe je dan je calcium binnenkrijgt.

Calcium, wat doet het?

Het mineraal calcium heb je nodig voor de stevigheid van je botten, nagels en gebit, voor het functioneren van je spieren, bloedstolling, celgroei, etc, etc. Genoeg om te zorgen dat je er voldoende van binnen krijgt. Gevolgen van calciumtekort zijn onder andere spierkramp en op lange termijn botontkalking.

Hier zit het in

-groente en fruit (bijv. kool, broccoli)
-noten, zaden en pitten (bijv. amandelen, hazelnoten, zonnebloempitten)
-volle granen
-gedroogde vruchten (bijv. vijgen)
-peulvruchten

Stoffen die de opname tegenwerken

Er zijn ook een aantal stoffen die de opname van calcium zeer verminderen. Bijv: dierlijke producten (vanwege het hoge fosforgehalte), oxaalzuur (spinazie) en geraffineerde suiker. Ook frisdrank met prik is vanwege de fosforzuur geen goed idee, dit onttrekt calcium uit je lichaam!

Vitamine D en magnesium

Vergeet niet dat je vitamine D (het zonnetje) nodig hebt om calcium te kunnen opnemen. Ook magnesium helpt bij de opname. Vaak wordt de magnesium vergeten, terwijl dit ook een zeer belangrijk mineraal is!

Voldoende calcium voor de kleintjes

Mijn dochter eet niet zoveel, maar ik vind het belangrijk dat ze bepaalde dingen toch eet. Gelukkig vind ze notenpasta bijvoorbeeld erg lekker. Een nootje gaat ze echt niet eten (dat tuft ze uit en dan kijkt ze me aan, ‘mama, dit kan ik niet hoor’). Maar je kunt dus met notenpasta’s, baksels met amandelmeel en een gezonde levensstijl ervoor zorgen dat ze toch genoeg calcium binnenkrijgen. Je kunt ook denken aan groene smoothies voor de kleintjes!

Het is belangrijk het algemene advies op te volgen om vitamine D te suppleteren. Noten e.d. bevatten ook veel magnesium, dat is weer mooi meegenomen. En een banaan ook 🙂

2014-12-05T11:30:49+00:00

Over

Mijn leven in getallen: 31 jaar oud, 9 jaar getrouwd met Sebastiaan. Moeder van Keela (5), Judah (3) en Vanna (maart 2017). Niet perfect. Leert elke dag. Ik houd van grote dromen, nieuwe dingen, mooie mensen, lekker eten, persoonlijke ontwikkeling en uitdagingen.

Eén reactie

  1. Ariënne juli 31, 2014 om 10:34 am- Antwoorden

    Hoi Sharon, dank je voor de info. Nu heb ik zelf net “Vitamin K2 and the Calcium Paradox” van Dr. Kate Rhéaume-Bleue gelezen (aanrader!!) en ben daar zeer van onder de indruk. We hebben namelijk Vitamine K2 (en daarbij A en D, want die werken samen) nodig om Calcium op te kunnen nemen. In onze Westerse wereld krijgen we die niet voldoende binnen. Het gevolg is dat die Calcium op verkeerde plekken gaat zitten, bijv. in de aderen, organen, weefsels met alle gevolgen van dien…. Het is zeer de moeite waard alsnog op K2-inname te gaan letten (met D en A). Over gezonde mama’s en kinderen gesproken: K2 helpt bij de ontwikkeling van bijv.een normaal kaakbot (geen beugelbekkie’s) bij onze kleintjes (al in de buik dus!) èn wat dacht je hiervan: het geeft onze dochters (bij voldoende K2 voor de foetus) een normaal ontwikkeld bekken mee, zodat ze later evt. “gewoon” kunnen bevallen. (Let op het gaat niet om K maar om K2!) Het boek is er nu alleen nog in het Engels, maar het is best goed te doen en “Dr. Kate” legt het heel goed uit. Hopelijk zullen mensen iets aan deze info hebben.

Geef een reactie