Van melk naar vast voedsel; wat hebben de kindjes nodig aan voedingsstoffen?

Er bestaan vele theorieën over wat je aan een baby zou moeten geven qua voeding. Het Voedingscentrum heeft zo hun ideeën, die krijg je ook te horen via het consultatiebureau. Maar daarnaast bestaan er nog veel andere meningen. Bijvoorbeeld beginnen met groenten, dan fruit. Of eerst fruit, later groenten. Wel brood, of brood zo laat mogelijk. Wel potjes, of alleen verse zelfgemaakte voeding. Bij mijn dochter had ik ‘wel wat’ gelezen, maar eerlijk gezegd was ik echt een leek in vergelijking met wat ik nu weet. Een tweede keer zal het dus ook heel anders verlopen. Graag deel ik mijn nieuwe visie erop, gebaseerd op de bron helemaal onderaan het artikel. Hou hierbij rekening dat het mijn mening is, gebaseerd op wat ik heb gelezen en aannemelijk vind. Elke mama moet voor zichzelf bepalen wat bij jullie past en waar je je comfortabel bij voelt. Elke bewuste keuze is een goede keuze.

Vast voedsel introduceren volgens het Voedingscentrum

Het Voedingscentrum is de organisatie die voor de (meeste) adviezen van het consultatiebureau zorgt, waar we allemaal mee te maken hebben. Zoals gewoonlijk wordt er verteld wat je moet doen, maar niet waarom. Als je dat wilt weten, moet je dat dus zelf uitzoeken. Bij het starten met vast voedsel, begin je automatisch met een ‘hapje’. Een fruithapje, of eventueel groentehapje. Ze raden gluten bij de eerste 6 maanden af. Vanaf 6 maanden begin je met wat hapjes, en geleidelijk aan laat je dat overgaan naar meer maaltijden zo rond de 8 maanden. Naast groente en fruit denken ze aan pap en brood. Maar pap wordt vaak al eerder gegeven in de vorm van een papfles. Vanaf 8 maanden kun je een groentehapje met bijvoorbeeld rijst of iets dergelijks geven, zo luidt het advies. Met een jaar eten de baby’s gewoon mee met het gezin.

Welke vitaminen en mineralen heeft zo’n kleintje nu nodig?

Gisteren schreef ik over de introductie van vast voedsel en wanneer je dat zou willen doen. De reden dat borstvoeding op een gegeven moment niet meer genoeg is, is omdat het niet genoeg ijzer bevat en de ijzervoorraad van de baby opraakt. Daarnaast zijn eiwitten, zink en B vitaminen belangrijk. Opeens klinkt het heel logisch voor mij, om met voedsel te starten dat deze vitaminen en mineralen bevat en goed opneembaar zijn voor de baby. Tenslotte, je gaat bijvoeding geven om bepaalde tekorten tegemoet te komen, dus dan moet je ook zorgen dat de voeding die je geeft die bepaalde tekorten aanvult.

Alles over ijzer

De belangrijkste reden voor bijvoeding is het mineraal ijzer. IJzer kun je terugvinden op twee verschillende manieren: heemijzer en non-heemijzer. Heemijzer is veel gemakkelijk op te nemen (25%) en vind je uitsluitend terug in dierlijke producten. Non-heemijzer zit in plantaardige bronnen, bijvoorbeeld brood of groente, en is moeilijker opneembaar (gemiddeld 10%). Bij heemijzer hoef je geen extra voedingsstoffen te geven om het ijzer beter opneembaar te maken, bij non-heemijzer is dat wel een optie. Denk bijvoorbeeld aan vitamine c. Vezels, fytinezuur en calcium belemmeren de opname van non-heemijzer.

Wat is geschikt voor het bijvoeden met voldoende ijzer?

Toen ik dit las, was ik uiterst verbaasd dat er gestart wordt met groente- en fruithapjes als bijvoeding. De groente die hiervoor gebruikt worden, maar ook het fruit, bevatten beide absoluut geen ijzer. Als het doel is om bij te voeden om een ijzertekort te voorkomen, is het heel onlogisch om met groente en fruit aan te komen om dit probleem op te lossen.

Wat dan wel?

