Boekentip: De kleine vegetariër

dekleinevegetarierWe hebben niet elke dag vlees nodig om gezond te blijven. Sterker nog: elke dag vlees is juist niet zo gezond. Steeds meer mensen kiezen ervoor om te minderen met vlees uit verschillende overwegingen en persoonlijk vind ik dit een goede ontwikkeling. Ik wil mijzelf en mijn gezin niet graag een stempel opdrukken met een naam, maar voor de duidelijkheid zal ik zeggen dat wij flexitariër zijn. Flexitariërs eten niet elke dag vlees of vis. In de praktijk houdt dit voor ons in dat we maar een paar keer per maand biologisch vlees en vis eten en grotendeels zijn de maaltijden en snacks hier zelfs helemaal plantaardig. Moet ik bang zijn dat mijn kinderen tekorten oplopen, waaronder een eiwit-tekort of vitamine B12 tekort, omdat ze zo weinig vlees of vis eten? Als je uitgebalanceerd en gevarieerd eet hoef je daar helemaal niet bang voor te zijn! Veel eiwitten kun je uit plantaardige voeding halen en eieren, een goede bron van vitamine B12 en volwaardige eiwitten, staan vaak op het menu.

Praktisch voor gezinnen die willen minderen met vlees!

Voor gezinnen met opgroeiende kinderen, die graag willen minderen met vlees en meer vegetarisch willen eten, maar zich zorgen maken over eventuele tekorten die kunnen ontstaan bij kinderen die nog volop in de groei zijn, is het kookboek “De kleine vegetariër” een uitkomst. Het kookboek is geschreven door o.a. Antoinette Hertsenberg, presentatrice van TROS Radar. Zij is moeder van drie kinderen die ze vanaf het begin helemaal vegetarisch heeft opgevoed. Samen met natuurdiëtiste Marion Pluimes heeft ze een kookboek samengesteld met 75 gezonde recepten. Daarnaast geven ze veel informatie over gezonde en gevarieerde voeding met een apart hoofdstuk voor zwangere vrouwen. Het boek bevat veel tips over hoe je een uitgebalanceerde vegetarische maaltijd kunt samenstellen voor kinderen in verschillende leeftijdscategorieën: van baby’s tot tieners (en uiteraard ook voor de mama’s en de papa’s 😉 )!

Echt gezond!

Een vegetarische maaltijd hoeft natuurlijk niet per definitie gezond te zijn. Zeker als zo’n maaltijd veel snelle koolhydraten, suiker en rare additieven bevatten en weinig groente en verse onbewerkte ingrediënten. Maar met ‘De kleine vegetariër’ hoef je hier echt geen zorgen om te maken. Alle recepten zijn vrij van wit meel en geraffineerde suiker, waar ik persoonlijk heel blij mee ben! Niet alle gerechten zijn tarwevrij omdat er soms gebruik wordt gemaakt van gebuild tarwemeel, maar die is vaak goed te vervangen door speltmeel. Ook e-nummers komen er niet in voor en aan groente is er ook absoluut geen gebrek in het boek, dus de claim achterop het boek dat de recepten gezond zijn is helemaal terecht. In het boek wordt wel gebruik gemaakt van zuivel, zoals melk en kaas, maar vooral de melk is makkelijk te vervangen door plantaardige alternatieven.

Leuke en gevarieerde recepten!

Saai zijn de recepten absoluut niet en van alles komt aan bod: basisrecepten, ontbijt, broodbeleg, snacks en complete maaltijden voor de allerkleinsten tot tieners. Denk aan bijvoorbeeld pompoenpaté voor op brood, carobecake voor tussendoor of gebakken appel met zaadjes, spaanse pizza voor ’s avonds of vegetarische calamaris met een lekker dipsaus. Alle recepten zijn ook nog heel makkelijk (en vaak ook snel) te bereiden. Zo wordt vegetarisch eten wel heel smakelijk en makkelijk!

Is je interesse gewekt en wil je meer weten over De kleine vegetariër? Klik dan hier voor meer informatie!

2013-07-06T09:04:38+00:00

Over

Ik ben trotse mama van van een roodharige dreumes (2012) en een eigenwijs meisje (2009). Na ontdekt te hebben zelf een glutenintolerantie te hebben zijn we Paleo / Weston Price gaan eten en dat bevalt goed. Naast het moederen blog ik graag over lekker & gezond eten, eco- en gifvrije leefstijl (en meer) op mijn eigen site: www.paleofamilie.nl

Geef een reactie