Hoeveel suiker past op verantwoorde wijze in het voedingspatroon van je kind?

Hoeveel suiker past op verantwoorde wijze in het voedingspatroon van je kind?
oktober 18, 2018 sharon
In eetopvoeding

Het WHO (World Health Organization) heeft richtlijnen op gebied van suiker. Fruit en groente vallen daarbuiten. Fruit en groente dragen namelijk bij aan een gezond eetpatroon ­čÖé

Daarnaast heb je vrije suikers. Dit zijn alle toegevoegde suikers, maar ook honing, stropen, palmsuiker, kokosbloesemsuiker, al dat soort suiker dus.

Zij raden aan dat 5% tot 10% van de energie inname uit vrije suikers bestaan. Wat ik daar zo mooi aan vind: het geeft richtlijnen over wat ‘normaal’ en ‘gezond’ en ‘in balans’ is.

Ik weet nog dat ik een keer een ‘suikervrije’ donut at waarbij mijn tanden bijna spontaan begonnen te rotten van de hoeveelheid gezonde kokosbloesemsuiker. Dit was veel te veel suiker, en geen gezonde keuze. Prima, dat kan best een keer. Maar ik eet persoonlijk dan liever een stuk chocolade met normale suiker.

Die gezonde donut valt dus ook binnen de vrije suikers.

Of je nou palmsuiker, kokosbloesemsuiker, honing of ordinaire goedkope suiker gebruikt, het WHO heeft er een mooie richtlijn voor. Het zijn allemaal vrije suikers.

Het is aan te raden om minder dan 10% aan vrije suikers binnen te krijgen. Dan heb je minder kans op overgewicht en tanderosie. Nog beter is het om onder de 5% te blijven. Daaronder maakt het geen verschil. In onderstaande tabel zie je wat dit betekent voor je kind. Vergeet niet de getallen x het aantal kilo’s van je kind te doen.┬á1 klontje suiker bevat 16 kcal.

Leeftijd Caloriebehoefte per dag in kcal per kilogram lichaamsgewicht 10 procent 5 procent
1-3 jaar 95 kcal 9,5 kcal 4,8 kcal
4-10 jaar 80 kcal 8 kcal 4,0 kcal
> 10 jaar jongens 45 kcal 4,5 kcal 2,3 kcal
> 10 jaar meisjes 38 kcal 3,8 kcal 1,9 kcal

Bron hoeveelheid kcal Gezondheidsnet.

Gebruik deze lijst niet om jezelf gek te maken, om bang te worden voor suiker, want dat werkt averechts. Angst, controle, schaamte en eten horen niet bij elkaar, en het zou vreselijk zijn om dat door te geven aan je kinderen. En uiteraard, jonge kinderen hebben geen suiker nodig, helemaal niet.

Lees hier meer over de WHO richtlijnen voor volwassenen.

Comments (0)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*