Je kon net al lezen dat dierlijke producten de beste opneembare vorm van ijzer bevatten. Niet alleen dat, ook de overige potentiële tekorten die eraan zitten te komen, vind je terug in dierlijke producten. Voornamelijk in (rund)leverproducten en eigeel. De proteïne in vlees zorgt er ook nog eens voor om ijzer uit plantaardige voeding beter op te nemen. Ook op Borstvoeding.com schrijven ze dat vlees de voedingsstoffen bevat die de baby rond de leeftijd van bijvoeding nodig heeft. Dit is misschien een wat andere uitkomst dan we normaal gesproken gewend zijn, en ook in de flexitariërwereld waar we tegenwoordig in leven, niet eens een populaire. Toch werden dierlijke producten vroeger veel vaker gebruikt (voorgekauwd door de mama) als eerste bijvoeding naast melk. In Azië en delen van Afrika wordt vaak (gedroogde) vis aangeboden aan baby’s.

Alleen maar dierlijk?

Nee hoor, dat ook weer niet. Je kunt via de methode die je prettig vindt (Rapley of puree) ook gewoon groente en fruit aanbieden, net zoals ‘normaal’ is. Lekker proeven en nieuwe smaken leren kennen. Maar met dierlijke producten ter aanvulling weet je in elk geval dat er geen tekorten ontstaan. Mijn dochter heeft een zeer langzaam voedselintroductietraject gehad. Sommige kindjes gaan nu eenmaal niet zo snel, anderen gaan als een trein. Ik weet vrij zeker dat zij een grote kans op tekorten heeft gehad in die tijd. Niks aan te doen, maar de volgende keer doen we het anders. En ja, natuurlijk heeft ze het overleeft en heb ik geen drama gehad. Toch wil ik er alles aan doen om eventuele tekorten lekker te vermijden, dat deed ik met haar naar beste weten en dat doe ik de volgende keer weer, maar dan op een andere manier 🙂

Eiwitten, vetten en koolhydraten

Een ander iets dat me opvalt is dat het algemene voedingsadvies (groente, fruit, pap, brood en uiteindelijk rijst met een beetje vlees/vis/yoghurt) voornamelijk bestaat uit koolhydraten. Waar moedermelk heel vet is en eiwitrijk, wordt dit langzaam maar zeker vervangen met bijna alleen maar koolhydraten. Vet en eiwitten raken op de achtergrond, vet misschien nog wel het meeste. Door hier bewust mee om te gaan en groente/fruit bijvoorbeeld te combineren met wat kokosolie, avocado, kokosmelk, notenpasta, of dierlijke producten zoals eigeel, vlees en vis, zorgt dit voor een veel afwisselender voedingspatroon met meer verschillende voedingsstoffen en geen aanslagen op de bloedsuikerspiegel vanwege al die koolhydraten. Het is aangetoond dat de kinderen die veel pap en cereal ipv dierlijke producten krijgen, lagere zink- en ijzervoorraden en iets minder snel groeien. Baby’s produceren enzymen die helpen met de vertering van vetten en eiwitten en hebben ook maagzuursappen die daarbij helpen. Dit hebben ze al, omdat ze dat ook nodig hebben voor het verteren van moedermelk, dus eigenlijk is het best logisch.

Natuurlijk vult iedereen dit vraagstuk voor zichzelf in. Het is ook lastig, ik weet ook niet of een baby met 6 maanden al ijzertekort heeft of dat dat pas met 9 maanden speelt, daarvoor ben je afhankelijk van andere bronnen en voor elke mening zijn voldoende bronnen te vinden. Ook bijvoorbeeld tegen dierlijke producten. Ik ben me daarvan bewust en heb alles zorgvuldig afgewogen. Dat is het beste wat ik kan doen en ik hoop dat jullie je eigen afweging kunnen maken, welke dat ook is 🙂

Bron: The Nourishing Traditions of Baby and Child Care

2013-11-15T19:22:47+00:00

Over

Mijn leven in getallen: 31 jaar oud, 9 jaar getrouwd met Sebastiaan. Moeder van Keela (5), Judah (3) en Vanna (maart 2017). Niet perfect. Leert elke dag. Ik houd van grote dromen, nieuwe dingen, mooie mensen, lekker eten, persoonlijke ontwikkeling en uitdagingen.

33 Reacties

  1. Jouke november 15, 2013 om 8:16 pm- Antwoorden

    Heel interessant!

  2. Diana november 15, 2013 om 9:11 pm- Antwoorden

    Oh je hebt beide boeken gekocht, ook dus de Baby Child Care versie van Nourishing Traditions 🙂 Bijzonder leerzaam he? 🙂 😉

    • sharon november 15, 2013 om 9:13 pm- Antwoorden

      jaa! baby & pregnancy gaat t hele boek over, die ben ik nu aan het lezen ja 🙂 heel interessant!!!!!!!!

      • Diana november 15, 2013 om 9:19 pm- Antwoorden

        Ja ik vind hun kijk op voeding uiterst leerzaam en eigenlijk best logisch 🙂 En tegelijk toch een beetje anders dan de al zoveel verschenen boeken. 🙂

        • Diana november 15, 2013 om 9:20 pm- Antwoorden

          Maar ik heb de Baby en Childcare nog niet helemaal uit, er staat ook nog een gedeelte over opvoeden zelf in. Ben benieuwd, daar heb ik dus nog geen mening over 😉

          • sharon november 15, 2013 om 9:24 pm

            daar ben ik ook nog niet, alleen snel doorheen gebladerd. Ik zag op dat gebied interessante dingen, maar ook minder aansprekende dingen (voor mij dan 😉 ) Maar ben wel benieuwd wat je van de nadruk op dierlijke producten vindt? Omdat ik je ken 😛

  3. Diana november 15, 2013 om 10:04 pm- Antwoorden

    Oh ja ik zit er een beetje tussenin voor mijn gevoel 😉 Vind het eigenlijk wel juist een goede, juist vlees of ei ipv koolhydraten. 😉 Misschien zou ik het minder vaak doen dan iemand die helemaal Weston Price aan hangt. 😉 Maar dat is misschien ook omdat goed vlees budgetsgewijs nog niet haalbaar is hier. 🙂 Zeker in de winter probeer ik nu wat vaker vlees/vis, eieren op het menu te zetten en wat rauwmelkse geitenkazen, gewoon omdat ik het gevoel heb daar om één of andere reden dan meer behoefte toe te hebben en zeker ook omdat ik geloof dat het gezond is voor hele kleine kinderen.

    • sharon november 15, 2013 om 10:17 pm- Antwoorden

      🙂 idd. Al heb ik het idee dat het minder op vlees is dan bijv paleo. Wel dierlijk, maar ze eten geen kilo’s vlees weg. Tenminste, dat is het idee wat ik eraan overhoud 😛 haha

      • Diana november 15, 2013 om 10:33 pm- Antwoorden

        Ja haha precies. Maarre… ben benieuwd wat jij van het orgaanvlees verhaal gaat vinden. 😉 Ik weet niet wat ik daar weer van moet denken, en gevoelsmatig ben ik niet zo van het orgaanvlees. 😉

        Ik geloof nog altijd dat je dat moet doen wat het beste bij je voelt, en Weston Price heeft voor mijn gevoel zeker goede aanknopingspunten, alleen de vraag of vegetarisme echt zo ongezond is, zoals het Weston Price foundation stelt, weet ik niet 🙂 Maar goed, die vraag gaat voor ons dan ook weer niet op omdat we geen vegetariërs zijn, maar vooralsnog ben ik niet van het ‘elke dag vlees’ eten. Zolang het voor ons maar logisch is, en in de winter is dat meer dan in de zomer, dus 🙂 Ben wel erg benieuwd naar het rauwmelkse verhaal, vooralsnog blijft het hier erg moeilijk verkrijgbaar. Misschien dat ik het kan bestellen via iemand op de oogstmarkt eens in de maand, want denk dat yoghurt zeker een goede aanvulling is voor ons. Wel heb ik rauwmelkse geitenkaas kunnen kopen al en rauwmelkse boter op de oogstmarkt. 🙂 Die houden we er in 🙂

        • sharon november 15, 2013 om 10:41 pm- Antwoorden

          haha lekker! Tja, uiteindelijk, als Weston Price gelijk heeft met zijn onderzoeken, dan is vegetarisme automatisch het tegenovergestelde ervan 🙂 Al denk ik dat vegetarisme nog kan, en flexitarisme zeker, mits je aanvult met ongepasteuriseerde zuivel en eieren. Volgens die theorie dan 🙂 Orgaanvlees weet ik ook niet. Ik vind (runder)leverworst heel erg lekker, maar daar blijft het voor mij wel hangen. Maar ik heb me er dan ook weer nog nooit in verdiept, omdat ik het niet lekker vind, dus waarschijnlijk zal ik er nog eens over nadenken nu 🙂 Ik kan hier alles rauw kopen, behalve boter. Haha, wellicht komt iemand daar binnenkort nog wel mee 😉 Het is ontzettend interessant en echt een beetje een nieuwe zoektocht!!! 🙂

          • Diana november 17, 2013 om 2:13 pm

            En ben je ook al begonnen met het weken en/of kiemen van granen/noten? :p
            Hihi ik wel, maar het is onmogelijk om altijd de granen/zaden te weken ontkiemen, zeker als je last – minute wat wilt maken. 🙂 Heb ook maar 1 kiemset, en laatst was ik een week bezig om rijst te kiemen. 🙂 Maar het staat nu iig af en toe op het menu, dat is altijd meer dan eerst. 🙂

          • sharon november 17, 2013 om 4:38 pm

            hahahaha, wel aan het toevoegen, maar net als jij, nog niet 100% extreme 😛 Wil wel eens gekiemd brood proberen!!! 😀

  4. Anne november 15, 2013 om 10:07 pm- Antwoorden

    Euhm, dat ijzerverhaal klopt niet helemaal. Als je de navelstreng na de bevalling volledig uit laat kloppen krijgt je kleintje een ijzervoorraad mee voor een half jaar (duurt 3 minuten en veel ijzer uit navelstreng en moederkoek gaat zo je baby in). Unicef wil dit in landen waar zuigelingen veel bloedarmoede hebben, nadeel is dat dit wel van de ijzervoorraad van de moeder af gaat maar in Nederland hebben moeders dat weer snel op pijl. Daarnaast bevat borstvoeding idd. minder ijzer dan bijv. flesvoeding maar de ijzer in bv is volldig opneembaar voor je kleintje ( bron Rapley). Daarnaast blijkt uit onderzoek dat te snelle voedselintroductie juist leidt tot intoleranties. Dus om ijzer nou als motivatie te zien om eerder te starten…..6 maanden is vroeg genoeg, ze kunnen hun hele leven nog vast voedsel eten ;). Nu ook bij onze 2e na 6 maanden begonnen met brocoli en venkel, methode Rapley.

    • sharon november 15, 2013 om 10:15 pm- Antwoorden

      ja, zoals ik al schreef, zoveel mensen, zoveel meningen. Er zijn genoeg onderzoeken die aantonen dat intoleranties juist meer voorkomen bij latere introductie. Met andere woorden, voor elke mening is wel een onderzoek te vinden 🙂 En ik ken geen kindjes waarbij de navelstreng zo lang is laten zitten, jammer genoeg. Het klopt dat de ijzervoorraad flink wordt aangevuld, maar je kunt er geen advies op baseren als dat niet/nauwelijks gebeurt 🙂 Het ijzerverhaal klopt wel degelijk, alleen het is gewoon de vraag wanneer deze precies op raakt… 4/5/6 maanden, hoe dan ook, uiteindelijk is het op 🙂 En rapley is idd een fijne methode! 🙂

      • Renee november 22, 2013 om 9:07 pm- Antwoorden

        Sharon ik ben thuis bevallen en bij mij hebben ze de navelstreng laten uitkloppen voordat hij doorgeknipt werdt, zeker 5 minuten na de bevalling! Gelukkig gebeurt dat steeds vaker! Eiwitten heb ik snel toegevoegd aan de hapjes van mijn zoon, een eitje door de asperges of notenpasta op brood! Vlees ben ik voorzichtig mee, het moet naar mijn mening van hele goede kwaliteit zijn, wil ik het geven! Super interessant trouwens je bovenstaand verhaal.

        • sharon november 22, 2013 om 9:09 pm- Antwoorden

          Dankjewel, ik ga er zeker naar vragen komende keer!! Lijkt me heel belangrijk 🙂 Liefs!

  5. Charlotte november 16, 2013 om 1:06 am- Antwoorden

    Erg interessant! Ik zou ook zoveel dingen anders doen bij een tweede, maar uiteindelijk volg je ook gewoon je instinct en je kindje, en zoals je zegt is elke keuze die je bewust hebt gemaakt een goede keuze, ook wanneer je het achteraf anders had gedaan. Er is ook zo ontzettend veel informatie (soms tegenstrijdig) en je leert constant dingen bij in je zoektocht naar een gezondere manier van leven/eten… Deze blog helpt me daar ook in, waarvoor dank!Mijn dochtertje was op 3,5 maand al zo hard uit op ons eten, dat ik toen met groenten ben begonnen. Op 6maand at ze af en toe (biologisch) vlees en ook vis. Geen aardappelen of brood, zoveel koolhydraten leken me ook onzin. Wanneer ze nu in een groeispurtje zit of met tandjes worstelt (ze is 15m) schuift ze haar bord elke keer terug naar mij als haar vlees op is, waarmee ik wil zeggen dat kindjes volgens mij zelf heel erg duidelijk aangeven wat ze nodig hebben om eventuele tekorten aan te vullen. Dat doet je eigen lichaam uiteindelijk ook. Ik hecht zelf ook veel belang aan gezonde vetten, en smeer dan kokosolie oid op haar kastanjecrackers en gebruik rijkelijk olijfolie etc, maar vraag me af wat andere mama’s hanteren om je kindje genoeg vetten te geven? Is er een soort richtlijn/maximum/minimum? Ik vind hier erg weinig over. Groetjes, Charlotte

    • sharon november 16, 2013 om 3:17 pm- Antwoorden

      Hai, je hebt gelijk! Sinds mijn dochter vlees krijgt, eet ze dat ook direct op, hetzelfde met vis. Ik denk precies wat jij schrijft, ze vult aan wat ze echt nodig heeft 🙂 Ik doe qua vetten hetzelfde als jij en dat lijkt me goed. Ik gebruik ook amandelpasta e.d. Af en toe een boterham lust ze echt wel, en groente en fruit, maar als ze dat veel krijgt, vraagt ze echt om ei en zalm en avocado 🙂 Erg leuk om te zien 🙂

  6. Dieuwke november 16, 2013 om 2:28 pm- Antwoorden

    Degezondemama blogs lees ik altijd met veel plezier! Bij deze blog krijg ik echter toch een beetje een vreemd gevoel. Voeding voor een baby is zo belangrijk en ik vind deze blog nogal uitgesproken over koolhydraten, en vlees/vis en eieren in plaats daarvan. Even wat kleine nuances die bij mij opkomen na het lezen van de blog:

    Koolhydraten uit granen en aardappels (tarwe daar gelaten want die is vaak sterk bewerkt), volkoren en onbewerkte graanproducten staan veel lager op de glycemische index dan bewerkte producten zoals in meel, pasta en bruin brood. De kiemen en vezels zitten hier nog volledig in en remmen de snelheid waarmee de suikers in ons lichaam worden opgenomen.

    En ijzer, is dat niet ook vertegenwoordigd in (groene blad-) groentesoorten?
    Eiwitten valt ook heel veel over te zeggen 😉 in elk geval worden eiwitten gebruikt als bouwstoffen voor het lichaam, dat is ook waarom moedermelk zoveel eiwitten bevat, voedsel voor de levensfase waarin we het snelste groeien 🙂 Eiwitrijk eten kan ook belastend zijn voor het lichaam, op een gegeven moment is de opname beperkt en de afvalstoffen die afgebroken of verbrande eiwitten afgeven zijn belastend voor de zuiverende organen. Zeker vlees kost ons lichaam veel energie en vraagt vaak meer energie dan het oplevert (after-dinner dip ;)). Ik vind het zelf ook moeilijk om hier een duidelijke balans in te vinden. Eiwitten zitten immers ook gewoon in plantaardig voedsel.

    In reactie op Charlotte, vetten zijn zeker een belangrijk onderdeel van voedingsstoffen. Toch krijg je al heel gauw een flinke hoeveelheid binnen, als je kijkt naar de dichtheid en kcal van olie en dierlijke vetten bijvoorbeeld. Dierlijke vetten doen niet zoveel voedzaams voor het lichaam, olie (olijfolie, kokosolie, walnootolie etc) is wel voedzaam maar zou ik met mate gebruiken. Een eetlepel olie bevat al gauw 100 kcal en is zeker niet hetgene waarvan een baby het meeste binnen moet krijgen, daar kan het lichaam niet zoveel mee..?

    Blijft afwisseling en zelfonderzoek niet de beste methode? Kijken hoe je zelf reageert op voedsel (en op basis daarvan het wel of niet aan je baby geven)? Lastige vragen vind ik altijd (ook al heb ik zelf geen baby hoor ;))!

    • sharon november 16, 2013 om 3:34 pm- Antwoorden

      Hai Dieuwke!

      Het nadeel is als ik schrijf dat het dagelijkse voedingspatroon van de meeste mensen, en zeker ook voor baby’s, sterk wordt gedomineerd door koolhydraten (bijna uitsluitend) en dat ik dat persoonlijk niet prettig vind, is dat mensen meteen de neiging hebben te denken dat ik tegen koolhydraten ben. Dat is niet zo, koolhydraten passen in een gevarieerd eetpatroon. Het probleem is dat het vaak gezegd wordt, maar vervolgens bijna al het vaste voedsel uit koolhydraten bestaat. Mensen moeten vooral doen wat ze fijn vinden, maar ik doe het niet. Vezels remmen zeker de suikers, maar wat pas echt remt is een combi met eiwitten en vetten. Kinderen eten doorgaans brood met zoet, pasta, groenten, fruit, gedroogd fruit, rijst, pap. Dit zijn allemaal en enkel alleen koolhydraten. Ze moeten hun eiwitten en vetten bijna volledig uit melk halen, terwijl een combi veel beter is. Dat geldt voor ons, ook voor hen.

      Ijzer zit inderdaad in groene bladgroenten, maar helaas wilde mijn dochter geen salade eten toen ze 6 maanden was en nu nog steeds niet. De groenten waar ijzer in zit, zijn nu eenmaal niet de groenten die je kinderen veel eten. En zoveel zit er niet in, zoveel eten ze niet en het wordt niet eens goed opgenomen. Maar het kan zeker.

      Een after dinner dip wordt eigenlijk veroorzaakt door koolhydraten / voedsel met hoge GI, of door teveel eten (een hele volle maag). Een after dinner dip wordt niet veroorzaakt door vlees. Ik weet niet waarom je denkt dat dierlijke vetten niet voedzaam zijn, want gezonde dierlijke vetten zijn zeer gunstig voor het lichaam (mijn mening).

      Kijk, het is een keuze om geen dierlijke producten te eten, maar dat betekent niet dat er geen voedingsstoffen in zitten. Eiwitten zijn zeer essentieel voor het lichaam, net zoals vetten en koolhydraten. Of je dat uit plantaardige voeding wilt halen of dierlijke producten, alles kan. Het aantal kcal bij vetten is niet zo interessant, dat is erg Voedingscentrum achtig, om daarnaar te kijken. Niet te vergeten wordt vet niet omgezet in vet, een teveel aan koolhydraten wordt omgezet naar vet. Het is interessant om te weten of je lichaam het nodig heeft en er iets mee kan. Kokosvet waar Charlotte het over heeft is een heel goed iets om op een cracker te smeren voor de kleintjes, zodat ze een goede portie binnenkrijgen! En het zorgt er meteen voor dat de bloedsuikerspiegel niet stijgt. Ideaal!

      Natuurlijk is afwisseling belangrijk! Daarom geef ik mijn dochter niet elke dag pap, brood en rijst, met een banaan. Wat veel kinderen krijgen. Dat vind ik echt heel eenzijdig. Maar het is wel heel normaal. Daarbij kijk ik zeker naar mijn dochter, altijd zeer nauwkeurig, en zij is een stuk rustiger wanneer ze relatief veel dierlijke eiwitten en dierlijk/plantaardig gezond vet binnenkrijgt. Ze zeurt minder vaak om eten dan wanneer ik haar brood of pap geef. Dat vind ik dus zeker heel belangrijk en daarom begrijp ik deze theorie zo goed en klikt het. Zo zit ik zelf ook in elkaar qua voeding. 🙂

      Ik wil je nergens van overtuigen, maar ik hoop dat je mijn standpunt beter begrijpt 🙂

      groetjes!

      • Charlotte november 16, 2013 om 6:33 pm- Antwoorden

        Hier wil ik ook nog even op reageren; er is natuurlijk zoveel te zeggen ‘tegen’ vlees, en het is soms moeilijker te verteren, maar wat baby’s betreft is de overgang van moedermelk naar praktisch geen eiwitten (en dan mag je in principe ook pas eieren gaan introduceren op 1j) toch wel vrij opvallend en inderdaad cultureel gezien ook opmerkelijk,
        Persoonlijk denk ik dat de kwaliteit van het vlees gewoon ook heel erg bekangrijk is; in The Jungle Diet bewijst Dapne Miller hoe vlees een actieve rol speelt in een gezond leef- en eetpatroon, maar dan wel op voorwaarde dat het vlees afkomstig is van dieren die buiten kunnen grazen, of vis van natuurlijke visvangst. Vlees en vis bevatten daardoor ook omega 3 en omega 6 vetten die we in ‘normaal’ vlees bijvoorbeeld niet meer terugvinden…. Omdat de dieren het gewoon niet meer aanmaken in gevangenschap – waardoor hun vlees het ook weer niet meer bevat – en op onze beurt krijgen wij hier ook veel minder van binnen. Je bent echt wel wat je eet – maar dat geldt ook voor de voedingsbronnen zelf! En daar wil ik mijn opmerking over vetten ook even duiden: ik hou absoluut geen rekening met kcal (niet voor mezelf, niet voor mijn baby) en ik ben slanker dan ooit. Dat het geen bouwstoffen zijn zoals koolhydraten of eiwitten, daargelaten, maar ze zorgen wel voor het welzijn van onze celstructuur, en spelen een enorme rol voor (de groei van) de hersenen. De vetten zijn voor mij erg belangrijk ter aanvulling van datgene wat vlees vandaag de dag dikwijls niet meer bevat!
        Wat je daar zegt van die notenpasta, Sharon, is een fijne tip! Alleen ben ik steeds bang dat ze hier allergisch voor is. Ze verdraagt geen gluten, lactose en/of koemelkeiwitten. Vanaf welke leeftijd zou je dat aanraden?
        Wat je zegt over dat ‘jengelen om voedsel’ wanneer je ze enkel ‘brood en pap’ geeft is hier ook echt het geval. Toen we op vakantie waren wou ik me niet te druk maken en gaf ik haar tegen beter weten in wit brood, en dat is echt gewoon een “spons” in de maag waardoor je nog meer kan gaan eten. Wat ze daar allemaal naar binnen werkte was waanzinnig. Achteraf stond ze vol met uitslag en toen wist ik dat ze gluten (of andere onzin in wit brood) niet verdroeg – maar heb er nog altijd spijt van! Ik moet me altijd inhouden als vriendinnen hun baby’tjes onvoedzame dingen geven omdat het gewoon de norm is.
        Bedankt voor de tips alweer!

        • sharon november 16, 2013 om 8:22 pm- Antwoorden

          Hoi Charlotte, bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik vind het altijd erg fijn om andere ervaringen te horen, dat versterkt toch 🙂
          Ik was ook een beetje ‘huiverig’ voor notenpasta, maar omdat mijn dochter nooit ergens allergisch op reageerde (behalve kaneel, maar dat is raar) heb ik het haar met 8-9 maanden ofzo gegeven. Natuurlijk eerst gewoon proberen, maar het bleek goed, dus toen heb ik het veel meer gegeven en ze vindt het echt heel lekker 🙂 Officieel hoort notenpasta volgens mij inderdaad wat later, zeker omdat je dochter allergisch is denk ik dat je er verstandig aan doet om er voorzichtig mee om te gaan 🙂
          Bedankt voor je aanvulling over het gezonde vlees, dat is inderdaad echt zo. Wij eten lekker alleen bio van de boer, vlees uit de supermarkt vind ik niet gezond 🙂 Leuk boek is dat trouwens, The Jungle Diet (of Effect, zoiets staat me ook bij? 🙂 )
          Juist door mijn dochter zie ik inderdaad het effect van alleen koolhydraten eten en sindsdien herken ik dat ook pas beter bij mezelf, grappig hoe dat werkt 😀 Wanneer ze gaat zoeken naar eten, direct naar ontbijt, weet ik dat de enige oplossing is er direct een eitje achteraan te doen, alleen dat houdt ze op 😀 Wel handig om te weten 😀
          Jij bedankt voor je reactie! En succes met alle allergieën, dat maakt het ook weer niet makkelijk 🙁
          groetjes! 🙂

      • Dieuwke november 17, 2013 om 2:55 pm- Antwoorden

        Hee Sharon,

        Bedankt voor je toelichting! Fijn dat je het even uit wil leggen, ik begrijp het nu beter. 🙂 Ik volg de planteneter op het moment een beetje, hoewel ik er dus niet over uit ben wat ik van vlees en zuivel vind. Fijn om dan even te lezen hoe anderen daarover denken 🙂 Extremisme heeft nog nooit tot iets goeds geleid dus ik pik overal wat van mee en probeer een oordeel te vormen.

  7. Frederique november 16, 2013 om 11:08 pm- Antwoorden

    Even een praktische vraag; wat voor vlees (en hoe bereid) geef je je kindje dan? Ik heb een zoontje van nu 4,5 maand en ben net begonnen met groente (courgette , wortel, meer nog niet), maar heb ‘Weaning made easy’ gelezen en daar viel mij ook op dat vooral ijzertekort wordt genoemd als eerste noodzaak om bij te voeden, maar vervolgens weinig ijzerrijk voedsel wordt voorgesteld.. En qua eiwitten? Gewoon eerder met een eitje beginnen of bijvoorbeeld met witvis?

    • sharon november 17, 2013 om 4:39 pm- Antwoorden

      Hai! Zij hebben het voornamelijk over gepureerd (orgaan)vlees of eigeel in het begin. Ik zal het nog even goed doorlezen, hier heb ik nog geen ervaring mee 🙂

      • Frederique november 20, 2013 om 12:44 pm- Antwoorden

        Oei oei.. Ik ben zelf niet zo’n orgaanvlees fan.. Denk dat ik niertjes voor de kleine man maar even oversla.. 😉 Maar eigeel kan natuurlijk wel. Ga ik volgende maand als de groentes goed gaan maar eens mee beginnen. Is er een reden om eiwit achterwege te laten? Lijkt me juist erg gezond (en lekker..;;-)

        leuke blog hoor trouwens! Ik zoek vaak even wat op, ook de reacties vind ik altijd handig, staan toch vaak nog praktische tips en ervaringen in. Super!

        • sharon november 20, 2013 om 1:15 pm- Antwoorden

          Haha niertjes, daar moet ik even over nadenken 😛 Eiwit wordt meestal achterwege gelaten omdat het eigeel alle voedingsstoffen bevat en het eiwit niet, daarnaast kan het allergeen zijn. Op een gegeven moment zal ik denk ik ook het eiwit erbij doen, maar niet wanneer ze nog zo klein zijn 🙂 Bedankt voor je compliment!!! 🙂

  8. Dieuwke november 17, 2013 om 3:03 pm- Antwoorden

    Hè, ik kan mijn reactie niet meer aanpassen maar had toch nog een vraag 😉 is het dan niet zo dat 6 maanden borstvoeding te kort is? Is Nederland daarmee een van de landen die het minst lang bv geeft?
    Wel grappig dat jullie dat merken bij je kind, dat voedsel zoeken. Ik heb zelf die ervaring niet.. mét vlees eten kan ik alleen als er dan geen koolhydraten bij zitten, anders is het te zwaar en krijg ik last van mijn darmen. Eieren hou ik overigens wel van hoor overdag! Groenten lust ik altijd wel, daar heb ik van jongs af aan al van gehouden 🙂

    • sharon november 17, 2013 om 4:37 pm- Antwoorden

      Hai! Uiteindelijk is het echt het luisteren naar je eigen lichaam dan he 🙂 Zo leuk is dat 🙂
      Ik weet niet of NL het minst lang bv geeft, maar het zal me niet verbazen. Ik zou altijd aanraden zo lang mogelijk bv te geven, het is heel gezond 🙂 Het WHO raadt ook aan minimaal tot 2 jaar, en daarna zolang moeders nog willen 🙂
      groetjes!

  9. Diana november 17, 2013 om 6:51 pm- Antwoorden

    Oeh die gekiemd brood van Terrasana :p Jammie (ahum) 😉 🙂

  10. Serina november 18, 2013 om 9:14 am- Antwoorden

    Goed verhaal! Wat je verteld over koolhydraten in alle bijvoeding viel mij ook op. Wat ik vreemd vond, is het verhaal op het babypapje; zorgt voor een vol gevoel in de nacht als laatste fles of voor een actieve start van de dag in de ochtendfles.. Hoe kan dat nou?! Ja ik begrijpt waarom ze het zeggen, maar je spreekt jezelf zo tegen.

    Het verhaal over ijzer is iets waar ik heel actief mee bezig geweest ben. Meer voor mijzelf omdat ik een zwaar ijzer tekort had na een hoop bloedverlies. Toen ben ik bewust gaan uitzoeken waar ijzer in zit en heb ik me verbaasd over wat er precies in voedsel zit en wat ze ons zo “marketing technisch” eigenlijk laten eten.

    Ik blijf met plezier je verhalen volgen, want ik vind het erg interessant.

  11. Caroline november 19, 2013 om 10:25 am- Antwoorden

    Hoi, interessant verhaal dit. Ik vraag me ook af welk vlees of welke vis je kunt geven aan een kindje van ongeveer 9-10 maanden. Wat geef/gaf jij je dochter, Sharon? Ik eet zelf al jaren geen vlees dus ben daar niet heel erg in thuis. Wij eten wel vis, maar vaak wel gekruid, dat is denk ik niet zo goed voor een jonge baby? En mag een baby bijvoorbeeld ook al gerookte zalm?

  12. Christy december 7, 2013 om 10:14 pm- Antwoorden

    Inderdaad… pap en brood…
    Het is helemaal niet zo gezond als ons al jaren wordt voorgehouden. Sterker nog, tarwe is vergif.
    Met verbazing heb ik dit artikel gelezen over ons “gezonde” tarwe…
    http://www.ahealthylife.nl/moderne-tarwe-is-het-perfecte-chronische-gif/

Geef een reactie